تمرکز بر رسیدگی به پرونده‌های قضایی به‌دور از حاشیه‌ها


تمرکز بر رسیدگی به پرونده‌های قضایی به‌دور از حاشیه‌ها

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: تمرکز ما تمرکز بر رسیدگی به پرونده‌های قضایی به‌دور از حاشیه‌ها و جنجال‌های سیاسی و رسانه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین تکریم و معارفه رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی، دادستان انتظامی قضات، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران، علی صالحی، دادستان تهران، معاونین قضائی رئیس کل، اعضای شورای قضائی استان تهران، مدیران واحدهای قضائی شهر تهران و اعضای شورای تأمین شهر تهران در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار شد.

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در ابتدای این آئین ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر اسلام حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع)، حضور گسترده آحاد مختلف جامعه اسلامی در راهپیمایی اربعین را مورد مداقه قرار داد و گفت: آئین جهانی راهپیمایی اربعین که در سال جاری نیز با حضور گسترده جوامع اسلامی و به‌طور خاص عاشقان آل‌الله در ایران اسلامی برگزار شد، به‌درستی پیام‌آور این مهم بود که عشق و ارادت به حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان، مفهومی فناناپذیر و ابدی است که در قلوب انسان‌های حقیقت‌جو و صادق قرار دارد و شعله می‌کشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن خیر مقدم به دادستان انتظامی قضات، به صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های خاص و انحصاری مجموعه قضائی استان تهران اشاره و اظهار کرد: دادگستری کل استان تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین حوزه قضائی کشور عهده‌دار مسئولیت‌های متعدد، سنگین، خاص، ویژه و انحصاری در گستره ملی و در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، امنیتی و سیاسی است که همین مأموریت‌ها و وظایف حاکی از اهمیت کار و جایگاه ویژه مجموعه قضائی استان تهران است.

حدود یک چهارم از پرونده‌های قضائی کل کشور در دادگستری کل استان تهران رسیدگی می‌شود

وی ضمن بیان اینکه دادگستری کل استان تهران از حیث کمی و کیفی بیشترین مسئولیت قضائی را عهده‌دار است، اظهار کرد: از حیث کمی، حدود یک چهارم از پرونده‌های قضائی کل کشور در دادگستری کل استان تهران رسیدگی می‌شود و از منظر کیفی نیز پرونده‌های مطروحه در این حوزه قضائی به مراتب دارای پیچیدگی‌ها و ابعاد و لایه‌های گوناگونی است که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و بر همین اساس، توقع و انتظار جامعه و مسئولان عالی قضائی از دادگستری کل استان تهران به مراتب بیشتر است.

القاصی با بیان اینکه وارده برخی از بخش‌ها در محاکم استان تهران بعضاً به دو برابر میانگین کشوری می‌رسد، گفت: میزان وارده در برخی از شعب تجدید نظر استان تهران از ۳۰۰ پرونده در ماه عبور می‌کند و در برخی از شعب بازپرسی، تعداد اجلاد پرونده‌ها به بیش از ۵۰۰ فقره می‌رسد که باید در سریع‌ترین زمان و بهترین کیفیت ممکن و در نهایت دقت رسیدگی و در خصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر ضرورت حمایت ویژه از مجموعه قضائی استان تهران از حیث ایجاد تناسب بین حجم کار و میزان وارده و عِده و عُده موجود و ایجاد انگیزه میان کارکنان قضائی به‌منظور خدمت در مجموعه قضائی استان تهران اظهار کرد: به‌رغم تمامی محدودیت‌ها، اما به عنوان مسئول دادگستری استان تهران گواهی می‌دهم که همکاران قضائی و اداری این مجموعه به‌طور کاملاً جهادی و باتلاش مضاعف و شبانه‌روزی مشغول خدمت‌گزاری و رسیدگی به امورات مراجعان هستند.

رسیدگی به پرونده‌های قضائی در اوقات فراغت و حتی روزهای تعطیل

وی تصریح کرد: حجم پرونده‌های قضائی به‌گونه‌ای است که بسیاری از همکاران قضائی علاوه بر اوقات اداری، در اوقات فراغت و حتی روزهای تعطیل مشغول رسیدگی به پرونده‌ها و خدمت‌رسانی به مردم هستند و آمارهای موجود خود گواهی بر این ادعا است.
القاصی با اشاره به اینکه در هر ماه بیش از ۲۳ هزار پرونده به محاکم تجدید نظر استان تهران وارد می‌شود، تاکید کرد: در کنار این موضوع، برخی از شعب در دادسراها و محاکم بدوی و تجدید نظر با انبوهی از پرونده‌های قضائی معوق از سنوات گذشته مواجه بودند که با عنایت به سیاست‌های کلان دستگاه قضا در دوره «تحول و تعالی»، رسیدگی به این پرونده‌ها و تعیین تکلیف آن‌ها در کنار انجام امورات جاری در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به اینکه «اطاله دادرسی» و «عدم تعیین تکلیف پرونده‌های معوق» از جمله عواملی هستند که سلامت مجموعه را در مخاطره قرار می‌دهند، گفت: با تلاش و اراده همکاران نه تنها پرونده‌های وارده مورد رسیدگی قرار گرفت؛ بلکه پرونده‌های معوق و مسن نیز تدریجاً در مسیر رسیدگی و تعیین تکلیف قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که آمار موجودی کل پرونده‌های قضائی دادگستری کل استان تهران در ابتدای سال ۱۴۰۰، حدوداً ۵۷۰ هزار پرونده بود که با تلاش جهادگونه همکاران، در ماه گذشته این میزان موجودی به ۴۰۲ هزار پرونده تقلیل پیدا کرد و حدود ۱۷۰ هزار پرونده از پرونده‌های مسن و قدیمی طی دو سال گذشته رسیدگی و تعیین تکلیف شدند.

کاهش ۱۸ درصدی شعب قضائی با موجودی غیرمتعارف

وی در همین زمینه، از کاهش ۱۸ درصدی شعب قضائی با موجودی غیرمتعارف خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته در بخش‌های مختلف، تعداد شعب با موجودی غیرمتعارف از ۷۱۰ شعبه به ۴۲۰ شعبه کاهش یافت که در مجموع با ۱۸ درصد کاهش همراه بوده است.

القاصی در ادامه اظهار کرد: تلاش و همت مجموعه قضائی استان تهران بر آن است که رسیدگی به پرونده‌های قضائی مراجعان به‌روز و به‌طور متقن و باکیفیت صورت گیرد، معضل اطاله دادرسی به حداقل برسد و در بهترین حالت از بین رود؛ اما تحقق مطلوب این مهم، علاوه بر همت جهادی همکاران قضائی و اداری، حمایت ویژه از دادگستری کل استان تهران از حیث تأمین نیروی انسانی قضائی مورد نیاز را می‌طلبد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به دادگستری کل استان تهران از حیث تخصیص نیروی انسانی مورد نیاز اذعان کرد: همان‌طور که بارها اشاره شده است، مجموعه قضائی استان تهران، پیشانی عدلیه محسوب می‌شود و بر همین اساس باید به مشکلات و چالش‌های آن به‌طور ویژه نگریست و تصمیم اساسی و ویژه اتخاذ کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیگیری مقوله «ارتباط مستقیم با مراجعان» و «استماع مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آن‌ها» به‌عنوان یکی از محورهای مورد تاکید ریاست قوه قضائیه و سیاست‌های کلان دستگاه قضا در دوره «تحول و تعالی» اشاره کرد و گفت: در این زمینه با اعمال سیاست‌های مختلف تلاش شد موانع موجود در جهت ارتباط مستقیم مراجعان با مدیران قضائی برطرف گردد تا مردم برای بیان حرف و مشکل خود با مانعی مواجه نباشند.

القاصی با اشاره به پیگیری ویژه جهت برگزاری ملاقات‌های مردمی به‌نحو اثربخش در تمامی واحدهای قضائی استان تهران اظهار کرد: بر اساس گزارشات واصله، در سال ۱۴۰۱ بیش از شش هزار جلسه ملاقات‌های مردمی در واحدهای قضائی استان تهران توسط همکاران برگزار شد و حدود ۸۰ هزار و ۳۴۶ نفر مشکلات حقوقی و قضائی خود را با مدیران واحدهای قضائی مطرح کردند و دستورات لازم در خصوص هر یک صادر شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به اینکه روزهای سه شنبه در مرکز استان تهران به استماع مشکلات مراجعان از سوی مدیران ارشد مجموعه قضائی استان و معاونین قضائی اختصاص دارد، گفت: صرفاً در سال گذشته شش هزار و ۷۷۷ نفر از مراجعان به‌طور مستقیم و بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضائی خود را با مدیران ارشد قضائی استان تهران (رئیس کل و معاونین قضائی) مطرح نمودند و دستورات لازم پیرامون هر یک از درخواست‌های مطروحه صادر شد.

وی در ادامه از برگزاری سه هزار و ۵۵۵ جلسه ملاقات مردمی تحت عنوان میز خدمت در واحدهای قضائی و در پنج ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد و عنوان کرد: در جریان برگزاری این تعداد از جلسات ملاقات مردمی، مشکلات حقوقی و قضائی ۴۲ هزار و ۹۸۹ نفر از مراجعان مورد رسیدگی قرار گرفت که سه هزار و ۱۳۶ نفر از آن‌ها با مدیران ارشد قضائی استان تهران (رئیس کل و معاونین قضائی) دیدار کردند.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات پیشگیرانه به‌منظور صیانت از سلامت مجموعه را مورد بررسی قرار داد و در ادامه با اشاره به احصاء آسیب‌ها و مشکلات موجود در واحدهای قضائی در جریان بازرسی‌ها و بررسی‌های هیئت‌های اعزامی عنوان کرد: تلاش مدیریت مجموعه قضائی استان تهران این است که سلامت مجموعه را با اقدامات صیانتی و پیشگیرانه تضمین کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود فلسفه حضور قضات در کسوت قضا را «رسیدگی به دعاوی و پرونده‌های قضائی» عنوان کرد و گفت: بر همین اساس، تمرکز مجموعه قضائی استان تهران به‌دور از حاشیه‌ها و جنجال‌های سیاسی و رسانه‌ای معطوف به رسیدگی به پرونده‌های قضائی با تاکید بر احقاق حق و اجرای عدالت در چارچوب قوانین و مقررات و به‌دور از توجه به جایگاه اشخاص در جامعه بوده است.

مهم‌ترین وظیفه قاضی کیفری، تعیین مسئولیت کیفری بر اساس اصل فردی کردن مجازات‌ها است

وی ضمن اشاره به اینکه «پرهیز از افراط و تفریط در اتخاد تصمیمات قضائی» و «رعایت تناسب بین جرم و مجازات» همواره از محورهای مورد تاکید مدیریت مجموعه قضائی استان تهران است، گفت: مهم‌ترین وظیفه قاضی کیفری، تعیین مسئولیت کیفری بر اساس اصل فردی کردن مجازات‌ها است؛ چرا که نمی‌توان برای همگان یک نسخه واحد صادر کرد؛ بلکه ضرورت دارد بر اساس وضعیت مرتکب، مجازات و مسئولیت حقوقی تعیین شود.

القاصی در ادامه این آئین، ضمن تقدیر از خدمات جعفری در کسوت ریاست کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و آرزوی توفیق برای وی در جایگاه معاونت دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات کشور، گفت: تلاش‌ها و مجاهدت‌های آقای جعفری در زمان تصدی ریاست کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بر هیچکس پوشیده نیست و شایسته است از ایشان به جهت سلامت کاری، رعایت تقوا و امانت‌داری به‌طور ویژه تشکر کنم.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش پایانی سخنان خود برای ربیع‌الله قربانی به عنوان ریاست کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران آرزوی توفیق کرد و گفت: امید است انشالله با تعامل و هم‌افزایی در مجموعه، اتکا به ذات مقدس حق تعالی و تلاش مضاعف و جهادی امانت‌دار خوبی برای مردم و عدلیه در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی