بررسی بازی کتیزن: آیا این توکن ارزش دارد؟


بررسی بازی کتیزن: آیا این توکن ارزش دارد؟

بررسی بازی کتیزن: آیا این توکن ارزش دارد؟توسط پیمان گل‌کار / اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۳ / 8 دقیقه برای مطالعه پروژه کتیزن، یکی از آن سه بازی بود که تلگرام در سمیناری که چند وقت پیش با سخنرانی پاول...

بررسی بازی کتیزن: آیا این توکن ارزش دارد؟
بررسی بازی کتیزن: آیا این توکن ارزش دارد؟
توسط / / 8 دقیقه برای مطالعه

پروژه کتیزن، یکی از آن سه بازی بود که تلگرام در سمیناری که چند وقت پیش با سخنرانی پاول دورف، یعنی مدیر عامل خودش برگزار کرد، به نمایش گذاشت تا متوجه بشویم که از نظر اعتبار و همچنین پشتیبانی، در جایگاه خوبی قرار دارد.
برای همین در این مقاله به سراغ بررسی این پروژه آمدیم و می‌خوایم ببینیم که آیا ارزش بازی کردن و وقت گذاشتن برای به‌دست آوردن ایردراپ‌های توکن‌هاش رو دارد یا نه؟ اصلا منتظر لیست شدنش در صرافی‌ها باشیم؟ قیمت احتمالی و جایگاهش در مارکت کجا می‌تواند باشد؟

همچون دو پروژه قبلی یعنی نات کوین و تپ سواپ که براتون چند وقت پیش بررسی کردم، قصد ما آموزش بازی کتیزن نیست، بلکه صرفا می‌خواهیم اطلاعات پروژه را به زبان خیلی ساده به شما بگویم تا اگر کتیزن و داشتن دیتای کافی پیش از بازی کردن و حتی در حین آن براتون مهم است، با چشم‌های بازتر کار را ادامه بدهید. برای شروع بازی کتیزن می‌توانید از این لینک اقدام کنید.

کتیزن چیست؟

کتیزن بر وزن سیتیزن! یعنی گربه‌ای که می‌خواهد مثل یک شهروند باشد، اگرچه خود بازی چندان چنین چیزی را نشون نمی‌دهد و بیشتر بر پایه حمایت از گربه‌ها در یک بازی خیلی ساده بنا گذشته شده است، اما در مقایسه با نات کوین و تپ سواپ، بازی نسبتا پیچیده‌تری بوده و در واقع یک مینی گیم محسوب می‌شود که برای انجام آن باید از بات تلگرامی خارج بشوید. این بازی بر روی دو شبکه تون و مانتل که لایه دوم اتریوم است، بالا آمده و به‌صورت مجزا روی هر کدام قابلیت بازی کردن را دارد. ابتدا بیایید آمارهای جامعه کتیزن را با همدیگر مروری بکنیم.

آمارهای کتیزن

کتیزن از ۷ مارچ در نسخه اولیه خودش ران شد. در حال حاضر، کانال تلگرامیش حدود ۹۷۲ هزار تا عضو دارد که شاید در مقایسه با نات کوین و حتی تپ سواپ، چندان زیاد به‌نظر نرسد. تعداد اعضای توییتر آن هم ۵۱۴ هزار نفر است که عدد نسبتا خوبی به حساب می‌آید.
طبق آماری که سازنده اعلام کرده، تا به الان نزدیک به ۵ میلیون نفر در بات این بازی مشغول به فعالیت بودند که ۶۰۱ هزار نفر از آن‌ها به‌صورت روزانه اقدام به بازی می‌کنند. از این تعداد، یورزهای آنچین نزدیک به ۵۸۰ هزار نفر هستن که ۶ میلیون ترنزکشن را ثبت کردند.

جالب است بدانید که کتیزن کلی مینی گیم دیگر هم دارد که ۱۳ عدد از آن‌ها را می‌توانید الان بازی کنید و ۲۵ تای دیگر در حال توسعه هستند که کم کم آماده می‌شوند. البته فوکوس اصلی روی کتیزن هست و باقی ظاهرا بیشتر جنبه سرگرمی دارند.

وایت پیپر کتیزن

مطالعه وایت پیپر یک پروژه، اولین قدم در شناخت دقیق آن محسوب می‌شود. کتیزن دارای یک وایت پیپر ۲۱ صفحه‌ای است که در اولین توضیحات خودش، با استفاده از کلمات وب ۳، گیم فای، هوش مصنوعی و متاورس، می‌خواهد نشان بدهد که چه فناوری‌های زیاد و حتی به روزی دارد. شاید در وهله نخست استفاده از این همه ترند روز جالب به‌نظر برسد اما به شخصه این مدل از وایت پیپر را بیشتر هیاهویی برای هیچ می‌دانم! مثلا استفاده از AI یا همان هوش مصنوعی، واقعا کاربرد چندان موثری در چنین مدل بازی‌ای ندارد اما چون الان ترند مارکت است، پس سعی کردند به نوعی در وایت پیپر آن را جای بدهند! یا متاورس که از آن تب و تاب اولیه افتاده، واقعا گزینه لازمی برای یک بازی در این سبک نیست. در واقع همان گیم فای بیشترین کاربرد را برای کتیزن می‌تواند داشته باشد که قراره منتج به درآمدزایی برای شما بشود!

در وایت پیپر نوشته که هوش مصنوعی کاری می‌کند که رفتار و شخصیت گربه‌ها با یکدیگر متفاوت باشد و آن‌ها را تا حد ممکن شبیه به حیوانات واقعی بکند! در صورتی‌که اگر بازی را انجام داده باشید، به‌قدری ساده و مبتدیانه است که کسی به فکر شکل دادن به شخصیت این گربه‌ها که دایما باید ارتقاشون بدهید، نمی‌افتد! البته در رود مپ یا همان نقشه راه کتیزن نوشته شده که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، قرار است که گربه‌های هوش مصنوعی راه اندازی بشوند و این هوش مصنوعی قاعدتا برای آن زمان در نظر گرفته شده است، اما اینکه یک گربه کاملا مجازی چه جذابیتی دارد که حالا با استفاده از AI و AR بخواهند آن را یک ارزش افزوده حساب کنند، امری‌ست که باید صبر کرد تا شاید در زمان اعلامی دید!

اما مهم‌ترین قسمت در رود مپ کتیزن را باید در همان بخش‌های نخست جستجو کرد، جایی‌که تقریبا می‌شود خیلی زود عیار کار تیم سازنده را سنجید! طبق اعلام کتیزن، بایستی در سه ماهه دوم سال میلادی جاری که الان هم داخل آن هستیم و تقریبا دو ماه هم تا پایانش باقی مانده است، توکن بازی در بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی لیست شود! در واقع تحقق یا عدم تحقق همین قسمت، به‌خوبی می‌تواند باقی مسیر را روشن کند که چقدر می‌توان بر روی پروژه کتیزن امید داشت.

تعداد توکن‌های کتیزن

طبق اعلام کتیزن، یک میلیارد توکن که فعلا اسم کتی دارند، قرار است که عرضه شوند. از این تعداد، ۳۵درصد یعنی ۳۵۰ میلیون عدد از طریق اکوسیستم که شامل ایردراپ به کاربران و دولوپرهاست، توزیع می‌شوند. در واقع همین بخشی که که وقت خودتان را برای بازی کردن می‌گذارید، در نهایت شامل ۳۵۰ میلیون کتی می‌شود! ۲۰ درصد وارد خزانه شده و ۲۰ درصد هم متعلق به تیم سازنده است! باقی مانده یعنی ۲۵ درصد دیگر هم در ۴ پارت ۱۲ و ۸ و ۳ و ۲ درصدی به استراتژی، سید، لیکوئیدیتی و مشاوران تعلق می‌گیرد که هیچ توضیح خاصی هم درباره این موارد داده نشده که چه کاربرد دقیقی برای سیستم دارند.

حالا برگردیم به سراغ آن ۳۵۰ میلیون واحدی که قرار است از طریق ایردراپ بین کاربران توزیع بشود. در حال حاضر تنها کاری که شما می‌توانید بکنید، این است که دایما گربه‌های داخل بازی را لول آپ کنید و احتمالا در زمان توزیع توکن‌ها، بسته به اینکه گربه‌ها را تا چه لولی بالا برده باشید، توکن خواهید گرفت. همچنین یک واحد پولی به نام فیش در بازی وجود دارد که مقدار آن هم می‌تواند عامل تعیین کننده دیگری در توزیع توکن‌ها باشد اما هنوز دستور العمل دقیقی به‌صورت رسمی از سوی سازنده مبنی بر نحوه این توزیع اعلام نشده و فعلا فقط باید بازی کنید به امید اینکه شاید چیزی در انتها از آن در بیاید! جالبه در بازی یک بخش به عنوان استیک کردن گربه هم وجود دارد که می‌توانید گربه‌های خودتون را اونجا استیک کنید اما برای حضور، به گربه‌ای با حداقل لول ۱۱۰ نیازه، چیزی که اگر تا حالا کتیزن رو بازی کرده باشید، متوجه می‌شوید چه سنگ بزرگی برای نزدنه! یا حداقل برای بدست آوردنش باید کلی هزینه کنید و با خریدن فیش و سکه، گربه را لول آپ کنید یا به‌قدری وقت بگذارید که به قیمت سوختن گوشی و در اومدن چشم‌هاتون، به چنین لول‌هایی برسید!

