روزانه دو لیوان شیر بنوشید


روزانه دو لیوان شیر بنوشید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر لزوم مصرف روزانه دو لیوان شیر تاکید کرد و گفت: مصرف لبنیات بیشتر به خواب بهتر کمک می‌کند.

احمد اسماعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه کمبود خواب با بسیاری از پیامدهای منفی سلامت جسمی و روانی مرتبط است، افزود: در واقع کیفیت خواب یکی از مسائل مهم بهداشت عمومی جهانی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین بسیاری از مردم به دنبال درمان‌های خانگی ساده برای بهبود کیفیت الگوی خواب خود هستند.

وی ادامه داد: نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، از نسل‌های پیشین تاکنون به عنوان راهی برای ایجاد آرامش، تسکین اضطراب و تسهیل خواب، متداول بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تریپتوفان یک اسید آمینه است که در انواع غذاهای حاوی پروتئین یافت می شود و نقش مهمی در تولید انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین ایفا می‌کند؛ سروتونین خلق و خو را تقویت می‌کند، باعث آرامش می‌شود و به عنوان پیش ساز در تولید هورمون ملاتونین عمل می‌کند.

اسماعیل‌زاده عنوان کرد: ملاتونین که به عنوان هورمون خواب شناخته می شود، توسط مغز ترشح شده و به تنظیم ریتم شبانه‌روزی ما کمک کرده و بدن را برای ورود به چرخه خواب آماده می کند.

وی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات به طور کلی باعث بهبود کیفیت خواب و تأثیر مثبت بر سلامت جسمی و روانی می شود، تصریح کرد: شیر و محصولات لبنی حاوی مقادیر قابل توجهی تریپتوفان هستند که در نهایت پیش ساز تولید ملاتونین است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: همچنین آلفا-لاکتالبومین موجود در شیر دارای بالاترین میزان تریپتوفان در بین پروتئین های غذایی است که به طور معمول توسط انسان ها مصرف می شود.

وی افزود: البته نکته مهم این است که هنگامی که غلظت گلوکز خون بالاست، مقدار بیشتری از تریپتوفان از سد خونی مغزی عبور می‌کند و منجر به خواب بهتر می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای خواب بهتر شیر یا ماست، با کمی عسل یا ماست حاوی چند تکه میوه شیرین مثل خرما مصرف شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: توصیه می شود به جای مصرف قرص های خواب آور که مضرات زیادی برای انسان داشته و پس از مدتی در صورت قطع مصرف، بدون مصرف آنها به خواب نمی‌روید، خود را به مصرف یک لیوان شیر یا ماست یک ساعت قبل از به رختخواب رفتن عادت دهید تا علاوه بر حفظ سلامتی‌تان، خواب خوبی داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه