این بیماری خاموش را بشناسید


این بیماری خاموش را بشناسید

کارشناس بیماری‌های غیر واگیرمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غدد و متابولیک دیابت و فشارخون است که  یک بیماری خاموش نامیده می‌شود به طوری که نیمی از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسب برای کنترل آن صورت نگیرد، عوارض خطرناکی به دنبال دارد.

منصوره عباسی، کارشناس بیماری‌های غیر واگیرمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دیابت همانند بیماری فشارخون بالا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غدد و متابولیک یک بیماری خاموش است به طوری که نیمی از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسب برای کنترل آن صورت نگیرد، عوارض خطرناکی به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع 2 که 95 درصد از دیابتی‌ها را شامل می‌شود، اظهار کرد: عوامل رفتاری شامل تغذیه نامناسب، تحرک بدنی ناکافی، استعمال دخانیات، چاقی مرتبط است که با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری می‌باشد فعالیت بدنی منظم، داشتن عادت‌ها و انتخاب‌های غذایی سالم راه موثری برای کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت است.

عباسی تصریح کرد: از هر 10 بزرگسال در سراسر جهان 1 نفر دیابت دارد که بیش از 90 درصد دیابت نوع 2 دارند و تقریباً نیمی از آن‌ها هنوز تشخیص داده نشده‌اند که در بسیاری از موارد، دیابت نوع 2 و عوارض آن را می‌توان با اتخاذ و حفظ عادات سالم به تعویق انداخت و یا از آن پیشگیری کرد.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیرمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: هنگامی که دیابت به موقع تشخیص داده و درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی افراد گردد لذا در کشور ما حداقل 14 الی 15 درصد جمعیت بالای 30 سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعدادشان بیش از 7.5 میلیون نفر برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج غربالگری قند خون جمعیت بالای 30 سال در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در حال حاضر شیوع دیابت در استان خراسان جنوبی 6 درصد دارای (قند خون بالای126) و 11 درصد جمعیت بالای 30 سال در معرض خطر دیابت می باشند (پیش دیابت با قند خون بین 100-126) است.

عباسی در خصوص عوامل خطر دیابت یادآورشد: سابقه خانوادگی، اضافه وزن، رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک بدنی و افزایش سن از مواردی که در دیابت تاثیرگذار است.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیرمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآورشد: در خراسان جنوبی تا ۱۶دی ماه تعداد ۳۲۰۹۳۸نفر غربالگری شده‌اند که معادل ۶۱درصد مشارکت در استان ۲۵۲۷فرد دیابتی و ۴۹۹۹فرد مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده‌اند که ازین تعداد ۱۹۲فرد دیابتی و ۷۵۰ فرد مبتلا به فشارخون بالا در گروه سنی ۱۸تا۴۰سال بوده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر دیده‌نشده از لحضات اولیه آتش‌سوزی امام‌زاده ابراهیم شفت گیلان