ارزیابی پروژه

با کمی دقت در موارد گفته شده، می‌توانیم مزایا و معایبی را برای این بازی در نظر بگیریم.

مزیت اول، تعداد اعضا و بازیکن‌های نسبتا خوبیه که کتیزن توانسته در طی این دو ماه برای خودش دست و پا کند.
مزیت دوم، ساپورت مناسب و اعتباری است که تلگرام به آن بخشیده
مزیت سوم، رایگان بودن و به نوعی ریسک پایین برای بازیکنانش است
مزیت چهارم، اعلام لیست شدن سریع در صرافی‌هاست که باید نهایت تا دو ماه آینده به آن دست پیدا کند

اما معایبش چطور؟
اولین بازی نه چندان جذاب است که پس از مدتی تکراری می‌شود و برای رسیدن به لول‌های بالا، سرعت آن هم کند و حسابی خسته‌کننده است
دومین عیب هم وایت پیپر نه چندان کاربردی و به نوعی شعار زده آن است که ایده چندان خاصی را هم نمی‌شود برای آن پیدا کرد که برای آینده‌اش به وجد بیایید! حتی بعضی جاها بیشتر شبیه به پیچ دک برای جذب اسپانسر است تا یک وایت پیپر واقعی!
سومین هم شفاف نبودن پروژه بخصوص در بخش توکنومیک و نحوه توزیع توکن‌هاست که مشخص نیست بر چه اساس و حجمی در کدام بازه زمانی قرار است بین کاربرها توزیع بشود

قیمت و جایگاه احتمالی کتیزن

طبق اعلام سازنده، یک میلیارد واحد قرار است که حد نهایت عرضه برای توکن‌های کتی باشد! شاید با توجه به معایب و مزیایی که گفتیم، در بین ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ کوین اول مارکت هم نشود آن را به‌راحتی جای داد و جایگاهی که بتواند به آن برسد، در حد میم کوینی مثل بیبی دوج باشد که روزگاری برای خودش دبدبه و کبکبه‌ای داشت اما الان با مارکت کپی حدودا ۳۰۰ میلیون دلاری در جایگاه ۲۳۲ بازار هست. با این حساب، ارزش حدودی هر توکن از کتی، در حدود ۳۰ سنت می‌شود! از آنجایی هم که قراره ۳۵۰ میلیون توکن از طریق ایر دراپ توزیع بشود، با فرض اینکه تعداد کاربرهایش هم به نهایت ۸ میلیون نفر برسند، میانگین عدد توزیعی برای هر فرد، ۴۳.۷۵ کتی می‌شود که ارزش آن به رقم ۱۳ دلار و ۱۲ سنت بالغ خواهد شد، عددی که قاعدتا هیچ جذابیت خاصی ندارد مگر اینکه یک بازیکن فعال باشید تا در بین حداقل چند هزار نفر اول بازی قرار بگیرید و چند برابر این عدد رو بتوانید به‌دست بیاورید.

کتیزن را بازی کنیم؟

حالا با این تفاسیر، باید پرسید که آیا اصلا خوب است که کتیزن را بازی کنیم؟ در جواب ابتدا باید توجه کرد که لیست شدن در صرافی‌ها آن هم در تایم اعلامی، برگ برنده اصلی برای پروژه به حساب میاد که اگر نتوانند به اون برسند، به شخصه دیگر امیدی ندارم این پروژه به سرانجام چندان خاصی برسد! همین الان هم وقت زیاد گذاشتن برایش را چندان توصیه نمی‌کنم چون بر اساس مدل بازی، به‌نظر می‌رسد بجز یک عده خیلی خاص، اکثریت حتی به توکن‌های چندان زیادی هم دست پیدا نکنند تا این همه زمان برای بازی کردنش را بخواهد توجیه پذیر کند.

عضویت در بات کتیزن



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مگالودون، بزرگترین کوسه جهان شاید هنوز منقرض نشده باشد!