آموزش ساخت صابون عطری خانگی با عطر گل سرخ


آموزش ساخت صابون عطری خانگی با عطر گل سرخ

این روزها صابون‌های عطری مخصوص حمام بسیار پرطرفدار هستند و بیشتر در سالن‌های ماساژ و زیبایی به کار می‌رود. اما صابون عطری لزوما یک وسیله لاکچری برای استحمام لاکچری نیست و شما می‌توانید خودتان نیز این صابون‌ها را تهیه کرده و استفاده کنید. برای این کار شما به چند ماده اولیه و رعایت نکات ایمنی نیاز دارید که با رعایت آن‌ها می‌توانید یک صابون...

این روزها صابون‌های عطری مخصوص حمام بسیار پرطرفدار هستند و بیشتر در سالن‌های ماساژ و زیبایی به کار می‌رود. اما صابون عطری لزوما یک وسیله لاکچری برای استحمام لاکچری نیست و شما می‌توانید خودتان نیز این صابون‌ها را تهیه کرده و استفاده کنید. برای این کار شما به چند ماده اولیه و رعایت نکات ایمنی نیاز دارید که با رعایت آن‌ها می‌توانید یک صابون عطری باکیفیت و مقرون به صرفه تهیه کنید. صابون‌های عطری بر اساس نوع عطر به کار رفته در آن‌ها متفاوت هستند اما صابون عطری با رایحه گل سرخ باب طبع همه سلیقه‌ها است و طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که چطور با کمک مواد اولیه ساده و در دسترس، طی هشت مرحله در منزل صابون عطری با رایحه گل سرخ بسازید و برای شستشوی بدن و استحمام از آن استفاده کنید.

نکات ایمنی مهم برای ساخت صابون عطری

ماده اصلی مورد استفاده در تهیه صابون عطری، قلیا است. قلیا یک ماده قوی و تا حدی خطرناک است و اگر در استفاده از آن نکات ایمنی رعایت نشود ممکن است پوست شما دچار آسیب شود. پس توصیه می‌شود هنگام کار با این مواد حتما یک لباس آستین بلند به تن کنید، دستکش پلاستیکی به دست داشته باشید و از عینک محافظ و کفشی که تمام سطح پای شما را می‌پوشاند استفاده کنید. کار ساخت صابون را در محیطی انجام دهید که تهویه مناسبی دارد و از ورود کودکان و حیوانات به این فضا جلوگیری کنید. پس از اطمینان از رعایت این نکات می‌توانید کار ساخت صابون را شروع کنید.

مواد لازم برای تهیه صابون عطری

سود سوزآور ۱۳۳ گرم آب مقطر ۳۱۰ گرم سدیم لاکتات دو قاشق چای خوری روغن‌های گیاهی پایه مخصوص ساخت صابون پودر رنگی گل سرخ عصاره معطر گل سرخ مخلوط کن برقی قالب مناسب برای صابون از جنس سیلیکون ظروف شیشه‌ای بزرگ و کوچک قاشق برای هم زدن لوازم دلخواه برای تزئین صابون‌ها

آموزش ساخت صابون عطری خانگی با عطر گل سرخ

گام اول: آماده کردن قلیا برای ساخت صابون عطری

ابتدا باید مواد لازم برای تهیه قلیا را فراهم کنید، یک ترازوی دیجیتال دقیق آماده کنید و اندازه گیری‌ها را انجام دهید، در یک ظرف شیشه‌ای مقدار ۳۱۰ گرم آب مقطر بریزید و آن را به دمای محیط برسانید. در یک ظرف بزرگ شیشه‌ای دیگر مقدار ۱۳۳ گرم سود سوزآور (هیدروکسید سدیم یا قلیا که همان ماده اولیه ساخت صابون است) بریزید. این ماده ساختاری دانه دانه و پودری دارد. سود سوزآور را به آرامی داخل آب بریزید تا به طور کامل حل شود. این محلول را کنار بگذارید تا دمای آن به حدود ۴۰ تا ۵۰ درجه برسد. در این فاصله می‌توانید اتاق را ترک کنید اما قبل از ترک کردن اتاق حتما روی ظرف مورد نظر برچسب “سمی” بزنید تا کسی اشتباها به آن دست نزند. پس از آن که محلول خنک شد دو قاشق چای خوری سدیم لاکتات که یک ماده پودری سفید است به آن اضافه کرده و آرام هم بزنید. حال قلیای مورد نیاز شما برای ساخت صابون آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

گام دوم: آماده کردن روغن برای ساخت صابون عطری

روغن‌های گیاهی پایه اصلی روغن صابون‌های معطر را تشکیل می‌دهد و شما می‌توانید این روغن‌ها و عصاره‌ها را به صورت ترکیبی از بازار تهیه کنید. این عصاره‌ها شامل مخلوطی از روغن کانولا، روغن پالم، روغن زیتون، روغن کاستر، روغن نارگیل و ویتامین E هستند و ساختار روغنی صابون را تشکیل می‌دهند علاوه بر این حالت حبابی جالبی که صابون‌های عطری هنگام افتادن در آب ایجاد می‌کنند از همین عصاره و روغن ناشی می‌شود. کافی است این ترکیب را به طور آماده تهیه کنید و آن را در یک ظرف دربسته داخل ماکروفر قرار دهید تا گرم شود. پس از آن که هیچ بخاری از مخلوط خارج نشد آن را از ماکروفر خارج کرده و به خوبی تکان دهید تا یکدست شود. مقدار ۹۰۰ گرم از این مخلوط را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید و اجازه دهید تا خنک شود. وقتی که دمای این مخلوط به ۴۰ تا ۵۰ درجه رسید آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

آموزش ساخت صابون عطری خانگی با عطر گل سرخ

گام سوم: ساخت صابون عطری

حال نوبت به ساخت پایه صابون می‌رسد. قلیای آماده شده را به آرامی داخل مخلوط روغنی را که در مرحله قبل ساختید بریزید و این ترکیب را در داخل مخلوط کن الکتریکی ریخته و به مدت یک دقیقه به مخلوط کردن آن ادامه دهید تا زمانی که این ترکیب به بافتی رقیق و یکدست برسد. در این مرحله مخلوط کن برقی را خاموش کنید و این ترکیب را که در واقع مایه اولیه صابون است کنار بگذارید.

گام چهارم: اضافه کردن رنگ به صابون

مخلوط به دست آمده در مرحله قبلی را به دو قسمت تقسیم کنید (این تقسیم را می‌توانید چشمی انجام دهید و نیازی به اندازه گیری دقیق وجود ندارد) و یک نیمه از آن را داخل یک ظرف مجزا بریزید. در نیمه‌ای که داخل مخلوط کن باقی مانده است نصف قاشق چای خوری پودر رنگی عصاره گل سرخ بریزید و مجددا مخلوط کن را روشن کنید تا این پودر به خوبی با مایه صابون مخلوط شده و ترکیبی یکدست با یک رنگ صورتی زیبا به شما بدهد.

گام پنجم: اضافه کردن روغن‌های معطر

در این مرحله شما به عضاره معطر گل سرخ نیاز دارید. این عصاره را به مقدار مساوی در هر دو نیمه رنگی و سفید صابون بریزید و با دست آن را مخلوط کنید. حال هر دو نیمه صابون آماده مخلوط شدن و ریخته شدن در قالب است.

گام ششم: مخلوط کردن

در این مرحله مایه صابون صورتی را داخل مایه صابون سفید بریزید و طوری با قاشق آن‌ها را به هم بزنید که با هم مخلوط شوند اما در همدیگر حل نشوند و حالتی دو رنگ و ابروبادی در آن‌ها به وجود آید. این ترکیب دورنگ حالتی مرمری و لاکچری به صابون دست ساز شما خواهد داد و زیبایی آن را چندین برابر خواهد کرد.

گام هفتم: ریختن صابون عطری داخل قالب

حال قالب‌های صابون را آماده کنید ( می‌توانید از قالب‌های کوچک شیرینی و ژله از جنس سیلیکون هم استفاده کنید) و مایع صابون را که هنوز سفت نشده است داخل آن بریزید. سعی کنید با قاشق بافت و فرم دلخواه را روی صابون ایجاد کنید. اگر صابون هنوز سفت نشده است و فرم نمی‌گیرد چند دقیقه دیگر صبر کنید و مجددا این کار را تکرار کنید. در این مرحله صابون هنوز حالت خمیری دارد و برای سفت شدن آن دو تا سه روز زمان نیاز است.

آموزش ساخت صابون عطری خانگی با عطر گل سرخ

گام هشتم: تزئین صابون عطری و آماده سازی

در مرحله آخر قبل از این که صابون کاملا سفت شود می‌توانید با وسایل و مواد مختلفی آن را تزئین و زیبا کنید. برای این کار می‌توانید از گلبرگ‌های رز صورتی خشک یا تازه و یا پودرهای گیاهی دیگری استفاده کنید. صابون‌ها باید تا سه روز داخل قالب باقی بمانند تا شکل خود را دست آورند. پس از سه روز صابون‌ها را از قالب خارج کنید و به شکل دلخواه برش دهید، پس از آن باید صابون‌ها را به مدت ۴ تا ۶ هفته کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند چون در این مدت هنوز قابل استفاده نیستند. پس از این مدت می‌توانید آن‌ها را در بسته بندی‌های زیبا و شکیل بسته بندی کنید و برای استفاده شخصی و یا به عنوان هدیه به دوستان خود بدهید.

Real Simple

منبع

آموزش ساخت صابون عطری خانگی با عطر گل سرخ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل زن جوان در تهران برای سرقت طلاهایش