دیوارترک خورده ای که نتانیاهو روی آن یادگاری می نویسد


دیوارترک خورده ای که نتانیاهو روی آن یادگاری می نویسد

بسیاری از تحلیلگران باور دارند نتانیاهو تلاش دارد جنگ درغزه را به هر بهانه ای که شده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کش دهد.

دلیل اش هم این است که نتانیاهو روی پیروزی ترامپ در انتخابات شرط بندی کرده و می داند ادامه جنگ در غزه در انتخابات به ضرر بایدن خواهد بود و امیدوار است پس از اینکه ترامپ در انتخابات پیروز شد بتواند امتیازات ویژه ای از ترامپ ودولت جدید آمریکا دریافت کند.
اما روز گذشته ترامپ در مقابله ای که در یکی از نشریات آمریکایی منتشر شده بود به شدت از سیاست های نتانیاهو انتقاد کرد، امری که به نوعی نشان از اختلافات شخصی میان ترامپ و نتانیاهو دارد.
در واقع ترامپ در دوره قبل ریاست جمهوری اش هیچ چیز برای نتانیاهو کم نگذاشت و به هر قیمتی شده بود از همه برنامه های نتانیاهو حمایت کرد.
در این جریان هم می توان گفت نقش جراد کوشنر، داماد سرخانه ترامپ، که خود را فرزند خوانده نتانیاهو می داند بسیار پر رنگ بود.
اما همه متفق القول هستند پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایالات متحده اوضاع میان ترامپ و نتانیاهو به شدت به هم ریخت.
ترامپ روی نتانیاهو حساب ویژه ای باز کرده بود و امیدوار بود نتانیاهو به لابی های صهیونیست در آمریکا فشار بیاورد تا از او حمایت کنند.
ترامپ همچنین روی دو شخص دیگر در منطقه خاورمیانه حساب باز کرده بود محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید امیر فعلی امارات عربی متحده، و از اینها می خواست روی لابی های عرب فشار بیاورند تا از او حمایت کنند و همچنین بودجه شکایت وی به بهانه تقلب در انتخابات و تقاضای بازشماری آرا را تامین کنند.
در واقع همه هیاهویی که ترامپ پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا راه انداخته بود به امید حمایت لابی های صهیونیست و عرب از او بود.
بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات نتانیاهو پشت ترامپ را خالی کرد و به بایدن تبریک گفت واز فشار به لابی های صهیونیستی برای حمایت از ترامپ خودداری کرد.
بسیاری از مردم عموما درباره لابی های صهیونیستی و لابی های اسرائیل در آمریکا مطلع هستند و نمی دانند که سالها است امارات عربی متحده از زمانی که محمد بن زاید عملا به عنوان ولیعهد قدرت را در امارات در دست گرفت موفق شد یک لابی قدرتمند عربی هم در آمریکا ایجاد کند.
بعدها همین لابی قدرتمند عربی بود که از محمد بن سلمان در آمریکا پشتیبانی کرد.
قطر هم چند سالی است که تلاش دارد یک لابی قوی در آمریکا تشکیل دهد اما هنوز لابی قدرتمند اصلی عربی در آمریکا لابی مورد حمایت امارات عربی متحده است.
به هر حال وقتی که شیخ محمد بن زاید این شرایط را دید وی نیز ترجیح داد برای حفظ منافع کشورش به بایدن تبریک بگوید چون به خوبی متوجه بود که بدون حمایت لابی های اسرائیل در آمریکا لابی های عرب قدرت کافی برای حمایت از ترامپ را ندارند.
در آن زمان برخی شایعات مبنی بر اینکه شاهزاده محمد بن سلمان مبالغی را در اختیار جراد کوشنر برای تامین هزینه دادگاه و باز شماری آرا گذاشته بود نیز منتشر شد اما اصل کار، یعنی حمایت لابی های صهیونیستی بود که کلید همه کارها بود و بدون آن هزینه کردن دیگر فایده ای نداشت.
ترامپ تا به امروز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را قبول ندارد و باور دارد همه دادگاه هایی که با آن مواجه است به دلیل همین مساله می باشد و همچنین باور دارد اگر نتانیاهو پشت او را خالی نکرده بود شاید می توانست کاری از پیش ببرد.
به همین دلیل می باشد که امروزه ترامپ از نتانیاهو کینه شخصی به دل گرفته و به نظر می رسد اگر وی در آمریکا رئیس جمهوری شود آن سیاستی را که قبلتر در قبال نتانیاهو داشت نداشته باشد.
اینجا بد نیست به این نکته اشاره کرد که امروزه بسیاری از سیاستمداران غربی ماجرای حمایت از اسرائیل و یا حمایت از نتانیاهو را دو جریان جدا می دانند.
یعنی آنها بر حمایت خود از اسرائیل اصرار دارند ولی این را به این معنا نمی دانند که ضرورت دارد از نتانیاهو حمایت کنند.
به این دلیل می توان گفت عقربه های ساعت برای نتانیاهو بسیار سریعتر از آنچه تصور می کرد می زند و امید وی به حمایت بی چون و چرای ترامپ خیلی امید محکمی نیست و به نظر می رسد به نفع اش هست تا بایدن ضعیف در آمریکا سر کار است کار را تمام کند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...