چگونه مضرات استفاده از مواد شوینده را کاهش دهیم؟


چگونه مضرات استفاده از مواد شوینده را کاهش دهیم؟

کارشناس فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: استفاده از انواع شوینده‌ها در مناسبت‌های مختلف به ویژه در ایام پایانی سال افزایش پیدا می‌کند که ممکن است در اثر استفاده نامناسب مسمومیت‌های سطحی و شدیدی رخ می‌دهد.

کامران سلیمانی با اشاره به مسمومیت‌های مواد شوینده، اظهار کرد: به طور کلی شوینده‌ها به دو دسته اسیدی و قلیایی تقسیم‌بندی می‌شوند، در حقیقت شوینده‌های اسیدی برای از بین بردن جرم‌ها و به عنوان پاک‌کننده‌ها بوده که برای انواع کاشی و سرامیک‌ به ویژه در حمام و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند.

وی افزود: از شوینده‌های قلیایی در سفید کننده‌ها و لکه‌برهای البسه و برخی از سطوح استفاده می‌شود این دو دسته از مواد شوینده وقتی با یکدیگر ترکیب شوند با نشان دادن واکنش منجربه آزاد شدن گاز کلر می‌شوند، کما اینکه گاز کلر گازی بسیار سمی و خطرناک است و در صورتی که این گاز به ریه ورود پیدا کند می‌تواند اثرات ماندگار مخرب و طولانی مدتی را به همراه داشته باشد، همچنین بیماری آسم و تنگی نفس در طولانی مدت برای فرد ایجاد می‌کند

سلیمانی با تاکید بر اینکه حتماً زمان استفاده از شوینده براساس دستور مصرف که روی بسته‌بندی درج شده استفاده شود، عنوان کرد: از ترکیب کردن انواع مواد شوینده با مواد دیگری همچون سرکه یا آب نمک و یا ترکیبات دیگر جداً خودداری شود.

کارشناس فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه زمان استفاده از مواد شوینده از ماسک و دستکش استفاده شود، تصریح کرد: در حین استفاده از مواد شوینده پنجره‌ها باز نگه داشته شوند و در صورتی که فن و یا هواکش در محل وجود دارد از آن‌ها استفاده شود، حتی‌الامکان افراد دچار تنگی نفس، خانم‌های باردار و خردسالان از محل دور باشند.

سلیمانی با تاکید بر اینکه در صورتی که مواد شوینده به صورت برخورد کرد سریعاً محل با آب سرد فراوان شست‌وشو داده شود، گفت: اگر گاز مواد شوینده اسیدی و قلیایی به هر طریقی تنفس و منجر به ایجاد حالت تهوع و استفراغ شد حتماً یک لیوان شیر سرد نوشیده و در چنین شرایطی سریعاً به پزشک مراجعه شود.

وی در ادامه گفت: در صورتی که مواد شوینده وارد چشم شد سریعاً به اورژانس مراجعه و چشم با آب سرد فراوان شست و شو داده شود و از تجویزهایی که افراد مختلف انجام می‌دهند خودداری شود.

سلیمانی توصیه کرد: حتی‌الامکان افراد کمتر از مواد شوینده استفاده کنند، بهتر است در طول سال در مقاطع مختلف نظافت انجام شود و به یک برهه زمانی خاص اختصاص پیدا نکند.

کارشناس فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: اگر جرم‌های سطوح در حد لکه سطحی باشد استفاده از آب، نمک و سرکه جوابگو خواهد بود اما اگر جرم‌ها با مواد طبیعی قابل شست و شو نباشد باید از پاک کننده و جرم‌گیرها البته با رعایت نکات مذکور استفاده شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از مواد شوینده باید شرایط ایمنی رعایت شود و از محصولاتی که درب آن‌ها مجهز به قفل کودک بوده استفاده شود، همچنین از دسترس اطفال دور نگه داشته شود و از جابجا کردن محتویات مواد شوینده از ظرفی به ظرف دیگر که مشخصاتی ندارد جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق