کیست سینه


کیست سینه

کیست سینه حباب‌هایی از مایع در سینه هستند. آنها اغلب شبیه انگور یا بادبادک پر از آب هستند اما در برخی موارد سفت می‌شوند اگر چه که کیست سینه در زنان در هر سنی دیده می‌شود، اما قبل از یائسگی و معمولا زیر ۵۰ سال شایع تر هستند....

کیست سینه حباب‌هایی از مایع در سینه هستند.

آنها اغلب شبیه انگور یا بادبادک پر از آب هستند اما در برخی موارد سفت می‌شوند اگر چه که کیست سینه در زنان در هر سنی دیده می‌شود، اما قبل از یائسگی و معمولا زیر ۵۰ سال شایع تر هستند. معمولا درمانی برای کیست سینه وجود ندارد مگر اینکه کیست بزرگ و دردناک باشد که در اینصورت تخلیه مایع کیست سینه می‌تواند علائم را کاهش دهد.

درمان کیست سینه

اکثر کیست‌ها خود به خود از بین می‌روند!
اما اگر کیست بزرگ و دردناک باشد پزشک از روش آسپیراسیون ( استفاده از سوزن برای خارج کردن مایع ) استفاده می‌کند.

این روند ممکن است کمی‌ناراحت کننده باشد اما فرایند تخلیه معمولا به سرعت انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد. مایع داخل کیست ممکن است شفاف، زرد و یا قهوه ای تیره باشد، اگر مایع آغشته به خون باشد برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود اما جای نگرانی نیست و معمولا هنگامیکه مایع خارج می‌شود کیست ناپدید می‌شود.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر توده‌های سینه خوش خیم و غیر سرطانی هستند اما عاقلانه است که همیشه در مورد هر توده یا تورمی‌که در سینه‌های خود احساس می‌کنید پزشک را در جریان قرار دهید.

  1. یک توده جدید در سینه یا زیر بغل خود پیدا کنید.
  2. هنگامیکه قسمتی از سینه متورم و ضخیم شود.
  3. نوک سینه دردناک است و ترشح دارد.
  4. اندازه و شکل سینه شما تغییر کرده است.
  5. سینه به طور مدام دردناک است.
  6. وجود توده ای که بعد از قاعدگی از بین نمی‌رود.
  7. قرمزی یا پوسته پوسته شدن روی سینه یا نوک سینه شما وجود دارد.

تشخیص کیست سینه

هنگامیکه به پزشک مراجعه کردید برای تشخیص وجود هر گونه توده در سینه راهکارهای مختلفی انجام می‌دهد، از جمله:

  1. معاینه:
    – در ابتدا سینه‌های شما از نظر لمس وجود توده توسط پزشک معاینه می‌شوند.
  2. سونوگرافی:
    – اگر زیر ۴۰ سال سن دارید از سونوگرافی برای تصویر برداری استفاده می‌شود زیرا سینه زنان جوان تر متراکم تر است که این امر می‌تواند باعث عدم وضوح تصویر اشعه X، در تصویر برداری توسط ماموگرافی شده و تشخیص تغییرات طبیعی یا شرایط خوش خیم را دشوارتر سازد اما با این حال برای برخی بانوان زیر ۴۰ سال ممکن است برای تکمیل ارزیابی‌ها نیاز به ماموگرافی باشد.
  3. ماموگرافی:
    – یک عکس توسط اشعه X از سینه است که به شناسایی ناهنجاریهای سینه کمک می‌کند.
  4. MRI:
    – استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس‌های دقیق از سینه است.
  5. آسپیراسیون با سوزن ظریف:
    – پزشک یک سوزن ظریف را وارد بافت سینه می‌کند تا متوجه شود که کیست دارای مایع است یا خیرو معمولا برای تشخیص محل دقیق کیست همزمان از سونوگرافی هم استفاده می‌کند اگر کیست دارای مایع بود آن را بیرون می‌کشد.
  6. بیوپسی:
    – روشی برای برداشتن نمونه از بافت سینه برای تجزیه و تحلیل زیر میکروسکوپ است.

علت‌های ایجاد کیست سینه

به طور معمول در سینه مایع تولید شده و سپس بازجذب می‌شود اما هنگامیکه یکی از مجاری شیر مسدود می‌شود یا مایعات بیشتری نسبت به جذب ترشح می‌شوند، مثلا زمان‌های خاصی از چرخه‌های هورمونی در زنان کیست‌های سینه تشکیل می‌شوند اکثر کیست‌ها کوچک هستند و فقط چند میلی متر قطر دارند، اما ممکن است رشد کنند و بزرگتر شوند. کیست‌ها به دو نوع بزرگ و کوچک تقسیم بندی می‌شوند میکروکیست‌ها که کیست‌های ریز هستند و قابل لمس نبوده و در طول آزمایشات سونوگرافی و ماموگرافی دیده می‌شوند و ماکروکیست‌ها که قابل لمس هستند و قطری حدود ۲٫۵-۵cm دارند.

بیشتر زنان نگرانند که کیست شان سرطان باشد یا تبدیل به سرطان شود اما باید بدانید که کیست سینه هیچ ارتباطی با سرطان ندارد و اگر زمانی در همان منطقه که کیست وجود دارد توده سرطانی تشکیل شود علتش وجود کیست نبوده است. ممکن است کیست‌های سینه قبل از قاعدگی دردناک و توده دار شوند که به علت تغییرات هورمونی می‌باشد، بنابراین مهم است که با احساس سینه‌هایتان در طول چرخه قاعدگی آشنا باشید تا اگر چیزی تغییر کند متوجه شوید

پیشگیری:

برای پیشگیری از کیست سینه راه شناخته شده‌ای وجود ندارد و علت دقیق تشکیل آنها مشخص نیست.
آنها ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی ایجاد شوند.

منابع:

۱٫ www.my.clevelandclinic.org
۲٫ www.healthline.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو