در تعطیلات یادگیری را تعطیل نکنید


در تعطیلات یادگیری را تعطیل نکنید

هرچند ایام تعطیل، فرصتی است تا دانش‌آموزان پس از چند ماه درس خواندن و مدرسه رفتن، استراحت کامل داشته و از درس خواندن دور باشند تا پس از تعطیلات با انرژی بیشتر دوباره به مدرسه بازگردند اما استراحت مطلق در این ایام، سبب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

کارشناسان آموزشی در این رابطه به والدین توصیه می‌کنند در تعطیلات نیز یک برنامه آموزشی متعادل و مناسب در کنار تفریح و استراحت برای فرزندان دانش‌آموز خود طراحی کنند و برخی از ساعت‌ها را به درس خواندن و مطالعه فرزندانشان اختصاص دهند تا هم تعطیلات خوبی داشته باشند و هم از افت تحصیلی آنها پس از پایان این ایام جلوگیری کنند.

اما والدین در این شرایط باید مهارت کافی داشته باشند تا در عین حال که فرزندانشان را به مطالعه ترغیب می‌کنند روش‌های سخت‌گیرانه را به هیچ عنوان در پیش نگیرند چرا که این کار فقط موجب دل‌زدگی و مشکلات احتمالی دیگر در دانش‌آموز می‌شود و حتی می‌تواند روی روابط او با والدینش تاثیر منفی بگذارد.

کارشناسان می‌گویند در عین حال که زندگی روزانه در تعطیلات را با آموزش همراه می‌کنید به شیوه‌ای آسان‌تر این کار را انجام دهید تا آزادیِ آرامش بخش و مورد نیاز فرزندان‌تان را نیز برای آنها فراهم کنید.

۵ ترفند مفید برای والدین
۱) طراحی آزادانه برای یادگیری ضروری است

دانش‌آموزانی که در تعطیلات، مطالعه و تحصیل می‌کنند باید آزادانه تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند. مثلا انتخاب مطالب یا زمان مطالعه را به عهده فرزندانتان بگذارید و در این زمینه از او نظر بخواهید. این امر به بالا نگه داشتن انگیزه و تمرکز در کودک کمک می کند.

۲) زمان‌های تفریح و استراحت را با همفکری یکدیگر برنامه‌ریزی کنید

به کودک و نوجوان خود اجازه دهید در کنار سایر اعضای خانواده برای تعیین زمان‌های تفریح یا استراحت نظر بدهد و در این تصمیمات مشارکت داشته باشد. همچنین می‌توانید برای تعیین نوع تفریحات و مکان‌هایی که برای گشت و گذار می‌روید از آنها مشورت و همفکری بگیرید. این نوع تعامل، به فرزند شما حس بالندگی و انگیزه بیشتر می‌دهد و او را ترغیب می‌کند تا زمان‌های یادگیری را با شوق بیشتری دنبال کند.

۳) اهداف و توافق نامه‌های خانوادگی تنظیم کنید

اجازه دهید اعتماد، بین شما و فرزندانتان تقویت شود. به جای کنترل‌های مداوم و روزانه، اهداف هفتگی تعیین کنید و اگر در پایان هفته فرزندتان موفق شد به هدف موردنظر دست پیدا کند برای او پاداشی متناسب، مثل یک تور دوچرخه‌سواری در نظر بگیرید.

۴) کمک کنید ناامیدی در فرزندتان کاهش یابد

به گزارش مجله آلمانی «الترن»، اگر در روند مطالعه و درس خواندن دانش‌آموز با مطالب درسی‌ای برخورد کرد که برایش دشوار بود و به سادگی قابل یادگیری نبود، به طور جدی از سرزنش او خودداری کنید و در عوض، صبوری به خرج دهید و با او در یادگیری همراه شوید. می‌توانید برای کمک به یادگیری او، از فیلم‌ها و انیمیشن‌های مناسب در سایت‌های آموزشی معتبر استفاده کنید و با هم بر موانع غلبه کنید و به این ترتیب یک محیط یادگیری آرام و لذت‌بخش برای فرزندتان فراهم نمایید.

۵) در صورت نیاز از مشاور کمک بگیرید

اگر با وجود مهیا کردن فضایی مطلوب همچنان یادگیری برای فرزندتان دشوار است و برای متقاعد کردن به اینکه ساعاتی را به درس خواندن اختصاص دهد، مشکل دارید می‌توانید از یک متخصص و راهنمای تحصیلی که بعضی از آنها به صورت آنلاین هم در دسترس هستند، کمک بگیرید.

با رعایت این نکات می‌توانید در عین حال که تعطیلات آرام و لذت‌بخشی را در کنار خانواده تجربه می‌کنید به فرزندانتان نیز کمک کنید تا از درس و آموزش فاصله نگیرند و ایام مفیدی را سپری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)