سرمایه‌گذاری خارجی؛ الگویی برای توسعه/تشکیل بانک جامع ACD ضروری است


سرمایه‌گذاری خارجی؛ الگویی برای توسعه/تشکیل بانک جامع ACD ضروری است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ در این نشست در مورد موضوعات مهم و پرچالش پیش‌روی سرمایه‌گذاری توسط این کشورها صحبت کردند. داوود دانش‌جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام این نشست را فرصتی خاص برای تعامل...

به گزارش رکنا از اصفهان؛ در این نشست در مورد موضوعات مهم و پرچالش پیش‌روی سرمایه‌گذاری توسط این کشورها صحبت کردند. داوود دانش‌جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام این نشست را فرصتی خاص برای تعامل بین کشورها دانست و گفت: سرمایه‌گذاری خارجی، عنصری جدانشدنی از روابط بین‌المللی اقتصادی و یک الگو برای توسعه است. این فرآیند خودبه‌خود رخ نمی‌دهد و همه کشورها باید در آن مشارکت داشته باشند.

او افزود: بی‌شک سرمایه‌گذاری بدون مقدمه صورت نمی‌گیرد، بلکه کشورها در گام اول باید ارتباطات اقتصادی برقرار کنند، تبادلات تجاری داشته باشند و سپس به سرمایه‌گذاری فکر کنند. تبادلات تجاری به اقتصاد کشورها کمک‌های فراوانی خواهد کرد، لازم است دو کشور برای شروع ارتباط، روابط تجاری برقرار کنند، در این راستا منافع مشترک برای هر دو کشور ایجاد می‌شود و در مراحل بعدی سرمایه‌گذاری ممکن می‌شود.

بهترین نتیجه دستیابی به راه‌های عملی سرمایه‌گذاری است

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ACD در این نشست گفت: یکی از بهترین ایده‌ها دستیابی به راه‌های عملی برای سرمایه‌گذاری است.

پورنچای دانویواتانا عنوان کرد: باید بدانیم در کنار هم به چه نتایجی می‌توانیم برسیم. او ادامه داد: ثبت سابقه سرمایه‌گذاری‌ها نیز سبب می‌شود بعد از گذر زمان فرآیندها مشخص باشد و تبدیل به تجربه ماندگار شود.

او خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با هم و در کنار هم کار کنیم قطعاً خاطرجمع خواهیم بود که سرمایه‌گذاران عضو ACD و حتی کشورهای غیرعضو می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند.

با گسترش اقتصاد مقاومتی وارد بازار جهانی اقتصاد خواهیم شد

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه این اجلاس قرار است که رابطه حیاتی بین کشورهای آسیایی را ارتقا دهد، گفت: امروز می‌خواهم در مورد برنامه و پیشنهادها، اهداف کلیدی، تغییر در ارزش‌ها و چگونگی توسعه روابط صحبت کنم، در حقیقتACDهدف مشترک افزایش رقابتی بودن را دارد و اگر همه اعضا با توانایی‌های مختلف خود حاضر باشند، اهداف مشترک به دست می‌آیند.

فریال مستوفی با بیان اینکه گفتگو تبادلات بازارهای مالی را گسترش می‌دهد، افزود: با گسترش تبادلات بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران بیشتری جذب خواهیم کرد، همچنین اگر اقتصاد را قوی‌تر کنیم، گام بزرگی برداشته‌ایم و وارد بازار جهانی خواهیم شد، این مسئله باعث برقراری توسعه پایدار می‌شود.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا حدود ۵/۳۱ درصد مساحت خشکی، ۶۲ درصد انرژی و ۵۲ درصد جمعیت کل دنیا را دارند، همه کشورها می‌توانند یک‌سری فعالیت‌هایی انجام دهند که به یکدیگر به‌صورت زنجیره‌ای وصل شوند.

مستوفی اضافه کرد: ما باید بستری برای شبکه‌سازی فراهم کنیم تا اطلاعات را به‌خوبی در اختیار هم قرار دهیم و در مورد مسائل دیگر هم مانند بیمه و مالیات صحبت کنیم، قطعاً اگر این مسائل از طریق بخش‌های خصوصی به دولتی برسند از نظر تجاری نتایج خوبی خواهند داشت. ما همواره به فکر هستیم که سرمایه‌گذاری مؤثر چگونه رخ می‌دهد، در ایران گردشگری و صنعت بخش‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند و اطلاعات خوبی در اختیار همه قرار می‌دهند.

اعضایACDنیازمند یک بانک جامع هستند

در ادامه عضو کمیته مدیریت و رئیس کمیته‌های فرعی رابط نمایندگی‌های دیپلماتیک و سفارت‌های اتاق بازرگانی کراچی از کشور پاکستان، اظهار کرد: در این اجلاس بستر بسیار خوبی فراهم شده تا سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارها را توسعه ببخشیم، اماACDباید یک بانک برای خودش داشته باشد و اگر بانکی وجود داشته باشد کشورهای عضو به‌راحتی می‌توانند وام بگیرند و سرمایه‌گذاری کنند.

محمد فاروق افضل با بیان اینکه قطعاً بانکACDبا ارائه وام‌هایی با بهره پایین به کشورهایی که نیاز دارند، کمک بزرگی خواهد کرد، افزود: ما باید مجمع خاص برای سرمایه‌گذاری تشکیل دهیم نه صرفاً صحبت‌های خودمان را به یک جلسه ختم کنیم. باید سیستمی بسازیم که به توافق برسیم نه اینکه زمان را با برگزاری جلسات هدر دهیم، کاری که باید انجام شود این است که یک ساختمان به‌عنوان ساختمان بانکی و سرمایه‌گذاری داشته باشیم و شرکت‌ها در آن فعال باشند.

عضو کمیته مدیریت و رئیس کمیته‌های فرعی رابط نمایندگی‌های دیپلماتیک و سفارت‌های اتاق بازرگانی کراچی از کشور پاکستان، با اشاره به ظرفیت این کشور، گفت: پاکستان ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد که اغلب در سنین ۱۸ تا ۴۵ سال هستند، کریدور پاکستان می‌تواند فرصتی در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد تا پیشنهادهای خودشان را ارائه کنند و از طریق کشور پاکستان فعالیت خودشان را ادامه دهند، لجستیک پاکستان برای سرمایه‌گذاری بسیار خوب است، به‌گونه‌ای که چینی‌ها در آن حضور دارند و تاکنون ۳۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، قطعاً این سرمایه‌گذاری از طریق ACDمی‌تواند در معادن و صنایع انجام شود، پاکستان منابع طبیعی بسیار زیاد و نیروی کار جوان ارزان دارد، در نهایت پاکستان تنها برای صادرات نیست؛ بلکه یک فرصت جدید است.

کرمان با پتانسیل‌های گوناگون آماده جذب سرمایه‌گذاران است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، در ادامه اظهار کرد: اغلب افراد با شهر کرمان آشنایی دارند، کرمان بزرگ‌ترین استان ایران با ۱۱ درصد مساحت کشور است و بیشترین سهم معدن در کشور را دارد، به‌گونه‌ای که برخی کرمان را یک کشور کوچک معرفی می‌کنند، به‌زودی رویدادی در شهر کرمان با عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار خواهد شد که فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر کرمان با تولید فولاد، مس، زغال‌سنگ، پسته و خرما از منابع غنی است.

سید مهدی طبیب‌زاده افزود: کرمان فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی دارد و اتاق بازرگانی کرمان رسالت دارد این فرصت‌ها را معرفی کند، ده‌ها طرح توسعه اقتصادی در زمینه‌های مختلف به‌زودی ارائه خواهند شد، رویکرد استان کرمان در توسعه فناوری است، در کرمان همه دانشگاه‌ها، مراکز علم، پارک‌های فناوری و نوآوری متعهد شدند تا زنجیره‌ای از ارزش‌ها را با دید فناوری اجرا کنند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان تصریح کرد: به‌زودی اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی در کرمان، این شهر را در موقعیت خوبی قرار می‌دهد، گفتنی است گردشگری در کرمان هم رونق خوبی دارد، شهر کرمان ۲۷ جاذبه گردشگری دارد که ۱۰ جاذبه آن ثبت جهانی شده است.

پیشنهاد تعامل اصفهان با قرقیزستان برای حل مشکلات زیست‌محیطی

نماینده بازرگانی کشور قرقیزستان نیز در این نشست گفت: در مدتی که از شروع پنل سرمایه‌گذاری اصفهان گذشته است با مطالب مطرح شده به این نتیجه رسیده‌ایم که چه مسئولیت خطیر و کار بزرگی برعهده داریم؛ لذا تلاش می‌کنیم دستورالعمل‌های تعریف شده بر روی کاغذ نماند و به سرانجام برسد و به همین دلیل احساس می‌کنم باید جلوتر از جایگاه فعلی باشیم. انوشیروان قدس نهری با بیان اینکه می‌توان به هدفهای دور با قدم‌های کوچک دست‌یافت عنوان کرد: با آگاهی و تلاش برای رفع نیازهای کشورهای عضو و ارتباط بین این کشورها می‌توانیم مشکلات همدیگر را حل کنیم. او به وضعیت استان اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: استان اصفهان در چند دهه اخیر پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در بخش صنعت داشته؛ ولی در راستای توسعه صنعتی حجم زیادی از منابع طبیعی خود را ازدست‌داده است این در حالی است که کشور قرقیزستان یکی از پرآب‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شود و می‌تواند خیلی راحت با استان اصفهان و سرمایه‌گذاری دوجانبه مشکلات یکدیگر را حل کنند.

او به شرایط سرمایه‌گذاری در قرقیزستان نیز اشاره کرد و توضیح داد: در قرقیزستان برای حمایت از سرمایه‌گذاران قوانین جدید و مطلوبی تدوین شده که امنیت خوبی را برای سرمایه‌گذار به وجود می‌آورد؛ سرمایه‌گذار وقتی که می‌خواهد در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کند با دو مسئله روبرو است؛ نخست مالکیت سرمایه خود که مالکیت در قرقیزستان کامل به مالک سپرده می‌شود (مالکیت زمین‌ها از ۵ تا ۵۰ سال است). او در ادامه به بحث مالیات در این کشور پرداخت و گفت: پایین‌ترین حد مالیاتی در جهان متعلق به قرقیزستان است. نماینده بازرگانی کشور قرقیزستان اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای امریکایی و اروپایی برای جلب سرمایه‌گذار همایش‌هایی برگزار می‌کنند و سرمایه‌گذار مشوق‌هایی را می‌بیند و ما نیز با برگزارکردن چند دوره از نشست‌هایی مانند ACD می‌توانیم سرمایه‌گذاران را جذب کنیم. نماینده بازرگانی کشور قرقیزستان تشکیل بانک برای ACD را فعالیت مناسبی دانست که می‌تواند استفاده بهینه از توانایی حداکثری اعضا باشد حتی اگر اندک باشد و مقیاس جهانی نداشته باشد.

رفتار عمل‌گرایانه راهی برای توسعه سرمایه‌گذاری

خزانه‌دار افتخاری اتاق ملی بازرگانی و صنعت مالزی در این نشست گفت: باید طی تعاملاتی که در این اجلاس داریم در مورد بهترین راهکارهای سرمایه‌گذاری به نقطه مشترکی دست پیدا کنیم. امیرحمزه بن کریم اظهار کرد: دور هم جمع می‌شویم و در مورد سرمایه‌گذاری صحبت می‌کنیم؛ ولی مسئله اساسی این است که با تفاهم به نتیجه برسیم که چگونه سرمایه‌گذاری انجام دهیم و چگونه این فرصت را به وجود بیاوریم و به سمت عملگرایی حرکت کنیم. او اذعان کرد: حرکت به سمت سرمایه‌گذاری عمل‌گرایانه می‌تواند در میان تمام کشورهای آسیایی انجام شود و در قالب همین رویکرد به مدلی راهبردی دست یابیم. اگر به کشورهای اروپایی نگاه کنید خواهید دید که آنها سال‌ها است به همین منوال در حال فعالیت هستند و ما هم باید این رویکرد را به وجود بیاوریم و یکسان و منسجم حرکت کنیم. بن کریم ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی باید بر این موارد تمرکز داشته باشند. این مسیری است که می‌توانیم به اهدافمان دست یابیم. در غیر این صورت سیکل بیهوده‌ای را طی خواهیم کرد و به نتیجه نمی‌رسیم.

خزانه‌دار افتخاری اتاق ملی بازرگانی و صنعت مالزی تصریح کرد: در جلسات سرمایه‌گذاری باید نگاه کنیم در چه مسیری در حال حرکت هستیم و کارآفرینان مختلف باید ایده‌های خود را اعلام کنند تا مسیر را به سمت عمل‌گرایی هدایت کنند. شناخت محدودیت‌ها دیگر موضوعی است که شاید کمتر به آن پرداخته‌ایم. او افزود: کشورهای حاضر یک سری محدودیت‌های سیاسی در مقابل یکدیگر دارند که به آنها تحمیل شده است اگر تمام سازمان‌های سیاسی با ما همکاری کنند ما توانایی رسیدن به یک همکاری دوجانبه را به دست می‌آوریم. در حوزه مالی و پولی کشورهای آسیایی باید پروتکل‌های واضح و شفافی را تعریف کنند که هر شخص بتواند به‌راحتی آن را رعایت کند.

تشکیل آژانس سرمایه‌گذاری توسط ACD

رئیس اتاق بازرگانی یزد نیز در این نشست گفت: راه‌اندازی بانک ACD مکملی برای تشکیل سازمان یا آژانس سرمایه‌گذاری است که بتواند فرصت‌های متعددی که پیش روی سرمایه‌گذاری کشورهای عضو است را استخراج کند. مجتبی دستمالچیان تصریح کرد: معرفی این آژانس می‌تواند منابع کشورها را به سمت سرمایه‌گذاری سوق دهد و از سوی دیگر منابع مالی سایر کشورها را جذب کند و فضایی ایجاد کند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری به همه دنیا معرفی شود.

سرمایه‌گذاری در فناوری نیازمند کارگروه است

نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در ادامه با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات، اظهار کرد: با ارتقای سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانیم با کشورهای هم‌نظر روبه‌جلو حرکت کنیم، البته در این مسیر نیاز است که تجارب را در اختیار یکدیگر بگذاریم.

پویان رحیمی اظهار کرد: براین‌اساس ارتباطات منجر به توسعه پایدار می‌شود. رحیمی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف اصلی افزایش تبادلات تجاری و مالی در بازار رقابتی قاره آسیا است، توضیح داد: باید تمرکز کنیم و بگوییم اهداف ما چیست، در این راستا نقشه راه ترسیم کنیم. اگر برای دستیابی به اهداف تعیین شده کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود می‌توان به نتیجه امیدوار بود.

نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: امروز ما می‌توانیم از الگوهای پیشرفت اتاق‌های بازرگانی چین، ویتنام و ترکیه در اصفهان استفاده کنیم. ما برای رشد مشترک قدم اول را برداشته‌ایم و کنار هم خواهیم بود تا قدم‌های بیشتری برداریم. پیشنهاد ما، در این مسیر برقراری کارگروه و شورای سرمایه‌گذاری است.

اصفهان/ بهمن راعی


سرمایه‌گذاری خارجی؛ الگویی برای توسعه/تشکیل بانک جامع ACD ضروری است

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