علائم کم خونی فقر آهن


علائم کم خونی فقر آهن

وجود سطوح پایین آهن می‌تواند به معنای کم خونی فقر آهن باشد. این موضوع امکان دارد به دلایل زیادی از جمله عدم مصرف آهن کافی یا تجربه از دست دادن خون رخ دهد.

علائم کم خونی فقر آهن در ابتدا می‌تواند خفیف بوده و حتی ممکن است متوجه آن‌ها نشوید. علائم کم خونی فقر آهن متوسط تا شدید شامل موارد زیر می‌باشد:

○خستگی عمومی

○ضعف

○پوست رنگ پریده

○تنگی نفس

○سرگیجه

○تمایل عجیب و غریب برای خوردن اقلامی که ارزش غذایی ندارند

○احساس سوزن سوزن شدن یا خزیدن در پا‌ها

○تورم یا درد زبان

○دست و پا‌های سرد

○ضربان قلب سریع یا نامنظم

○ناخن‌های شکننده

○سردرد

●علل کم خونی فقر آهن چیست؟

طبق گزارش ASH، کمبود آهن شایع‌ترین علت کم خونی است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فرد دچار کمبود آهن شود. مانند:

○مصرف ناکافی آهن:خوردن آهن کم در مدت زمان طولانی می‌تواند باعث کمبود در بدن شما شود. غذا‌هایی مانند گوشت، تخم مرغ و برخی سبزیجات برگ سبز سرشار از آهن هستند. از آنجایی که آهن در زمان رشد و تکامل سریع ضروری است، زنان باردار و کودکان خردسال بیشتر به غذا‌های غنی از آهن بیشتر در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

○بارداری یا از دست دادن خون به دلیل قاعدگی: خونریزی شدید قاعدگی یکی از علل شایع کم خونی فقر آهن در زنان در سنین باروری است. بارداری نیز همینطور است، زیرا بدن شما در این دوران به آهن بیشتری نیاز دارد تا اکسیژن کافی را برای نوزاد ایجاد کند.

○خونریزی داخلی: برخی از شرایط پزشکی می‌توانند باعث خونریزی داخلی شوند که درنهایت منجر به کم خونی فقر آهن می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به زخم معده، پولیپ در روده یا سرطان روده اشاره کرد. استفاده منظم از مسکن‌های خاص مانند آسپرین نیز می‌تواند منجر به خونریزی در معده شود.

○ناتوانی در جذب آهن:برخی از اختلالات یا جراحی‌هایی که بر روده‌ها تاثیر می‌گذارند نیز می‌توانند در نحوه جذب آهن توسط بدن شما اختلال ایجاد کنند. حتی اگر در رژیم غذایی خود به میزان کافی آهن دریافت کنید، بیماری سلیاک یا جراحی روده مانند بای پس معده ممکن است میزان جذب آهن بدن را محدود کند.

○اندومتریوز:اگر به آندومتریوز مبتلا هستید، ممکن است در طول دوره‌های قاعدگی خونریزی شدیدی داشته باشید. حتی ممکن است ندانید که به آندومتریوز مبتلا هستید، زیرا در ناحیه شکم یا لگن بوده و در خارج از رحم پنهان است.

○ژنتیک:برخی از شرایط مانند بیماری سلیاک که ممکن است جذب آهن کافی را دشوار کند، از طریق خانواده‌ها منتقل می‌شود.

هم‌چنین شرایط ژنتیکی یا جهش‌هایی وجود دارد که می‌تواند این این مشکل را افزایش دهد. یکی از این جهش‌ها TMRPSS۶ است. این جهش باعث می‌شود بدن شما مقدار زیادی هپسیدین بسازد. هپسیدین هورمونی است که می‌تواند مانع از جذب آهن در روده شود. سایر شرایط ژنتیکی ممکن است با ایجاد خونریزی غیرطبیعی به کم خونی منجر شوند. به عنوان مثال می‌توان به بیماری فون ویلبراند و هموفیلی اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه