غذای کپک زده را بو نکنید!


غذای کپک زده را بو نکنید!

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه هشدار داد: مبتلایان به دیابت، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی و بیماران دریافت کننده کورتون در برابر برخی عفونت‌ها آسیب‌پذیرترند، بنابراین نباید هیچ وقت غذای کپک زده را بو کنند.

دکتر غزاله اسلامیان درباره کپک روی نان و یا سایر مواد غذایی مواردی را مطرح کرد و گفت: کپک‌ها قارچ‌های میکروسکوپی هستند که بعد از تشکیل کلونی روی مواد غذایی و تولید اسپور‌های رنگی قابل دیدن می‌شوند، هیچ پژوهشی تا به امروز دقیقا مشخص نکرده که چند گونه کپک وجود دارد، ولی تعداد آن‌ها بیش از ۳۰۰ هزار گونه تخمین زده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از کپک‌ها ممکن است سمی تولید کنند که به آن مایکوتوکسین گفته می‌شود ادامه داد: معروفترین مایکوتوکسین‌ها آفلاتوکسین‌ها هستند که عمدتا توسط aspergillus flavus تولید می‌شوند و البته سرطانزا هم هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه اضافه کرد: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد تخمین زده که یک چهارم کل محصولات کشاورزی در دنیا آلوده به مایکوتوکسین‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه اسپور کپک‌ها مثل قاصدک در هوار شناورند و منتقل می‌شوند توضیح داد: اگر غذای کپک زده را بو کنید در خوشبینانه‌ترین حالت دچار واکنش آلرژیک خواهید شد، ولی در برخی موارد ممکن است اسپور‌ها یا قارچ سیاه وارد بدنمان شود که منجر به عفونت نادری به نام mucormycete‌ها شود که اسپور‌ها وارد سوراخ‌های بینی، سینوس‌ها، چشم و حتی مغز می‌شود.

دکتر اسلامیان هشدار داد: مبتلایان به دیابت، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی و بیماران دریافت کننده کورتون در برابر این عفونت آسیب‌پذیرترند بنابراین هیچ وقت نباید غذای کپک زده را بو کنند.

شلغم پینی‌سیلین دارد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا شلغم پینی‌سیلین دارد یا خیر، گفت: پینی سیلین به گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها گفته می‌شود که از کپک‌های پینی‌سیلیوم به دست می‌آیند و در کنترل عفونت‌های باکتریایی موثرند، بنابراین این ماده در درمان سرماخوردگی نقشی ندارد، چون سرماخوردگی عفونتی ویروسی است نه باکتریایی.

وی افزود: گاهی اوقات عفونت‌های باکتریایی هم اصطلاحا سوار یا همراه این عفونت ویروسی می‌شوند که به صورت گلودرد چرکی و یا عفونت سینوس‌ها خود را نشان می‌دهند که در این صورت پینی‌سیلین ممکن است موثر باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در توضیح اینکه شلغم نوعی سبزی ریشه‌ای است که به طور سنتی برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود ادامه داد: علت تاثیر شلغم در سرماخوردگی‌ها این است که هر یک گرم شلغم ۸۵ میکروگرم لوتئین و ۲۰ میکرومول گلوکوزینولات دارد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: تحقیقات گواه این موضوع است که لوتئین خاصیت ضد ویروسی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد و گلوکوزینولات‌ها هم خواص ضد التهابی قوی دارند که باعث کاهش التهاب گلو، حفره دهان و سینوس‌ها می‌شوند.

دکتر اسلامیان تاکید کرد: شلغم پینی‌سیلین ندارد، ولی در برطرف کردم علامت‌های سرماخوردگی و بهبود وضعیت بیمار میتواند تاثیر مثبت داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا