BMI چگونه به داشتن اندام مناسب کمک می‌کند؟


داشتن یک رژیم غذایی سالم نه تنها فواید جسمی دارد، بلکه به سلامت روان نیز کمک می‌کند. به همین جهت همواره از آن به عنوان یک اولویت در زندگی یاد می‌شود. اما نسبت و مقدار این گروه های غذایی ممکن است برای هر فرد با...

BMI چگونه به داشتن اندام مناسب کمک می‌کند؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم نه تنها فواید جسمی دارد، بلکه به سلامت روان نیز کمک می‌کند. به همین جهت همواره از آن به عنوان یک اولویت در زندگی یاد می‌شود. اما نسبت و مقدار این گروه های غذایی ممکن است برای هر فرد با توجه به BMI (شاخص توده بدنی) او متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است برای رشد عضلانی به مصرف پروتئین بیشتری نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای انرژی به کربوهیدرات بیشتری نیاز داشته باشند. و حتی برخی ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف چربی خود داشته باشند.

با اولویت دادن به تغذیه مناسب و اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل بر اساس BMI بدن، افراد نه تنها می‌توانند از نشاط جسمی برخوردار شوند، بلکه وضوح ذهنی و ثبات عاطفی بیشتری را نیز تجربه خواهند کرد.

bmi چیست؟

شاخص توده بدنی (BMI) ابزاری است که پزشکان از آن برای بررسی میزان چربی بدن بر اساس وزن و قد استفاده می کنند. البته BMI به تنهایی همه چیز را در مورد سلامتی به شما نمی گوید. اما از آن همراه با آزمایشات دیگر برای تشخیص وضعیت سلامت کلی بدن و شناسایی خطرات احتمالی استفاده می‌شود.

داشتن چربی بیش از حد بدن منجر به مشکلاتی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 می‌شود. از سوی دیگر، داشتن چربی بسیار کم بدن نیز نشان دهنده سوء تغذیه است. BMI به تعیین مقدار مناسب چربی بدن که نقش مهمی در تامین انرژی، حفظ دمای بدن و محافظت از اندام های داخلی دارد کمک می کند.

چگونه BMI را محاسبه کنم؟

برای یافتن BMI خود باید وزن خود را بر حسب کیلوگرم و قد خود را بر حسب متر بدانید. شما قد خود را به توان دو رسانده و سپس وزن خود را بر پاسخ تقسیم می کنید. اگر این کار برای شما سخت است می‌توانید از بخش محاسبه BMI آنلاین استفاده کنید و علاوه بر تعیین شاخص توده بدنی، رژیم غذایی مناسب خودتان را نیز دریافت نمایید.

محدوده وزن سالم عددی بین 18.5 تا 24.9 است و عدد بالاتر نشان دهنده اضافه وزن شما است. اما به خاطر داشته باشید که سالم بودن فقط به چربی بدن بستگی ندارد. چیزهای دیگری مانند ژن، ورزش، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و سلامت روان نیز بر سلامت کلی شما و شانس ابتلا به برخی مشکلات سلامتی تأثیر دارند.

راه های کاهش شاخص BMI

یکی از بهترین راه ها این است که تغییرات کوچکی در برنامه روزانه خود ایجاد کنید تا سبک زندگی سالم تری داشته باشید. می توانید با پیروی از یک برنامه غذایی منظم و متعادل شروع کنید. سبزیجات و فیبر بیشتری در وعده های غذایی خود بگنجانید و سعی کنید مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید.

هنگام تلاش برای کاهش وزن، مراقب قندهای پنهان باشید. توصیه می شود مصرف قند خود را به مقدار معینی در روز محدود کنید. مصرف بیش از حد قند مانعی برای دستیابی به شاخص توده بدنی مناسب است.

ورزش یکی دیگر از عوامل کلیدی در کاهش BMI است. سعی کنید حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط یا 75 دقیقه ورزش شدید در هفته انجام دهید. ورزش‌های با شدت بالا مانند دویدن، شنا یا دوچرخه‌سواری همراه با تغذیه درست و سالم می‌تواند به شما در حفظ BMI سالم کمک کنند.

بهترین رژیم غذایی بر اساس BMI

در حالی که رژیم‌های متعددی وجود دارند که ادعا می‌کنند «بهترین» هستند اما برای کاهش وزن، دو گزینه محبوب و مؤثر وجود دارد که عبارتند از رژیم مدیترانه‌ای و رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی مدیترانه ای بر مصرف غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی های سالم مانند روغن زیتون تاکید دارد.

از سوی دیگر، رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات است که بدن را وارد حالت کتوز می کند، یعنی به جای گلوکز به چربی ذخیره شده برای سوخت متکی است. با کاهش شدید کربوهیدرات ها و افزایش مصرف چربی، بدن شروع به سوزاندن چربی خواهد کردو حتی ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاصی مانند دیابت نوع 2 نیز مفید باشد.

اما به طور کلی بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن به ترجیحات فردی، شرایط بدنی، وضعیت BMI بدن و نظر کارشناس تغذیه بستگی دارد.

«حال» در موضوع رژیم غذایی چه کمکی می‌کند؟

«حال» یک پلتفرم آنلاین پزشکی است که خدماتی چون مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی، آزمایش در منزل، داروخانه آنلاین، پزشک و پرستار در منزل، سرویس اقساطی سلامت، پزشک هوشمند، تشخیصگر دیابت، تالار گفتگوی پزشکی و محاسبه قد و وزن آنلاین و رژیم غذایی را ارائه می‌کند. تمام خدمات به صورت آنلاین ارائه خواهد شد و در صورت داشته بیمه های پایه و یا تکمیلی، امکان استفاده از آن‌ها نیز میسر می‌باشد.

با نصب اپلیکیشن «حال» می‌توانید از تمامی این سرویس‌ها به آسانی استفاده کرده و از همه خدمات پزشکی و سلامت بهره‌مند شوید.

علاوه براین امکان محاسبه BMI و دریافت رژیم مناسب براساس شاخص توده بدنی شما در اپلیکیشن و وب سایت حال با آدرس haal.ir فراهم شده است و به شما کمک می‌کند بدون نیاز به ویزیت حضوری، بهترین رژیم غذایی را برای خود دریافت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش و سلامتی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو