زنان بالای 40 سال مراقب ابتلا به این سرطان باشند


زنان بالای 40 سال مراقب ابتلا به این سرطان باشند

رییس گروه سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، شایعترین علامت سرطان پستان را وجود یک توده در بافت آن عنوان و خاطرنشان کرد: البته وجود هر توده‌ای لزوما به معنای تایید سرطان پستان نیست. 

خاطره افضلی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان (۲۰ تا ۲۶ آبان) از سرطان پستان به عنوان شایعترین نوع سرطان در زنان یاد کرد و افزود: این سرطان عمدتا در زنان بالای ۴۰ سال بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر سن و جنسیت، سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع سرطان و نیز سرطان تخمدان در بروز سرطان پستان موثر است.

افضلی خاطرنشان کرد: همچنین سابقه ابتلا به انواع بیماری‌های پستان نیز در بروز این نوع سرطان نقش دارد و علاوه بر این، شروع قاعدگی قبل از سن ۱۲ سالگی و تاخیر در زمان یائستگی و بعد از سن ۵۵ سالگی هم عامل موثری در بروز این نوع سرطان محسوب می‌شود.

افضلی کم تحرکی، وزن بالا، مصرف هورمون ها، تجربه اولین بارداری بعد از ۳۰ سالگی و نداشتن سابقه شیردهی را هم از دیگر عوامل خطر بروز سرطان پستان در زنان عنوان کرد.

وی افزود: مصرف سیگار و الکل و نیز مصرف قرص‌های ضدبارداری هم در بروز این نوع سرطان اثرگذارند.

وی افزود: اگر افراد عواملی مانند وزن را کنترل کرده و تحرک کافی داشته باشند و از طرفی سیگار و الکل مصرف نکرده و از مصرف طولانی مدت دارو‌های هورمونی هم اجتناب کنند، تا حدی از ابتلا به این نوع سرطان در امان خواهند بود، هرچند تحقیقات نشان داده که متاسفانه علی رغم کنترل تمام ریسک فاکتور‌های خطر، تنها ۳۰ درصد از خطر ابتلا به سرطان پستان کاسته خواهد شد.

افضلی خاطرنشان کرد: شیردهی به مدت طولانی هم می‌تواند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه شایعترین تظاهر سرطان پستان بروز یک توده بدون درد در بافت پستان است، گفت: بنابراین ضروری است که به محض احساس توده در پستان، افراد هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: علاوه بر توده، تغییر در اندازه، شکل و ظاهر پستان، فرورفتگی، قرمز و پوست پرتقالی شدن پوست پستان، تغییر شکل نوک پستان یا پوست نواحی اطراف آن و ترشحات غیرعادی از آن از دیگر علائم بروز این نوع سرطان است.

افضلی با بیان اینکه وجود هر توده در پستان، لزوما نشانه سرطان نیست، گفت: ۹۰ درصد توده‌های پستان سرطانی نیستند.

وی افزود: توده‌های غیر سرطانی شامل توده‌های خوش خیم مانند فیروآدنوم، سیست و همچنین عفونت‌ها می‌باشد، بنابراین نباید افراد به محض احساس توده نگران شوند و تنها کار ضروری در این هنگام مراجعه به پزشک و معاینه دقیق توده است.

وی با هشدار نسبت به تاخیر در شناسایی این نوع سرطان و شروع درمان آن گفت: سرطان پستان می‌تواند به نواحی دیگر بدن گسترش یابد و اغلب شایعترین محلی که درگیر می‌شود غدد لنفاوی زیر بغل است که ممکن است این درگیری نشان دار یا بدون علامت باشد.

وی افزود: با گذشت زمان سلول‌های سرطانی به ارگان‌های دیگر شامل ریه، کبد، مغز و استخوان انتشار می‌یابند و در این زمان علائم دیگر سرطان مثل سردرد یا درد‌های استخوانی بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه علت شایع مرگ در زنان مبتلا به سرطان پستان، همین متاستاز گسترده سرطان است، افزود: بسیار مهم است که افراد به محض مشاهده کوچکترین علامت به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنند، چرا که با درمان‌های موجود بیش از ۹۰ درصد موارد این نوع سرطان درمان می‌شود و هرچه شناسایی زودتر صورت گیرد، درصد موفقیت درمان هم بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: درمان این نوع سرطان عموما شامل جراحی و رادیوتراپی برای کنترل بیماری در پستان، غدد لنفاوی و بافت‌های اطراف است. همچنین از دارو‌های ضد سرطان شامل دارو‌های هورمونی، شیمی درمانی و در برخی موارد آنتی‌بادی‌ها هم استفاده می‌شود.

رییس گروه سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در گذشته جراحی تمام سرطان‌های پستان با برداشت کامل پستان انجام می‌شد، اما امروزه سرطان‌های پستان با روش کمتر تهاجمی لامپکتومی و یا برداشت غیرکامل پستان انجام می‌شود و از رادیوتراپی نیز برای کم کردن خطر عود مجدد تومور استفاده می‌شود.

افضلی خاطرنشان کرد: البته در مواردی که توده سرطانی بزرگ باشد، هنوز هم ماستکتومی کامل (پستان برداری) مورد نیاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه