مسئله آب و تالاب گاوخونی قصه پر غصه اصفهان است


اصفهان- استاندار اصفهان در جمع محیط‌بانان و کارشناسان محیط‌زیست استان گفت: ابر مسئله اصفهان، آب و قصه پر غصه خشکی تالاب گاوخونی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا مرتضوی ظهر یکشنبه در آئین گرامیداشت هفته محیط زیست که در سالن اجتماعات محیط‌بان اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: هفته محیط‌زیست فرصتی است تا جامعه نسبت به خدمات و زحماتی که محیط‌بانان و کارشناسان برای محیط زیست می‌کشید، نگاهی نو پیدا کند و بتواند شما را با مساعدت و پشتیبانی کند.

وی با بیان اینکه با نگاهی توأم با مردمی سازی می‌توان محیط زیست را تقویت کرد، افزود: اگر به جایگاه و خاستگاه مکتب فکری مذهبی خود نگاه کنیم محیط زیست جایگاه ویژه ای و متعالی دارد و آن زمان که بسیاری از نقاط دنیا اصلاً توجهی به محیط، انسان و جانوران نداشتند مردمِ تحت دین مبین و ذیل مکتب اسلام با تاسی به تعالیم پیامبر و ائمه معصومین در یک نظام تعادلی، حفاظتی و مراقبتی به محیط زیست نگاه می‌کردند.

نگاه جامعه به محیط‌زیست با فعالیت‌های رسانه‌ای متعالی می‌شود

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در نگاه و عمل و سیره ائمه و اولیای الهی مصادیقی وجود دارد که انصافاً می‌تواند سرلوحه عملکرد ما نسبت محیط زیست باشد، گفت: انتقال دادن این مفاهیم به نسل آتی مورد غفلت بوده در حالی که همه ما باید نسبت به حفظ آب و خاک و هوا و از اینکه خدای ناکرده خراشی به محیط‌زیست وارد شود، دغدغه مند باشیم.

مرتضوی با بیان اینکه با فعالیت‌های رسانه‌ای می‌توان نگاه فرهنگ محیط‌زیستی را در خانواده و جامعه متعالی کرده و آنچه که در سیره پیامبر است به نسل بعد منتقل کرد، ابراز داشت: زندگی ماشینی ما را از این فضا دور کرده است و در قالب اقتصاد صنعتی ما را به غفلت وا می‌دارد در حالی که هر کجا از توجه به محیط‌زیست غفلت کردیم، را چالش روبه رو شدیم.

وی با بیان اینکه اصفهان شرایط زیست محیطی خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: این استان ۲۲ منطقه حفاظت شده به وسعت ۲ میلیون ۲۰۰ هزار هکتار دارد که قواعد زیست محیطی در آن حاکم است و البته باید مابقی مساحت استان در قالب محیط زیست به آن نگاه کرد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه استان ما بدلیل موقعیت صنعتی یاید مراقبت‌های زیست محیطی خود را افزایش دهد، تصریح کرد: ابر مسئله اصفهان آب و قصه پر غصه خشکی تالاب گاوخونی است که آن نیز یکی از مسائل قصه آب است.

آژیر فرونشست در اصفهان بصدا در آمده است

مرتضوی، فرونشست زمین را از دیگر مسائل و مصادیق بی توجهی به محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: آژیرهای خطر این پدیده گاه و بی گاه در حاشیه‌ای از شهر و بیرون از شهر برای ما بصدا در می‌آید و با کم توجهی ما در شهر اتفاق می‌افتد و زمانی که یک گوشه شهر فرو می‌رود بیانگر آن است که از سال‌های گذشته اتفاقات ناگواری زیر پوست شهر می‌افتد.

مسئله آب و تالاب گاوخونی قصه پر غصه اصفهان است

وی تصریح کرد: با فرهنگ سازی و عمل به حفظ محیط‌زیست باید کاری کرد که دغدغه توجه ویژه به محیط زیست در سند زندگی مردم حک شود.

استاندار اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کمبود تجهیزات و امکانات در دستگاه‌های اجرایی مختلف استان از جمله اداره کل حفاظت محیط‌زیست اذعان کرد و گفت: استان اصفهان متأسفانه در زمینه اعتبارات و تأمین منابع مالی مورد کم توجهی قرار گرفته و در سنوات گذشته جایگاه و حمایت مناسبی نداشته است.

۴۰ درصد پست‌های استانداری اصفهان خالی است

مرتضوی با بیان اینکه به لحاظ منابع انسانی هم وضعیت خوبی در دستگاه‌های اجرایی استان نداریم و این خاص اداره محیط زیست اصفهان نیست، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰ درصد پست‌های استانداری خالی است، نهادی که ستون فقرات استان است اما از بابت محدودیت‌ها با مشکل مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود نیروی انسانی باید از راه‌های جایگزین استفاده کرد و با کمک گرفتن از گروه‌های مردمی و دغدغه‌مندان بخشی از امور را به مردم سپرد یا از امکانات تکنولوژی روز در مناطق استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت‌های پهپادی در یگان حفاظت محیط‌زیست مورد توجه باشد

استاندار اصفهان بر استفاده از ظرفیت‌های پهپادی و دوربین در مناطق چهارگانه محیط‌زیست تاکید کرد و افزود: می‌طلبد با استفاده از ظرفیت صنایع نسبت به تجهیز کردن سازمان محیط زیست و حتی ساختمان‌های نیمه کاره اقدام کرد که دد این زمینه از محیط‌زیست حمایت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز یکشنبه، عالی‌ترین مقام استان اصفهان پس از سه دهه از اداره کل محیط‌زیست بازدید کرد. سید رضا مرتضوی ضمن دیدار و گفتگو با کارکنان این مجموعه از مرکز پایش هوای این اداره کل نیز بازدید کرد.

در آئین گرامیداشت هفته محیط زیست با حضور استاندار اصفهان از دادستان اصفهان، فعالان قضائی محیط‌زیست، فعالان محیط زیست صنعتی و فرهنگی، فرماندار ورزنه و ۶ نفر از محیط‌بانان نمونه استان اصفهان تجلیل شد.

محیط‌بانان علیرضا غلامی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان، علی خواجه کفرانی، سیروس مهابادی، پرویز دره‌شوری، مهدی خراسانی، شهرام یوسفی و داریوش عباسی راکی تقدیر شدند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال ابجد امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403/ منتظر دست خیر دیگران نباش