تبادل پیام بین تهران و واشنگتن


تبادل پیام بین تهران و واشنگتن

حسین امیرعبداللهیان در یک کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه سفر یک‌روزه به بیروت برگزار شد، گفت: «طی این جنگ و در هفته‌های اخیر پیام‌هایی بین ایران و آمریکا مبادله شد.» او گفت که ایالات متحده از تهران خواسته است که از حزب الله که مورد حمایت ایران است، بخواهد که «به طور گسترده و کامل در جنگ علیه اسرائیل دخالت نکند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در صدر هیاتی سیاسی به منظور انجام یک سفر منطقه‏‏‌ای روز جمعه تهران را به مقصد بیروت ترک کرد. مهم‌ترین دستورکار این سفر منطقه‏‏‌ای که از لبنان آغاز شد و سپس روز یکشنبه در سوریه ادامه یافت، درخصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‏‏‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات فلسطین و رایزنی در خصوص راه‏‏‌های پایان بخشیدن به جنگ ظالمانه و وحشیانه اسرائیل علیه غزه است.

به گزارش دنیای اقتصاد، امیرعبداللهیان روز شنبه گفت که ایران و ایالات متحده در طول جنگ چهار ماهه اسرائیل علیه غزه، درباره مسائلی از جمله حزب الله لبنان، پیام‌هایی را رد و بدل کرده اند. حسین امیرعبداللهیان در یک کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه سفر یک‌روزه به بیروت برگزار شد، گفت: «طی این جنگ و در هفته‌های اخیر پیام‌هایی بین ایران و آمریکا مبادله شد.» او گفت که ایالات متحده از تهران خواسته است که از حزب الله که مورد حمایت ایران است، بخواهد که «به طور گسترده و کامل در جنگ علیه اسرائیل دخالت نکند.»

حزب الله تقریبا هر روز با ارتش اسرائیل در امتداد مرز لبنان و اسرائیل برای حمایت از متحد فلسطینی خود حماس تبادل آتش می‌کند و قول داده است در صورتی که اسرائیل یک جنگ تمام عیار را علیه لبنان آغاز کند «تا آخر بجنگد.» اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر، جنگی را آغاز کرد که هدف آن نابودی حماس اعلام شده است. درگیری در سراسر منطقه موج می‌زند و اوایل ماه جاری واشنگتن حملاتی را علیه گروه‌های همسو با ایران در عراق، سوریه و یمن به تلافی حمله مرگبار به نیرو‌های آمریکایی در اردن انجام داد.

امیرعبداللهیان روز شنبه به اسرائیل نسبت به برداشتن هر گونه گامی برای جنگ گسترده‌تر علیه لبنان هشدار داد و گفت که این «آخرین روز» برای نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو خواهد بود. وی همچنین گفت که ایران راه‌حل سیاسی را تنها راه برای پایان دادن به جنگ غزه می‌بیند.

امیرعبداللهیان اوایل روز شنبه در یک کنفرانس خبری در کنار همتای لبنانی خود عبدالله بوحبیب گفت: «ایران و لبنان تایید می‌کنند که جنگ راه‌حل نیست و ما مطلقا هرگز به دنبال گسترش آن نبودیم.» وی همچنین گفت که تهران در حال مذاکره با عربستان‌سعودی درباره راه‌حل سیاسی برای خصومت‌ها در غزه است. امیرعبداللهیان روز شنبه با نخست‌وزیر موقت، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس و سید حسن نصرالله رئیس حزب الله لبنان دیدار کرد. سید حسن نصرالله در حضور مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه استقبال کرد. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به‌ویژه تحولات نوار غزه، جنوب لبنان و بقیه جبهه‌های محور مقاومت بررسی شد.

طبق گزارش شبکه المنار، همچنین آینده نزدیک اوضاع لبنان و منطقه از دیگر محور‌های مورد بررسی در این دیدار بود. امیرعبداللهیان در دیدار نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با تاکید بر اینکه آمریکا و انگلیس با حمله به یمن مرتکب خطای راهبردی شده اند، گفت: «آمریکا و انگلیس با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن، به تشدید بحران در منطقه و دریای سرخ دامن می‌زنند.» وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه جنگ راه‌حل نیست و هیچ نتیجه‌ای برای جنگ‌طلبان نخواهد داشت، افزود: «راه حل در پایان فوری جنگ علیه غزه است و اینکه فرصت به فلسطینیان برای توافق و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه اداره غزه و کرانه بعد از جنگ داده شود.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان در دومین روز سفر خود به بیروت در نشست مطبوعاتی مشترک با «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان با ابراز خرسندی از حضور در لبنان و با بیان اینکه با همتای لبنانی خود درخصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتگو پرداخته است، گفت: «ایران و لبنان تاکید دارند جنگ راه حل نیست و هیچ‌گاه از گسترش جنگ در منطقه استقبال نکرده ایم.» همچنین به گزارش خبرگزاری «ایسنا» به نقل از روزنامه الوطن، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز گذشته به دمشق سفر کرد. امیرعبداللهیان عصر روز یکشنبه بعد از دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با فیصل المقداد وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. امیرعبداللهیان در دیدار با فیصل المقداد گفت: «امروز حامل دعوت رسمی و کتبی آقای رئیسی از بشار اسد برای دیدار رسمی از ایران بودم. خرسندیم روابط دو کشور روز به روز استوارتر و عمیق‌تر می‌شود و این امر تاثیر مثبتی بر تحولات منطقه و مناسبات دو کشور در راستای منافع مردم دو کشور دارد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی