عکس| تنها ماری که برای تخم هایش لانه می‌سازد


عکس| تنها ماری که برای تخم هایش لانه می‌سازد

در حالی که ۲۱ گونه کبرا وجود دارد، شاه کبرا تنها عضو سرده اوفیوفاگوس (Ophiophagus) است و نام آن از توانایی آن در کشتن و خوردن دیگر کبراها ریشه می گیرد.

شاه کبراها عمدتاً در جنگل های بارانی و دشت های هند، جنوب چین و آسیای جنوب شرقی زندگی می کنند. اگر چه رنگ آن ها از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است، ویژگی فیزیکی اصلی که شاه کبراها را از سایر کبراها متمایز می کند، ۱۱ فلس بزرگ بر روی تاج سر آن است.

به طور متوسط طول یک شاه کبرا بین ۳ تا ۳.۶ متر است اما این عدد می تواند به ۵.۴ متر نیز برسد که آن ها را به یکی از بزرگ ترین مارهای سمی جهان تبدیل می کند. همچنین شاه کبراها یکی از سمی ترین مارهای کره زمین هستند.

در واقع مقدار نوروتوکسین موجود در یک گاز شاه کبرا – تا دو دهم اونس مایع (۵.۹ میلی لیتر)- برای کشتن ۲۰ نفر یا حتی یک فیل کافی است.

اگر چه این مارها عموماً نسبت به انسان تهاجمی نیستند، شاه کبراها در فصل جفتگیری و زمانی که تهدید شوند تهاجمی می شوند. در هنگام مواجهه با خطر، شاه کبرا سر خود را باد می کند و صدایی هیس مانند ایجاد کرده و تا یک سوم بدن خود را از زمین بلند می کند که باعث می شود طول بدن آن بلندتر از یک انسان معمولی شود.

این مار خشمگین و زهرآگین همچنین تنها مار در جهان است که برای تخم های خود لانه می سازد. در ماه آوریل، شاه کبرای ماده یک نقطه کاملاً خشک را زیر یک درخت یا بوته بامبو انتخاب کرده شروع به ساخت لانه می کند.

او چند روز آینده را صرف جارو کردن برگ ها به کمک بدنش و جمع کردن آن ها به شکل یک تپه خواهد کرد. هنگامی که برگ های کافی جمع شدند، مار ماده برگ ها را در قالب یک “فضای ضد آب” جمع می کند و سپس به درون توده رفته تا یک حفره فنجان مانند ایجاد کند.

این فرآیند منجر به یک لانه کامل می شود که تقریبا ۱ مترارتفاع دارد، جایی که او ۱۵ تا ۵۰ تخم می گذارد و به طور بیرحمانه ای از آن ها محافظت می کند تا زمانی که بچه ها بیرون بیایند.

عکس| تنها ماری که برای تخم هایش لانه می‌سازد

منبع: روزیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان