چگونه سوختگی درجه یک را در خانه درمان کنیم؟


چگونه سوختگی درجه یک را در خانه درمان کنیم؟

سوختگی درجه یک که لایه بیرونی پوست را درگیر می‌کند، معمولاً ناشی از بی‌احتیاطی‌های ساده مانند تماس با اجاق گاز، اتو، صاف‌کننده مو یا آب داغ ایجاد می‌شود. درمان‌های خانگی متعددی برای سوختگی درجه یک وجود دارد که...

چگونه سوختگی درجه یک را در خانه درمان کنیم؟

سوختگی درجه یک که لایه بیرونی پوست را درگیر می‌کند، معمولاً ناشی از بی‌احتیاطی‌های ساده مانند تماس با اجاق گاز، اتو، صاف‌کننده مو یا آب داغ ایجاد می‌شود. درمان‌های خانگی متعددی برای سوختگی درجه یک وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. این نوع سوختگی معمولاً به لایه بیرونی پوست محدود است و تاول ایجاد نمی‌شود. اما به علت آزاردهنده بودن برای کودکان، لازم است اقدامات درمانی مناسب انجام شود تا بهبود

برای درمان این نوع سوختگی متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می‌کنند:

جای سوختگی را خنک کنید
به سرعت محل سوختگی را زیر آب یخ ببرید یا روی آن کمپرس سرد و مرطوب بگذارید. این کار را حدود ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که درد کاهش یابد ادامه دهید.

به محل سوختگی وازلین بمالید
از مالیدن پمادها، خمیر دندان یا کره روی محل سوختگی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث بروز عفونت شود. از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی هم استفاده نکنید.

محل سوختگی را ه کمک یک باند نچسب و استریل بپوشانید
در صورت ایجاد تاول، در حالی که ناحیه سوختگی را پوشانده‌اید اجازه دهید خود به خود بهبود یابد. تاول‌ها را نترکانید.

داروهای مسکنی که برای تهیه به تجویز پزشک نیاز ندارند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می کنند.

از ناحیه سوختگی در برابر نور خورشید محافظت کنید
پس از بهبود سوختگی، با قرار گرفتن در سایه، پوشیدن لباس‌های محافظ یا استفاده از کرم ضدآفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب، از آن ناحیه در برابر نور خورشید محافظت کنید.این کار کمک خواهد کرد تا اثر زخم کمتر باقی بماند؛ به خصوص که قرمزی ناشی از سوختگی به‌ویژه در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، گاهی برای هفته‌ها باقی می‌ماند.سوختگی‌های درجه یک معمولا بدون نیاز به درمان پزشک خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق