اشتباهات مراقبت از بدن در آلودگی هوا


آلودگی هوا اتفاقی آشنا برای ساکنین شهرهای بزرگ است در این زمان شما باید بیشتر از همیشه از سلامتی خودتان مراقبت کنید و از عوارض آلودگی هوا دور بمانید. آلودگی هوا، نامی آشنا برای ساکنین کلان شهرها و شهرهای بزرگ صنعتی به خصوص در فصل زمستان...

اشتباهات مراقبت از بدن در آلودگی هوا

آلودگی هوا اتفاقی آشنا برای ساکنین شهرهای بزرگ است در این زمان شما باید بیشتر از همیشه از سلامتی خودتان مراقبت کنید و از عوارض آلودگی هوا دور بمانید.

آلودگی هوا، نامی آشنا برای ساکنین کلان شهرها و شهرهای بزرگ صنعتی به خصوص در فصل زمستان است. آلودگی هوا تاثیر مخربی بر روی سلامتی دارد و دومین عامل مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود.

در مورد آلودگی هوا و عوارض خطرناکش برای سلامتی بدن، قصد داریم برخی اشتباهات را عنوان کنیم که با ترک آنها، تا حدودی از عوارض آلودگی هوا در امان خواهید ماند.

به اندازه کافی سبزیجات مصرف نمی‌کنید.

سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند که به سلامتی سلول‌ها کمک می‌کنند. مصرف مواد غذایی سالم به تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه پیشگیری از بیماری ها، کمک می‌کند.

مایعات کم می نوشید.

در هوای آلوده، مصرف مایعات بیشتر از روزهای دیگر اهمیت دارد. هوای آلوده ممکن است باعث خشکی حنجره و مسدود شدن مجاری تنفسی شود، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به حفظ سلامتی کمک کند.

شیر گرم نمی‌خورید.

شیر داغ حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی است که می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. در هوای آلوده، این اقدام می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت کمک کند.

ماسک نمی‌زنید.

استفاده از ماسک در مواجهه با هوای آلوده، برای جلوگیری از ورود ذرات مضر به دستگاه تنفسی بسیار موثر است.

بی دلیل در فضای باز می‌مانید.

در برخی موارد، در فضای باز بودن ممکن است مواجهه با ذرات آلوده را افزایش دهد. تلاش کنید در موارد آلوده، به جای بیرون رفتن در فضای باز، در محیط داخلی با هوای تصفیه شده بمانید.

چشم‌هایتان را می‌مالید.

مالیدن چشم‌ها با دست‌های کثیف می‌تواند باعث وارد آمدن ذرات مضر به چشم شود. بهتر است دست‌های خود را قبل از لمس چشم‌ها بشویید.

پنجره های خانه را نمی‌بندید.

در شرایط آلودگی هوا برای جلوگیری از عوارض مخرب در خانه بمانید و درب و پنجره ها را ببندید و در صورت داشتن تهویه متبوع آن را در حالت باز چرخش(re-circulate) قرار دهید.

میوه مصرف نمی‌کنید.

مصرف روزانه میوه‌های حاوی پکتین برای کاهش خطرات آلودگی هوا بسیار مهم است و توصیه می‌شود حداقل یک سیب در طول روز مصرف شود.از سایر منابع پکتین می‌توان به مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار اشاره کرد.

در فضای باز ورزش می‌کنید.

ورزش کردن برای حفظ تندرستی و سلامت جسم مفید است اما در روزهای آلوده در فضای باز فعالیتهای سنگین و طولانی مدت مثل دویدن و دوچرخه سواری که سبب افزایش میزان تعداد تنفس و افزایش ریسک خطر سلامتی می شود، انجام ندهید. در روزهای آلوده می‌توانید در منزل یا باشگاه‌های ورزشی مسقف دارای سیستم تهویه ورزش سبک انجام دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید