این چند سریال تکراری، صداوسیما را از محو شدن نجات داد!


این چند سریال تکراری، صداوسیما را از محو شدن نجات داد!

نگاهی به کنداکتور تلویزیون نشان می‌دهد، شبکه آی فیلم در کنار سریال‌های معمولی، «پایتخت» و «پس از باران» را روی آنتن دارد که هر کدام در مقطعی به‌شدت محبوب و خاطره‌ساز بوده‌اند.

سریال پایتخت به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های چند فصلی از زمان اولین پخش خود، هر ساله دست کم یک دور از شبکه‌های مختلف تلویزیون باز پخش شده است. از سه سال پیش تاکنون که شبکه آی فیلم در دی ماه ۱۳۹۹ پنج فصل آن را پخش کرده بود، دیگر خبری از این سریال پرمخاطب نبود تا اینکه بالاخره طلسم آن شکسته شد و پخش فصل اول «پایتخت» روی آنتن رفت.

بعد از حواشی که زمان پخش فصل ششم پایتخت رخ داد، رابطه عوامل این برنامه با تلویزیون تیره‌وتار شد و ماجرا تا جایی پیش رفت که به نظر می‌رسید دیگر قرار نیست خبری از تولید پایتخت باشد.

با ادامه پیدا کردن اختلاف‌ها تلویزیون حتی در اعیاد و مناسبت‌ها هم سراغش نرفت. آنهم درحالی که همه می‌دانستند «پایتخت» برای همه جذاب است و بازپخش آن در هر دوره‌ای پرمخاطب خواهد شد. با حال این شبکه آی‌فیلم باز پخش دوباره پنج فصل این سریال را آغاز کرده است.

از شنبه شب گذشته هرشب ساعت ۲۱ فصل یک «پایتخت» روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌رود. به احتمال زیاد آی‌فیلم قصد دارد تا عید فصل‌های مختلف آن را پخش کند. هنوز نمی‌دانیم که آیا باز هم فصل شش از دایره پخش خارج خواهد شد یا اینبار مدیران به بازپخش کامل این سریال رضایت خواهند داد.

چرا بیننده سریال‌های پرتکرار بیشتر است؟

نگاهی به کنداکتور حال حاضر تلویزیون نشان می‌دهد. در حال حاضر، شبکه آی فیلم در کنار سریال‌های معمولی‌اش، «پایتخت» و «پس از باران» را روی آنتن دارد که هر کدام در مقطعی به‌شدت محبوب و خاطره‌ساز بوده‌اند و در حال حاضر هم به یاری این شبکه آمده و آن را در رقابت با دیگر شبکه‌ها موفق کرده است. سریال‌هایی که در پخش چند باره‌شان هم گویی اولین‌بار است از تلویزیون پخش می‌شوند و حتی گاه مطالباتی را در مخاطبان به وجود می‌آورند که چرا فصل‌های جدیدی از این سریال‌ها ساخته نمی‌شود؟!

در ادامه این مطلب چند سریال پرتکرار که برای چندمین بار از تلویزیون پخش شده‌اند را مرور می‌کنیم:

«شب دهم»

یکی از سریال‌های ماندگار دهه ۸۰ سریال شب دهم به کارگردانی حسن فتحی است که توانست با نظرات مثبتی از سوی بیننده‌ها مواجه شود و از آن سال تاکنون هر سال یکی از شبکه‌های تلویزیون این سریال را روی آنتن می‌برد. «شب دهم» داستان دگرگون شدن یک جوان عاشق پیشه با اجرای تعزیه است که با بازی بازیگرانی، چون حسین یاری، کتایون ریاحی، ثریا قاسمی و رویا تیموریان ماندگار شد.

درخشش مدیری در دهه ۸۰

این چند سریال تکراری، صداوسیما را از محو شدن نجات داد!

سریال «پاورچین» کاری از مهران مدیری در سال‌های ۸۱ و ۸۲ است که روی آنتن رفت و از آن به عنوان یکی از ماندگارترین سریال‌های مهران مدیری در تلویزیون یاد می‌شود، سریالی که ضمن طنز بودن آن سالیان سال است که شبکه‌های مختلف تلویزیون آن را پخش می‌کند. «پاورچین» مهران مدیری داستان فرهاد برره است که به تهران آمده و پس از ازدواج در یک شرکت ساختمانی مشغول به کار شده است. بازی بازیگرانی، چون مهران مدیری، سحر زکریا، جواد رضویان، شقایق دهقان، سحر ولدبیگی و سیامک انصاری این سریال را که ایده‌ای نو در زمینه سریال طنز بود را بسیار ماندگار کرد. محبوبیت «پاورچین» به قدری زیاد بود که چندسال بعد مهران مدیری کارگردان این مجموعه سریال «شب‌های برره» نیز در ادامه فضای آن ساخت تا این بار به جای نقل قول از روستای عجیب و غریب برره به دل روستا برود.

جذب مخاطب برای تلویزیون با «خانه به دوش» عطاران

رضا عطاران یکی از قوی‌ترین کارگردانان است که اوج خلاقیت و توانایی خود را در سریال «خانه به دوش» به نمایش گذاشت. این سریال با موفقیت باورنکردنی در سال ۸۳ در کنداکتور ماه رمضان شبکه سه صدا و سیما قرار گرفت و به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های کمدی تلویزیون تبدیل شد. شاید به یادماندنی‌ترین هنرنمایی حمید لولایی در این سریال بود. آقا ماشاءالله (حمید لولایی) فرد بی‌پول و فقیری است که مشکلات مالی او را در وضعیت سختی قرار داده است. او برای اینکه مشکل مالی خود را حل کند و بتواند تنها از راه حلال پول در بیاورد، با آقای بیات (خشایار راد) که با او به طور اتفاقی آشنا شده همکاری می‌کند و پولی را برای سفر به مالزی به او می‌دهد؛ اما...

«یوسف پیامبر» و استقبال از آن

یکی دیگر از سریال‌هایی که به سبب تکرار زیاد آن از شبکه‌های مختلف طی سال ها‌ی گذشته دستمایه شوخی در فضای مجازی قرار گرفته است سریال «یوسف پیامبر» با کارگردانی فرج الله سلحشور است که می‌توان آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین سریال‌های دهه ۸۰ معرفی کرد. این سریال اولین بار در سال ۸۷ از شبکه یک سیما پخش شد و با اینکه تا به حال بار‌ها و بار‌ها از شبکه‌های مختلف به نمایش درآمده است، اما هنوز هم می‌توان به عنوان پر مخاطب‌ترین سریال تلویزیون از آن یاد کرد.

این سریال با داستانی از زندگی حضرت یوسف پیامبر (ع) و بازی مصطفی زمانی حسابی در دل مخاطبان جا باز کرد و با بازی بازیگرانی، چون محمود پاک‌نیت، کتایون ریاحی، جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، الهام حمیدی ماندگار شد.

مختار در صدر جدول پرتکرارترین‌ها

بی‌شک «مختارنامه» داود میرباقری پرتکرارترین سریالی است که از تلویزیون پخش شده‌است. این سریال از مهر ۱۳۸۹ پخش آن آغاز شد و هربار در ایام مختلف به خصوص محرم و صفر با تدوین‌های مختلف و در موضوعات مختلف پخش شد. به طورکلی می‌توان با قطعیت گفت که این سریال محبوب هرساله در یکی از شبکه‌های تلویزیون برای مخاطبان تکرار می‌شود و اینطور که پیداست تا سال‌های آینده نیز قرار است جور بخش عظیمی از زمان آنتن تلویزیون را در ایام محرم و صفر به دوش بکشد!

مختارنامه با روایتی از داستان پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی و خونخواهی امام حسین (ع) توانست مورد توجه مخاطبان زیادی واقعه شود. پس از این اثر دیگر هیچ سریالی با این موضوع ساخته نشد و همین موضوع سبب شد تا «مختارنامه» به تنهایی بار این مسئولیت را به دوش بکشد و مخاطب را پای تلویزیون بنشاند.

پس از باران؛ اشک و غم خانم کوچیک

این شب‌ها سریال نوستالژیک «پس از باران» از شبکه آی فیلم پخش می‌شود؛ سریالی که در اولین پخش در سال ۷۹، بسیار پرمخاطب شده بود و حسابی جریان ساز بود. چهره‌هایی را هم به سینما و تلویزیون معرفی کرد که یکی از مهم‌ترین هایشان، همین مرجان محتشم، بازیگر نقش «خانم کوچیک» بود.

پس از باران بیش از هر چیز روایت رنج زنان بود؛ زنانی که هر یک به نوبه‌ای مورد ظلم نظام مردسالار قرار گرفتند. شهربانو شخصیت اصلی و محوری داستان (با بازی مرجان محتشم) دختری روستایی است که به دلیل فرزنددار نشدن همسر اول ارباب (کتایون ریاحی) به‌اجبار به عقد ارباب (محمود پاک‌نیت) درمی‌آید، اما...

بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، نیکو خردمند، جمیله شیخی، مهوش صبرکن، جهانگیر الماسی، کیومرث ملک‌مطیعی و... دیگر بازیگران این سریال‌اند.

روایت «عشق همزمان دو مرد» به یک زن!

مخاطبان تلویزیون هر چند سال یک بار بیننده یکی از به یادماندنی‌ترین سریال‌های دهه‌های اخیر هستند. بازپخش چندین باره سریال «در پناه تو» بار دیگر حرف و حدیث‌ها درباره این سریال را زیاد کرده است و بسیاری از مخاطبان در پناه تو در دهه هفتاد را به تماشای مجدد این سریال ترغیب کرد.

«در پناه تو» به گارگردانی حمید لبخنده نخستین سریال بعد از انقلاب بود که به دلایل بسیاری ساختار شکن و سد شکن محسوب شد و روایت عشق دو مرد به یک دختر را بیان می‌کرد که پس از سانسور‌های گسترده، بالاخره در سال ۱۳۷۴ از شبکه ۲ پخش شد.

یکی از هم صنفی‌های به نام «محمد» که از اعتبار بالایی میان دانشجویان و اساتید برخوردار است، قصد ازدواج با او را دارد. اما پیش از آن که خواسته‌اش را مطرح کند، دوستش رامین از او می‌خواهد تا واسطه خواستگاریش از مریم شود...

«لعیا زنگنه»، زنده یاد «حسن جوهر چی»، «سعید پور صمیمی»، «ثریا قاسمی»، «پارسا پیروز فر» و «سحر زکریا» از کرکتر‌های اصلی سریال «در پناه تو» بودند.

سبد سبد ستاره در خانه سبز خانواده صباحی

بعد از ۲۷ سال از اولین پخش «خانه سبز»، این سریال هر چند سال یک بار از تلویزیون پخش می‌شود و همچنان مخاطبان بسیاری را درگیر عواطف و احساسات یک خانواده کاملا سبز و همیشه سبز خود می‌کند.

شب‌های چهارشنبه سال ۷۵ منتظر پخش سریال «خانه سبز»؛ داستان‌های خانواده صباحی در آپارتمان سبزشان از شبکه دوم سیما بودیم.

«خانه سبز» ادامه مسیری بود که مسعود رسام و بیژن بیرنگ با سریال همسران آن را آغاز کرده بودند.

«خانه سبز» جزء مجموعه‌های تلویزیونی با ژانر اجتماعی- خانوادگی و چاشنی طنز، روایت ساکنان یک خانه بود که با هم نسبت خانوادگی و فامیلی داشتند و در هر قسمت اتفاقات متفاوتی برای آن‌ها رخ می‌داد.

ساکنان در این آپارتمان عبارت بودند از؛ پدربزرگ و مادربزرگ خانواده صباحی با بازی مرحوم داریوش اسدزاده و مرحوم حمیده خیرآبادی، رضا صباحی و همسرش عاطفه صدر با بازی ماندگار مرحوم خسرو شکیبایی و مهرانه مهین‌ترابی، خواهر خانواده و پسرش علی کوچولو با بازی اکرم محمدی و آرش نادی و پسر خانواده فریدجنگلبِرد و تازه عروس خانواده لیلی با بازی رامبد جوان و آنته فقیه نصیری.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید