آشنایی با روش کاشت خشخاش در گلدان


آشنایی با روش کاشت خشخاش در گلدان

گیاه خشخاش از گیاهان دارویی و زینتی است. کاشت خشخاش در گلدان از طریق کاشت بذر صورت می‌گیرد و نیاز به خاک با بافت متوسط با زهکشی و حاصلخیزی بالا، دمای خنک و آبیاری متوسط و منظم دارد. طول دوره رشد گل خشخاش 120 تا 160 روز است.

کاشت خشخاش غالبا به عنوان یک گیاه دارویی، تولید دانه‌های روغنی و تولید تریاک در کشورهایی مانند استرالیا، ترکیه و هندوستان برای اهداف پزشکی و تولید داروهایی از قبیل مرفین و کدئین رایج است. در این بخش از ستاره قصد داریم شما را با نحوه کاشت خشخاش در گلدان آشنا کنیم. این گیاه گل‌های زیبایی دارد و می‌توان آن را به عنوان یک گیاه زینتی نیز پرورش داد.
آشنایی با روش کاشت خشخاش در گلدان

نحوه کاشت خشخاش در گلدان

کاشت گل خشخاش در گلدان از طریق کاشت بذر است. طول دوره رشد گیاه خشخاش 120 تا 160 روز است و دوره رشد به 6 مرحله خواب بذر، سبر شدن بذر، تشکیل برگ‌های طوقه‌ای، طویل شدن ساقه، گلدهی و مرحله رسیدن میوه و بذر تقسیم می‌شود. شرایط محیطی مورد نیاز برای کاشت خشخاش عبارتند از:
خاک: خاک مناسب برای کاشت خشخاش در گلدان، خاک‌هایی با بافت متوسط (شنی رسی) همراه با مقادیر مناسبی از مواد و ترکیبات هوموسی می‌باشند. همچنین خاک‌های شنی زهکشی شده و غنی از مواد و عناصر غذایی نیز برای کاشت این گیاه مناسب هستند.

آبیاری: آبیاری خشخاش باید با دقت کامل انجام گیرد. آبیاری زیاد و همچنین آبیاری در زمان‌های نامناسب، باعث ابتلای خشخاش به بیماری‌های مختلف خواهد شد.

دما: خشخاش برای رشد مناسب به دمای پایینی نیاز دارد و لازم است اختلاف هوای شب و روز کم باشد. بهترین دما برای نگهداری و کاشت خشخاش در گلدان از بدو رویش تا ساقه دهی دمای 12 تا 15 درجه سانتیگراد است. توجه داشته باشید درجه حرارت‌های بالا (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد) برای جوانه‌زنی گیاه مناسب نیست و موجب اختلاف در سبز شدن بذر می‌شود.

نور: گیاه خشخاش در طول رشد، احتیاج نسبتاً زیادd به تابش نورخورشید دارد. در حقیقت نور نقش عمده‌ای در افزیش عملکرد کپسول و مقدار آلکالوییدهای تولیدی گیاه دارد.

مراحل کاشت خشخاش در گلدان

گلدان مناسب و نسبتا بزرگی را انتخاب کنید و آن را با خاک مناسب که از زهکش کافی برخوردار باشد، پرکنید. بهتر است قبل از کاشت، خاک را با مقداری کود ترکیب کنید تا میزان مواد غذایی و حاصلخیری آن افزایش یابد. کاشت خشخاش در گلدان را می‌توانید از اواسط زمستان تا اویل بهار انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید بهترین دمایی که دانه‌ها جوانه می‌زنند، ۱۵ درجه سانتیگراد است. بذر گیاه خشخاش بسیار ریز است و نمی‌توان آنها را به صورت تک تک و در فواصل معین کشت نمود. از این رو برای کاشت خشخاش در گلدان غالبا بایستی آنها را به صورت دراژه (چند بذر که توسط ماده مناسبی به هم چسبیده باشند) بکارید. عمق کاشت بذر خشخاش در گلدان بین 1 تا 1/5 سانتیمتر است. لازم به توضیح است، کاشت بذر در عمق زیاد امکان سبز شدن و جوانه زدن گیاه را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. بعد از کاشت بذر خشخاش در گلدان، روی دانه‌ها را با قشر نازکی از خاک بپوشانید و گلدان را به طور کامل آبیاری نمایید به طوریکه آب اضافی از زهکش کف گلدان خارج شود. در صورت شرایط محیطی مناسب بذر خشخاش 15 تا 20 روز بعد از کاشت جوانه خواهد زد.

