حمله موشکی و پهپادی ایران به مقر جاسوسی صهیونیست‌ها چه پیامی دارد؟


حمله موشکی و پهپادی ایران به مقر جاسوسی صهیونیست‌ها چه پیامی دارد؟

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه اکنون تمام بازیگران خواستار حفظ تنش در همین سطح فعلی هستند، گفت: ایران می‌توانست بامداد امروز اسرائیل را بزند، اما چنین نکرد، زیرا نمی‌خواهد تنش‌ها افزایش یابد.

علیرضا مجیدی با اشاره به عملیات نظامی بامدادی سپاه پاسداران در پاسخ به جنایات تروریستی اخیر در کرمان و راسک، اظهار کرد: حملات امروز از ایران به سمت مقر موساد در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل ، منزل یکی از تجار عراقی همکار با موساد و همچنین پایگاه تحریرالشام در ادلب سوریه انجام شد. این حملات یعنی تنبیه موساد و همچنین مزدوران محلی‌ای که کار آن را در منطقه به پیش می‌بردند.

وی افزود: اساسا کنسولگری‌ها اماکن دیپلماتیک اند نه نهادهای نظامی، اما آمریکا در کنسولگری خود در اربیل مانند سفارتش در بغداد سامانه پدافند ضدهوایی و ضدموشکی دارد و در حقیقت این سامانه بوده که بامداد امروز فعال شده، وگرنه حمله مستقیمی از سمت ایران به کنسولگری آمریکا انجام نشده و حملات به مقر موساد صورت گرفته است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اکنون در سوریه منطقه‌ای در اختیار داعش نیست، عنوان کرد: آنچه بامداد امروز مورد حمله قرار گرفت، پایگاه تحریرالشام در ادلب بود. گروه تحریرالشام حاکم این منطقه است و ما شاهد بودیم که ابوبکر البغدادی و رهبران بعدی داعش در ادلب کشته شدند و اگرچه در ظاهر تحریرالشام با داعش دشمن است، اما در حقیقت به برخی از چهره‌های داعش در ادلب پناه داده بود و به همین دلیل در حملات شب گذشته تحریرالشام نیز مورد حمله ایران قرار گرفت.

مجیدی با بیان اینکه همچنین حزب اسلامی ترکستانی (از همپیمانان گروه تحریرالشام) نیز در ادلب مورد هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت، گفت: در عملیات مروان ‌الحدید که سال ۹۵ توسط گروه تروریستی جندالاقصی انجام شد، حزب اسلامی ترکستانی از جندالاقصی پشتیبانی کرد و این گروه تروریستی را که شاخه داعش در ادلب بود و در بیعت داعش قرار داشت، نجات داد. بنابراین از آن روز محرز شد که ترکستانی بخشی از عوامل داعش را پناه می‌دهد و امروز نیز آن پایگاهی از ترکستانی مورد هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت که طبق اعلام برخی از منابع امنیتی، عوامل داعش خراسان در آن آموزش می‌دیدند.

وی با اشاره به تاثیر عملیات بامداد امروز سپاه در بازدارندگی از حملات تروریستی و ضدایرانی بعدی، اضافه کرد: از خوزستان که یکی از دو استان محل انجام عملیات بود تا ادلب سوریه، ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله است و امروز ایران نشان داد می‌تواند اهداف خود را با موشک‌های دارای برد ۱۲۰۰ کیلومتری بزند. از مرزهای ایران تا سرزمین‌های اشغالی نیز ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله است. بنابراین ایران به راحتی می‌تواند سرتاسر اراضی اشغالی را نیز با دقت بسیار بالا هدف قرار دهد. لذا این عملیات نظامی هشداری مهم برای اسرائیل بود.

حمله موشکی و پهپادی ایران به مقر جاسوسی صهیونیست‌ها چه پیامی دارد؟

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه از پس از عملیات عین‌الاسد ایران به صورت مستقیم موشکی را فراتر از اقلیم کردستان عراق شلیک نکرده بود، بیان کرد: اما عملیات امروز بسیار فراتر از اقلیم کردستان انجام شد و این نشان می‌دهد همان طور که آمریکا مستقیما در یمن ورود پیدا کرد، ایران هم هر گاه بخواهد می‌تواند مستقیما در معادلات منطقه وارد شود و این اخطاری بود برای تمام طرفین.

مجیدی با بیان اینکه بر اساس شواهد موجود بخش بسیاری از اقدامات ضدامنیتی و ایضایی موساد از طریق اقلیم کردستان انجام می‌شود، افزود: بامداد امروز ایران صریحا به بغداد و اربیل این پیام را داد که ما مقابله با موساد را همراستا با دفاع از مردم غزه می‌دانیم و اجازه نمی‌دهیم موساد در اقلیم کردستان عراق به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون تمام بازیگران خواستار حفظ تنش در همین سطح فعلی هستند، اظهار کرد: ایران می‌توانست اسرائیل را بزند، اما چنین نکرد، زیرا نمی‌خواهد تنش‌ها افزایش یابد. اکنون نه گروه‌های مقاومت، نه آمریکا و اسرائیل و نه کشورهایی مانند ترکیه و عربستان خواستار ایجاد جنگ منطقه‌ای نیستند و لذا همه طرفین در حال کنترل سطح تنش و جلوگیری از گسترش آن هستند. بر همین اساس حتی اگر آمریکا بخواهد به حملات امروز سپاه پاسخ بدهد هم در سطح بسیار محدود خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل