افزایش خشونت و نزاع / تشکیل سالانه 6 میلیون پرونده در کلانتری‌ها


افزایش خشونت و نزاع / تشکیل سالانه 6 میلیون پرونده در کلانتری‌ها

مجید موسوی راد، مدیرکل مددکاری اجتماعی و مشاوره فراجا گفت: «آمار‌ها نشان می‌دهد که خشونت و نزاع در جامعه افزایش پیدا کرده است. سالانه ۶ میلیون پرونده در کلانتری‌های کشور تشکیل می‌شود. این آمار، بدی است.»

افرایش نزاع، درگیری و پرونده‌های قضایی در کشور؛ این موضوعی است که اخیرا برخی از مقامات دولتی و جامعه‌شناسان عنوان کرده‌اند.

روز سه‌شنبه همایشی با عنوان «مددکاری اجتماعی و میانجی‌گری» برگزار شد. در این همایش جمعی از مسئولان مرتبط با حوزه مددکاری اجتماعی و کارشناسان از لزوم توسعه مددکاری در کشور گفتند. در بخش پایانی این همایش نیز میزگرد تخصصی میانجی‌گری برگزار شد.

مجید موسوی راد، مدیرکل مددکاری اجتماعی و مشاوره فراجا در این همایش گفت: «بحث درباره مددکاری در حوزه پلیس بسیار گسترده است. پلیس با دشمن مواجه نیست. پلیس یک نهاد انتظامی است که با افرادی مواجه است که فرایند جامعه‌پذیری خود را درست طی نکرده‌اند. پس ما نباید خیلی نگاه قضایی به موضوع داشته باشیم.»

او ادامه داد: «قطعا به پلیس انتقاد وارد است، چون گسترده هستیم و با افراد زیادی سر و کار داریم. اگر ترافیک زیاد است و کسی در جای مناسب پارک نکرده باشد، دیگری به پلیس زنگ می‌زند که این شخص جلوی ما پارک کرده است، این دیگر تقصیر پلیس نیست. بلکه یک موضوع اجتماعی است.»

مدیرکل مددکاری اجتماعی و مشاوره فراجا توضیح داد: «از سال ۱۳۷۹ پلیس به صورت ساختارمند وارد حوزه مشاوره مددکاری شد. پلیس آن زمان دید که این ورودی پرونده‌ها به جامعه آسیب می‌زند و مددکار می‌تواند در موضوعات مختلف مداخله کند.»

موسوی راد گفت: «حوزه علم با عمل متفاوت است. روانشناس، جلسات را با آرامش انجام می‌دهد، اما برای مددکاری این‌گونه نیست. وقتی زن و شوهر دعوا کرده‌اند، یکی چشم دیگری را پاره می‌کند و به سیستم قضایی مراجعه کرده‌اند، شرایط دیگر فرق می‌کند.»

او ادامه داد: «تا سال گذشته همه آمار‌ها نشان می‌داد که مشکلات خانوادگی زیاد است. اما حالا آمار‌ها می‌گویند که خشونت و نزاع در جامعه افزایش پیدا کرده است. این نگران‌کننده است.»

سالانه ۶ میلیون پرونده در کلانتری

مدیرکل مددکاری اجتماعی و مشاوره فراجا در ادامه این همایش گفت: «سالانه ۶ میلیون پرونده در کلانتری‌های کشور تشکیل می‌شود. این آمار، بد و سخت است. از این میان، یک میلیون پرونده در دایره اجتماعی است. ما از این آمار‌ها ناراحت هستیم.»

موسوی راد ادامه داد: «انتقاد‌هایی به پلیس وارد است، اما دقیق‌ترین و ساختارمندترین اقدامات در زمینه مددکاری صورت می‌گیرد. نظارت، ارزیابی، سنجش و... انجام و کارگاه‌هایی در این زمینه تشکیل می‌شود. حتما ایراداتی وجود دارد. قبول می‌کنیم ۱۰۰ درصد خوب نیستیم، اما تلاش می‌کنیم صد باشیم.»

افزایش ۲ برابری پرونده‌ها با خدمات شبانه

مدیرکل مددکاری اجتماعی و مشاوره فراجا گفت: «در یک مقطع زمانی پزشکی قانونی گفت که شب‌ها هم خدمات ارائه دهید، آمار پرونده‌ها ۲ برابر شد.»

موسوی راد گفت: «ما باید به میانجی‌گری خودآگاهی فردی برسیم. کار عملی بسیار متفاوت است. باید میانجی‌گری درون‌فردی را در افراد ارتقا دهیم.

مددکاران سازمان‌ها تخصص مرتبط داشته باشند

در ادامه نیز محمد سبزی، دبیر میزگرد تخصصی مددکاری، گفت: «رویکرد مددکاری اجتماعی در کار می‌تواند متنوع باشد. تمام مداخلات را بر اساس ارزیابی انجام می‌دهیم. برای برخی از مراجعان، اصراری به میانجی‌گری نداریم، بلکه مداخله دیگری خواهیم داش.»

او ادامه داد: «ما معتقدیم کار باید حرفه‌ای باشد. از سازمان‌ها درخواست می‌کنم، نیرویی که به کار می‌گیرند، تخصص دانشگاهی داشته باشد. اگر من که تخصص لازم ندارم، ۲۰ سال هم در حوزه روانشناسی حقوقی کار کنم، نمی‌توانم کار را به درستی را انجام دهم. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق