آقایان مراقب ریزش موهای خود باشند+ راههای پیشگیری


آقایان مراقب ریزش موهای خود باشند+ راههای پیشگیری

یک تحقیق تازه انجام شده در دانشگاه چینهوا در پکن نشان می‌دهد که مردان جوانی که نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، بیش‌تر در معرض خطر ریزش موی مردانه قرار دارند. اگرچه سازوکار دقیق این ارتباط هنوز مبهم است، اما محققان...

آقایان مراقب ریزش موهای خود باشند+ راههای پیشگیری

یک تحقیق تازه انجام شده در دانشگاه چینهوا در پکن نشان می‌دهد که مردان جوانی که نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، بیش‌تر در معرض خطر ریزش موی مردانه قرار دارند. اگرچه سازوکار دقیق این ارتباط هنوز مبهم است، اما محققان این مطالعه ارتباطی بین مصرف مواد قندی و ریزش موی مردانه را مشاهده کرده‌اند.

طاسی با الگوی مردانه بر تعداد فزاینده ای از مردان جوان تاثیر می گذارد و عوامل سبک زندگی ممکن است در این باره مقصر باشند. سبک زندگی چه نقشی در ریزش موی مردانه دارد؟ واقعیت آن است که ژنتیک پشت این بیماری می باشد اما نحوه زندگی مان می‌تواند این موضوع را تشدید کند. این الگو برای هرکسی که آن تصاویر نمادین “آلبرت اینشتین” را دیده باشد که در آن دو طرف موهایش به سمت بیرون می‌چرخد، اما جلو و بالای سرش بدون مو باقی می‌ماند آشنا خواهد بود.

به گفته موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (Nice) آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی با الگوی مردانه ۳۰ درصد از مردان زیر ۳۰ سال و حدود ۸۰ درصد از مردان بالای ۷۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نتیجه مطالعه‌ای تازه در دانشگاه چینهوا در پکن نشان می‌دهد که مردان جوانی که نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند بیش‌تر در معرض طاسی مردانه قرار دارند. اگرچه سازوکار این موضوع نامشخص بوده، اما محققان ارتباطی بین مصرف مواد قندی و ریزش موی مردانه مشاهده کردند.

سبک زندگی چه نقشی در ریزش موی مردانه دارد؟ واقعیت آن است که ژنتیک پشت این بیماری می‌باشد، اما نحوه زندگی مان می‌تواند این موضوع را تشدید کند.

آقایان مراقب ریزش موهای خود باشند+ راههای پیشگیری

استرس می‌تواند ریزش مو را تسریع کند

استرس مداوم مزمن تاثیر ضعیف کننده‌ای بر کل سیستم دارد و بیش‌تر با شرایط ریزش موقت مو مرتبط است، اما تاثیر آن بر هورمون‌های مردانه می‌تواند بر مو و پوست سر تاثیر بگذارد. استرس یک مشکل بزرگ است. مردان در هر سنی می‌توانند استرس داشته باشند، اما به طور خاص زمانی که که فرد جوان است این موضوع می‌تواند جدی‌تر باشد.

محرک طاسی با الگوی مردانه تولید تستوسترون است. استرس می‌تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد و هم چنین بر سلامت پوست سر تاثیر بگذارد تا شوره سر را بیش‌تر کند. شوره سر می‌تواند طاسی با الگوی مردانه را تسریع کند. وجود مخمر بیش از حد در پوست سر باعث ایجاد چرخش بیش از اندازه پوست شده که خود ریزش روزانه مو را افزایش می‌دهد.

تغذیه نامناسب نقش دارد

این تاثیر بیش‌تر بر روی مردان جوان دیده می‌شود. کمبود‌های تغذیه‌ای مردان جوان به ویژه در زمان تحصیل در دانشگاه دوره‌ای که خیلی خوب غذا نمی‌خورند و یا اصلا غذا نمی‌خورند مشهودتر است. کمبود ویتامین د در مردان به طور کلی و به طور خاص در مردان جوان که ممکن است دانش یا آگاهی لازم برای مصرف مکمل‌ها را نداشته باشند بسیار شایع است.

مردان مسن‌تر تمایل دارند اهمیت ویتامین د و سلامت سیستم ایمنی را درک کنند، اما مردان جوان‌تر متوجه نمی‌شوند که این موضوع باعث بدتر شدن ریزش مو می‌شود. هم چنین اگر مردی مشروبات الکلی بنوشد ممکن است کمبود ویتامین ب ۱۲ را نیز تجربه کند. کمبود ویتامین د مو‌های بیشتری را وارد فاز استراحت می‌کند و باعث افزایش ریزش می‌شود. کمبود ویتامین ب ۱۲ با تاثیر بر جریان خون بر روی توانایی بدن برای رشد سالم تاثیر می‌گذارد.

ورزش بیش از حد

ورزش بیش از حد ریزش مو را تشدید می‌کند. تاثیر ورزش‌های هوازی بیش از حد به مثابه نوعی استرس بر بدن است و تاثیری مشابه با استرس روانی دارد. با این وجود، نتیجه مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه مرکزی جنوبی در چین انجام شد نشان داد که ۶۰ دقیقه ورزش به طور منظم به تاخیر در پیشرفت طاسی با الگوی مردانه و بهبود علائم ناشی آن کمک می‌کند.

تمرین با وزنه می‌تواند تستوسترون را افزایش دهد که باعث افزایش طاسی مردانه می‌شود اگرچه این افزایش صرفا موقتی است و هیچ مدرکی دال بر ارتباط مستقیم تمرینات با وزنه با ریزش مو وجود ندارد.

درمان‌های طاسی با الگوی مردانه

برای طاسی با الگوی مردانه نتایج بسیار مثبتی با ترکیبی از دارو‌ها و هورمون درمانی مشاهده شده، اما این روش در مورد حفظ و رشد مجدد مو موثرتر است. هر چه این نوع درمان را در سنین پایین‌تر آغاز کنید موثرتر خواهد بود. به نظر متخصصان بهترین درمان ماینوکسیدیل و فیناستراید (هورمون درمانی) است.

در این نوع درمان ماینوکسیدیل با هورمون‌های زنانه دوستدار مو ترکیب می‌شوند. با محلول‌های موضعی به طور ایده آل می‌توانید قطره‌های ماینوکسیدیل و هورمون را هنگام صبح و سپس ماینوکسیدیل و فیناستراید را هنگام شب استفاده کنید. از آنجایی که فیناستراید موضعی بوده و بلعیده نمی‌شود احتمال عوارض جانبی بسیار کم‌تر است و تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی‌ای گزارش نشده است. فیناستراید که به صورت موضعی استفاده می‌شود به همان شکل قرص عمل می‌کند، اما فقط روی پوست سر اثر کرده و معمولا دست کم سه ماه به طول می‌انجامد تا فواید آن آشکار شود.

آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه‌ای

ریزش موی ناشی از شرایطی مانند آلوپسی آره آتا وضعیتی کاملا متفاوت است. این یک بیماری خود ایمنی است که لکه‌های موقتی از ریزش مو ایجاد می‌کند و می‌تواند بر اثر شوک یا احساس غم و سوگواری در یک فرد ایجاد شود و اغلب بدون درمان برطرف خواهد شد. پژوهش‌های محققان ژاپنی نشان داده اند که عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند استرس، مصرف مشروبات الکلی و تغذیه نامناسب نیز می‌توانند در ایجاد آلوپسی آره آتا نقش داشته باشند.

موثرترین درمان‌ها در این بار عبارتند از تجویز ویتامین د، درمان با اشعه ماوراء بنفش، تزریق استروئید (که توسط یک متخصص پوست امکان پذیر است) و سرکوب کننده‌های ایمنی که البته مورد آخری برای موارد شدید کاربرد دارد و می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود. بنابراین، نیاز به تجویز پزشک و نظارت دقیق در مورد آن وجود دارد. هم چنین محرک‌های موضعی مانند دیترانول وجود دارد که با فریب دادن سیستم ایمنی به شناسایی فولیکول‌های مو به عنوان بافت سالم عمل می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش و سلامتی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)