نوروز پربارش در اصفهان و سرشاخه‌های زاینده‌رود


نوروز پربارش در اصفهان و سرشاخه‌های زاینده‌رود

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اعلام اینکه از ۲۸ اسفندماه تا هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ بارش‌های خوبی در استان اصفهان خواهیم داشت، گفت: این بارش‌ها در این زمان به شکل باران خواهد بود، همچنین احتمال بارش برف از هفته دوم فروردین در مناطق سردسیر استان دور از انتظار نیست.

حمیدرضا خورشیدی، صبح امروز (چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه امسال وضعیت بارش‌های استان نسبت به سال آبی گذشته کمتر از نرمال بود، اظهار کرد: میانگین وزنی بارش استان از ابتدای سال آبی (مهر ماه) تا ۲۲ اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد و دوره بلند مدت ۳۶ درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش بارندگی در مناطق غرب و جنوب استان بوده است، اما در مناطق شمالی استان افزایش بارندگی را شاهد هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه از ۲۸ اسفند تا هفتم فروردین اوج فعالیت سامانه‌های بارشی در استان خواهد بود، گفت: بارش‌های بسیار مناسبی به ویژه در غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود به طوری که بارش‌های فراتر از نرمال باران را در این مناطق انتظار داریم؛ همچنین احتمال بارش برف از هفته دوم فروردین در مناطق سردسیر استان دور از انتظار نیست.

وی اضافه کرد: در این مدت رگبار باران و بارش برف مناطق سردسیر و وقوع تندباد‌های لحظه‌ای مورد انتظار است، بارش‌های فراتر از نرمال به طور عمده مناطق غرب و جنوب استان را در بر می‌گیرد و وزش باد و خیزش گردوغبار را در نیمه شرقی و جنوبی اصفهان خواهیم داشت.

خورشیدی با بیان اینکه احتمال آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد جاده‌ای نیز وجود دارد، تصریح کرد: شکل گیری روان آب به ویژه در نیمه غربی و جنوبی به واسطه بارش برف و کاهش دید در گردنه‌ها و مناطق مرتفع اختلال در محور‌های مواصلاتی استان اصفهان با استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین بر اثر وقوع تندباد‌های احتمالی و خیزش گردوخاک در محور‌های مواصلاتی شرق استان با استان‌های سمنان و یزد احتمال کاهش شعاع دید و اختلال در تردد جاده‌ای دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان توضیح داد: از ۱۳ تا ۱۹ فرودین بارش‌ها در استان در حد نرمال و در بازه ۲۰ تا ۲۶ فروردین نرمال پیش‌بینی می‌شود، فروردین ماه دما در نیمه غربی استان نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود و به همین دلیل بارندگی‌ها به طور عمده به شکل باران خواهد بود.

وی با بیان اینکه در فروردین و به ویژه هفته‌های پایانی این ماه نوسانات دمایی نخواهیم داشت و دما در نخستین ماه بهار ۱۴۰۳ در حد نرمال خواهد بود، خاطرنشان کرد: بی تردید وضعیت بارشی استان در سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و سرچشمه‌های آبی حوضه زاینده رود در حد نرمال خواهد بود.

خورشیدی افزود: بارش‌های اخیر برای کوتاه مدت تنش آبی استان را کم می‌کند، اما با توجه به اینکه طی سالیان گذشته خشکسالی تجمعی داشتیم شدت این پدیده در بازه یکساله تا بهمن ماه ۱۴۰۲ حدود ۹۹ درصد مساحت استان و در یک دوره ۱۰ ساله منتهی به بهمن ماه ۹۸ درصد مساحت آن را در برگرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه