تربیت راهبردی باید بتواند حساسیت‌ساز و شورآفرین باشد


تربیت راهبردی باید بتواند حساسیت‌ساز و شورآفرین باشد

رئیس پژوهشکده زن و خانواده گفت: تربیت راهبردی باید بتواند حساسیت‌ساز و شورآفرین باشد و شور و نشاط ایجاد کند و اینکه می‌بینیم متربیان ما لَختی دارند و تکان نمی‌خورند یک آسیب بزرگ است و نشان می دهد تربیت راهبردی ما دارای شور و نشاط نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد در نشست هم‌اندیشی «اقتضائات نگاه راهبردی به نظام آموزش در حوزه‌های علمیه خواهران» که سه شنبه 23 آذرماه 1400 در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به اینکه در چند سال گذشته حوزه‌های علمیه خواهران مطالعات راهبردی را شروع کرده‌اند و این مسئله در حال به نتیجه رسیدن است، اظهار داشت: این مطالعات راهبردی باید تقویت شود؛ سند هم باید کاملاً مبتنی بر این مطالعات باشد.

وی با بیان این که برای موفقیت در مطالعات راهبردی یک کارگاه آموزشی لازم است، افزود: کسانی که در حوزه سیاستگذاری کار می‌کنند لازم است بگویند که برای یک ارائه یک سند، چه توانمندی‌هایی لازم است و راهبران حوزه‌ها هم باید آشنا با این مسائل باشند و هر کدام از این باکس‌ها را برنامه‌ریزی کنند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: مدیران ارشد مجموعه‌ها و کسانی که راهبران مجموعه‌ها هستند؛ تک تک این‌ها نیاز به خطی از مطالعات مشترک راهبردی و همین طور هم اندیشی‌ها، نشست‌های راهبردی و گفت‌وگوهای راهبردی دارند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مدیریت راهبردی زمانی اتفاق می‌افتد که مدیران به این نتیجه برسند که بیش از همه ما عطش دانستن داریم و باید گفت‌وگوهای راهبردی را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد یکی از مشکلات موجود در کشور را عدم پرداختن به چالش‌های مهم و روی زمین گذاشتن آنها دانست و گفت: ما باید به این جرأت برسیم که مسائل راهبردی خود و چالش‌هایی که ما را زمین می‌زنند مورد بحث قرار دهیم و در این زمینه بیش از گذشته نیاز داریم که افرادی خارج از حوزه ذهن، ما را در مسائل چالشی مختلف به چالش بکشند.

وی در ارائه علمی خود البته با رویکرد دینی گفت: ما در تربیت راهبردی باید به دنبال مفهوم مرکزی بگردیم؛ عرض کردم که موقعی که کنار راهبران تربیت می‌نشینیم، می‌گوییم که چرا چیزی که می‌خواهیم از آب در نمی‌آید؛ گاهی اوقات می‌گوییم که ما خودمان خوب تربیت نشده‌ایم اما کمتر به این نکته اشاره شده که شاید نظام تربیتی ما درست نیست.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان این که ما باید نظام ربوبی خود را از خداوند متعال و کسانی که خداوند اجازه داده است بگیریم، ادامه داد: کاری که این مفهوم مرکزی می‌کند چند مورد است؛ نخست اینکه ناهمخوان‌ها را حذف می‌کند؛ کار دوم این مفهوم این است که کل این شبکه را به رنگ مفهوم مرکزی تغییر می‌دهد؛ ترمینولوژی جدیدی ارائه می دهد و این مفهوم مرکزی متربی ما را هماهنگ پرورش می‌دهد.

وی تصریح کرد: تربیت راهبردی باید بتواند حساسیت‌ساز و شورآفرین باشد و شور و نشاط ایجاد کند و اینکه می‌بینیم متربیان ما لَختی دارند و تکان نمی‌خورند یک آسیب بزرگ است و نشان می دهد تربیت راهبردی ما دارای شور و نشاط نیست.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه مسیری که رزمندگان ما در یک شب طی کردند برخی عرفا در هفتاد سال طی نکردند، بیان داشت: کسی که می‌خواهد نقشی را بازی کند باید در محیط قرار گیرد و این که رزمندگان یک شبه مسیری را طی کرده اند چون در محیط آن قرار گرفتند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم طلبه و متربی ما رزمنده باشد، باید بتوانیم او را از جا بکنیم، حال سؤال این است که متربیان ما چقدر مسئله‌مند هستند و در پایان یک مقطع تحصیلی باید مشخص باشد که این مقطع تحصیلی چقدر توانسته است نشاطی برای انجام یک عملیات ایجاد کند؛ حال این مسئله‌مند نبودن به چه خاطر است؟ آیا مسئولان مسئله مند نیستند یا برنامه تربیتی مسئله‌مند نیست و نمی‌تواند در متربی حرکت ایجاد کند؟ که لازم است این مسئله دقیق بررسی و فهم شود.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده در پایان با بیان این که گفتمان روز در آموزش طلاب تأثیرگذار است، ادامه داد: حال باید ببینیم چقدر نظام تربیتی ما در طلاب تأثیر ایجاد می‌کند؟ و براساس تأثیرگذاری برنامه ریزی کنیم.

پایان پیام/47

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیش‌گویی و آینده‌نگری نوعی بت‌پرستی است