آشنایی با جنگل لفور، فرصتی برای تجربه‌ای متفاوت از طبیعت


جنگل لفور را باید یکی از متفاوت‌ترین مقصدها برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی دانست. این مکان در مازندران قرار دارد و بخشی از جنگل‌های چند میلیون‌ساله هیرکانی به‌شمار می‌رود. هوای پاکیزه، پوشش گیاهی متنوع، آبشارهای متعدد و سکوتی از جنس...

جنگل لفور را باید یکی از متفاوت‌ترین مقصدها برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی دانست. این مکان در مازندران قرار دارد و بخشی از جنگل‌های چند میلیون‌ساله هیرکانی به‌شمار می‌رود. هوای پاکیزه، پوشش گیاهی متنوع، آبشارهای متعدد و سکوتی از جنس آرامش در این جنگل، بدون شک به‌یادماندنی‌ترین تجربه سفر به شمال را رقم خواهد زد. می‌توانید بلیط قطار شیرگاه را تهیه کنید و از نزدیک‌ترین راه، خودتان را به جنگل لفور برسانید. اگر تصمیم دارید در ایام پیک سفر، به شمال و بازدید از جنگل لفور بروید، برای مواجه‌نشدن با تکمیل ظرفیت قطارها، حتما بلیط یا بلیط‌ های موردنیاز خود را از‌طریق پیش فروش قطار خریداری کنید.

آشنایی با جنگل لفور، فرصتی برای تجربه‌ای متفاوت از طبیعت

درباره جنگل لفور؛ جاذبه‌های بکر و دست‌نخورده

جنگل‌گردی در استان‌های شمالی، بخشی از برنامه سفر اکثر مسافران شمال، به‌ویژه طبیعت‌دوستان است؛ در این میان، جنگل لفور به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و برخورداری از جاذبه‌های فراوان، فرصت ساعت‌ها پیاده‌روی و لذت‌بردن از زیباترین جلوه‌های طبیعت را برای گردشگران فراهم می‌کند.

جنگل لفور کجاست؟

جنگل لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران و در دهستان لفور واقع شده است. این منطقه از جنوب به ارتفاعات البرز و از شمال به جنگل‌های شیرگاه منتهی می‌شود و در غرب و شرق آن به‌ترتیب مناطق بابل‌کنار و جنگل‌های بخش زیر‌آب و جوارم واقع شده‌اند. جنگل لفور، یکی از مکان‌های دیدنی سوادکوه و از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری مازندران به‌شمار می‌رود. هرساله گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه‌های طبیعی بکر این منطقه، عازم سفر به مازندران می‌شوند.

مسیرهای دسترسی به جنگل لفور

برای رفتن به جنگل لفور از تهران، مسیر جاده‌ای فیروزکوه، شما را به این جنگل می‌رساند. در این مسیر، از شهرهای فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه عبور خواهید کرد. فاصله کوتاه جنگل لفور به پایتخت، مسافران بسیاری را حتی در تعطیلات آخر هفته به سمت مازندران می‌کشاند. البته گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور، برای طبیعت‌گردی به این خطه از کشور سفر می‌کنند. اکثر آن‌ها با خرید بلیط قطار شیرگاه با هزینه کم و در سریع‌ترین زمان خود را به این جنگل تاریخی می‌رسانند.

قدمت جنگل لفور

با‌توجه‌به کشف قالب‌های سنگی، خمره‌های مواد غذایی و بررسی زیرسازی خانه‌های قدیمی، قدمت منطقه لفور را به سال‌های بسیار دور نسبت می‌دهند. شواهد و مستندانی هم وجود دارد که نشان می‌دهد این جنگل در گذشته گورستان بوده است.

جاذبه‌های جنگل لفور؛ جنگلی پر از آبشار و چشمه

زیبایی‌ها و جاذبه‌های جنگل لفور مازندران، فقط به پوشش گیاهی و درختان آن محدود نمی‌شود، بلکه این جنگل از چشمه‌ها، آبشارها، پرندگان و گونه‌های جانوری متنوعی برخوردار است که زیبایی و جاذبه آن را چندین برابر و وصف آن را دشوار کرده‌اند. بی‌شک، دوستداران جنگل‌نوردی و سفرهای ماجراجویانه، با رفتن به جنگل دست‌نخورده لفور، ناب‌ترین تجربه خود را از گشت‌وگذار در طبیعت به‌دست می‌آورند. در ادامه، با برخی از جاذبه‌های این جنگل آشنا خواهید شد.

آبشارهای جنگل لفور سوادکوه

چندین آبشار در جنگل لفور سوادکوه مازندران وجود دارند که به‌ویژه در روزهای گرم سال با خروش و زیبایی وصف‌ناپذیر، جلوه بی‌نظیری به این جنگل می‌دهند.

  • آبشار آهکی پلکانی اسکلیم

  • هفت آبشار تیرکن خروشان

  • آبشار گزو

  • آبشار پلنگ‌دره

  • آبشار ترز

  • آبشار اسپی آر و جلسنگ

آبشار اسکلیم به عروس آبشارهای سوادکوه شهرت دارد که دورتادور آن با درختان محصور شده است. همچنین آبشار گزو با ۴۸ متر ارتفاع، یکی از بلندترین آبشارهای ایران به‌شمار می‌رود و ۷ آبشار بزرگ و کوچک موسوم به هفت تیرکن در بخش غربی جنگل، زیباترین جلوه‌های آن را به‌وجود آورده‌اند. آبشار ترز نیز آهکی است و ۱۸ متر ارتفاع دارد که آب آن به رودخانه بابل‌رود می‌ریزد؛ برای رفتن به این آبشار، کافی است مسیر رودخانه را در پیش بگیرید.

برای دیدن هرکدام از آبشارهای جنگل لفور، باید ساعت‌ها در جنگل پیاده‌روی کنید که البته با دیدن سایر جاذبه‌های موجود در آن، ازجمله دریاچه شورمست، هرگز احساس خستگی نخواهید کرد.

دریاچه شورمست؛ تنها دریاچه طبیعی سوادکوه

دریاچه طبیعی شورمست در میان درختان سربه‌فلک‌کشیده توسکا با نمایی زیبا و آبی زلال، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این دریاچه از آب‌های زیرزمینی سرچشمه می‌گیرد که متأسفانه این روزها، گاهی سطح آب آن پایین می‌رود.

آشنایی با جنگل لفور، فرصتی برای تجربه‌ای متفاوت از طبیعت

سد سنبل؛ ماهیگیری و قایق‌سواری را هم به تفریحتان اضافه کنید

ماهیگیری، حس‌وحال خوبی به انسان می‌دهد و شما می‌توانید این حس‌وحال را در جنگل زیبای لفور و سد سنبل‌رود به‌طرز متفاوتی تجربه کنید. سد سنبل روستای شیرگاه، یکی از مکان‌های ایده‌آل برای ماهیگیری و قایق‌سواری به‌شمار می‌رود.

بازارهای محلی و خرید سوغات

تفریح در جنگل لفور مازندران، فقط به طبیعت‌گردی منحصر نمی‌شود، در میان گشت‌وگذارها و پیاده‌روی‌هایتان در این جنگل، بازارهای زنان محلی را خواهید دید که محصولاتی همچون آلوچه، میوه، رب، دوغ و … را می‌فروشند. خرید این محصولات اصل و ناب، هم از‌لحاظ رونق‌بخشیدن به کسب‌وکار مردم بومی و هم به‌عنوان سوغات سوادکوه و منطقه مازندران، قطعا لذت‌بخش خواهد بود.

پارک جنگلی آذررود

پس از پیاده‌روی، ماهیگیری، قایق‌سواری و گشت‌وگذار در دل جنگل بکر لفور، قطعا به استراحت هم نیاز خواهید داشت. در این منطقه، پارک جنگلی آذررود با برخورداری از امکانات رفاهی ازجمله آلاچیق، سرویس بهداشتی و جای مناسب برای برپایی چادر، مکانی آرام و زیبا برای استراحت گردشگران است. این منطقه، پوشش گیاهی متنوعی از‌جمله درختان توسکا، ازگیل، ممرز، راش و انجیلی دارد و همچنین محل زیست گونه‌های جانوری مانند مارمولک درختی، شغال و گراز است.

گزینه‌های اقامت در لفور

برای افرادی که قصد دارند شب را در جنگل لفور سپری کنند، کلبه‌های جنگلی متعددی وجود دارد که می‌توانید آن را از‌طریق سایت‌های مسافرتی مانند فلای تودی اجاره کنید. همچنین اقامتگاه‌های بومگردی و ویلاهای دیگری هم در روستاهای اطراف این جنگل وجود دارد. بسیاری از گردشگران نیز در اطراف سد لفور که یکی از جاذبه‌های این جنگل است، کمپ برپا می‌کنند.

آشنایی با جنگل لفور، فرصتی برای تجربه‌ای متفاوت از طبیعت

سفر با فلای تودی؛ آسان و بدون دردسر

فلای تودی، یک آژانس مسافرتی معتبر و جامع در ایران است که با در اختیار گذاشتن پکیج کامل خدمات سفر، از خرید بلیط قطار و هواپیما گرفته تا رزرو هتل و اقامتگاه، فروش تور و خدمات درخواست ویزا را نیز ارائه می‌دهد. تمامی خدمات سایت فلای تودی از‌طریق اینترنت و سایت جامع و کاربردی آن به‌آسانی در دسترس هم‌وطنان قرار دارد. برای مثال، جهت خرید بلیط قطار شیرگاه، کافی است وارد صفحه خرید یا پیش فروش قطار سایت شوید و اطلاعاتی از‌جمله تاریخ سفر را وارد کنید؛ پس از آن، تمامی قطارهای موجود در این مسیر به شما نمایش داده می‌شود تا پس از مطالعه و بررسی دقیق، بتوانید ایده‌آل‌ترین بلیط را خریداری کنید.

امتیاز دهید: post


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سفرنامه نیجر کشوری در منطقه ساحل آفریقا