مراحل رشد خشخاش

طول دوره رشد گیاهانی که در فصل بهار کشت می‌شوند بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ روز است. دوره رشد گیاه خشخاش ( از کشت بذور تا رسیدن و کامل شدن میوه‌ها) عبارتند از:

مرحله اول: مرحله جنین یا خواب بذر. بذر گل خشخاش ۴ الی ۵ سال از قوه رویش مناسبی برخوردار است. به همین جهت می‌توان بذر را در مکان مناسب برای چند سال نگهداری نمود. مرحله دوم: مرحله سبز شدن بذر. این مرحله از سبز شدن بذر تا تشکیل طوقه به طول می‌انجامد و بذرها ۱۵ تا ۲۰ روز پس از کشت به تدریج سبز می‌شوند. مرحله سوم: مرحله تشکیل برگ‌های طوقه‌ای. گیاه در این مرحله به ساقه می‌رود. این مرحله طولانی ترین مرحله رشد گیاه است و معمولاً بین ۵۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد. میانگین درجه حرارت مطلوب در این مرحله رشد گیاه، ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتیگراد است. مرحله چهارم: مرحله طویل شدن ساقه. در این مرحله رشد کامل می‌شود و ساقه به طول نهایی خود رسیده و رویش انشعاب‌های ساقه‌ای نیز آغاز می‌شود. این مرحله تا تشکیل غنچه و باز شدن گل‌ها ادامه می یابد و گیاه به آب و مواد غذایی بیشتری نیاز دارد. میانگین درجه حرارت مطلوب در این مرحله ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتیگراد گزارش شده است. مرحله پنجم: مرحله گلدهی. در این مرحله نمو گل‌ها کامل شده و پس از ۴ تا ۶ روز گل‌ها کاملاً باز می‌شوند و رسیدن میوه‌ها و کامل شدن بذور آغاز می‌شود. در این مرحله میوه‌ها حاوی شیرابه‌ای می‌باشند که با تیغ زدن به آنها این شیرابه به خارج تراوش می‌کند. مرحله ششم: رسیدن بذور و میوه. در این مرحله میوه‌ها و بذور گیاه خشخاش، رنگ‌های ثابت و واقعی خود را پیدا می‌کنند و بذور پس از رسیدن از دیواره‌های میوه جدا می‌شوند و به درون کپسول ریزش می‌کنند.

آشنایی با روش کاشت خشخاش در گلدان

معرفی گیاه خشخاش

این گل گیاهی از تیره شقایقیان، علفی و یک ساله است. ساقه این گیاه به صورت مستقیم و به شکل استوانه، با سطحی صاف و دارای رنگ سبز روشن است و بسته به شرایط محیطی دارای ارتفاع متفاوتی تا حدود یک متر خواهد بود.
برگ‌های گیاه خشخاش به شکل بیضی، بدون دمبرگ و به طور متناوب در اطراف ساقه قرار دارند. برگ‌های نزدیک به سطح زمین بزرگتر و هرچه برگ به سمت بالای ساقه می‌رود کوچکتر و تخم مرغی شکل خواهد شد.
گل‌های گیاه خشخاش در بالاترین قسمت ساقه‌های اصلی و فرعی ظاهر می‌شوند و دارای گلبرگ‌های سفید، بنفش و قرمز هستند که هرچه به سمت داخل گل می‌رود، رنگ نیز تیره‌تر می‌شود. این گیاه از تیر تا مرداد گل می‌دهد.
میوه خشخاش به شکل گرز توپی یا تخم مرغی شکل است و در داخل آن شیره خشخاش تولید می‌شود. برای آشنایی با خواص درمانی گل خشخاش مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

معرفی گل خشخاش و خواص خشخاش + طرز تهیه قاووت خشخاش

 

 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن