«سیزده بدر» با طعم افطاری در طبیعت/فرصت گره زدن زندگی به نفس بهار


«سیزده بدر» با طعم افطاری در طبیعت/فرصت گره زدن زندگی به نفس بهار

اصفهان- امسال به خاطر تقارن روز طبیعت و ماه رمضان برپایی آیین سنتی «سیزده بدر» رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و شاهد برپایی سفره‌های افطار در پارک‌ها و بوستان‌ها خواهیم بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم را که روز فرخنده‌ای است به باغ و صحرا می‌رفتند و در حقیقت رسمی بودن نوروز را با این روز به پایان می‌بردند.

با این حال برخی بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به‌در کنند و واژهٔ سیزده‌به‌در به‌معنای «در کردن نحسیِ سیزده» است. اما وقتی به معانی واژه‌ها نگاه کنیم برداشت دیگری از این واژه می‌توان داشت. «در به معنای دره و دشت» می‌تواند جایگزین شود و این در حالی است که حتی برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم نیز سیزده به در را نحس می‌دانستند، هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد.

بعد از سیزده‌به‌در، جشن‌های نوروزی تمام می‌شود. از سوی دیگر تا کنون هیچ تاریخ‌نگار و پژوهشگری دلیلی برای نحس بودن روز سیزدهم نوروز نیاورده است.

«سیزده بدر» با طعم افطاری در طبیعت/فرصت گره زدن زندگی به نفس بهار

پس با نگاهی کلی می‌توان گفت واژهٔ «سیزده‌به‌در» به‌معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن» است که همان معنی بیرون‌رفتن و در دامان طبیعت سر کردن را می‌دهد.

گره زدن سبزه، خوردن کاهو و سکنجبین، پختن خوراک‌های گوناگون به ویژه آش رشته از جمله رسوم این روز است. یکی از آئین‌های این روز سبزه گره زدن است که بیش‌تر جوانان در این روز این کار را انجام می‌دهند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که همیشه سبز و شاداب باقی بمانیم.

امسال روز طبیعت با ماه مبارک رمضان همزمان شده است و «سیزده بدر» سفره افطاری در بوستان‌های شهر گسترده می‌شود.

در طبیعت جز ردپا باقی نگذاریم

روز طبیعت فرصتی مناسب برای لمس طبیعت و لذت بردن از آن است با این حال متأسفانه سیزدهم فروردین یکی از روزهایی است که به دلیل کم توجهی و بی مبالاتی برخی افراد نسبت به محیط زیست، طبیعت بیشترین آسیب‌ها را در این روز متحمل می‌شود.

می‌توان با رعایت برخی رفتارها محیط زیست را حفظ کرد زیرا محیط زیست داشته‌ای عمومی است و همه نسبت به آن مسئول هستند.

چند نکته ساده برای حفظ محیط زیست در روز طبیعت

برای افروختن آتش در طبیعت در صورت نیاز، وسایلی مانند اجاق سفری یا گاز پیک نیکی به همراه داشته باشید و از روشن کردن آتش غیر محصور و مهار نشده در طبیعت جدا خودداری کنید.

حتماً در خودرو و وسایل سفر، کیسه زباله به همراه داشته باشید و زباله‌ها را با خود از طبیعت برگردانید.

در طبیعت از شکار، زنده‌گیری حیوانات، چیدن گیاهان و گل‌ها، نمونه برداری از سنگ‌ها و خاک‌ها خودداری کنید.

از رهاسازی ماهی قرمز که از گونه‌های مهاجم است و باعث بیماری در گونه‌های طبیعی می‌شود در آبراهه‌ها و محیط‌های طبیعی خودداری کنید.

به جای رها کردن سبزه در رودخانه‌ها و روان آب‌ها، که موجب آلودگی می‌شود، سبزه‌ها را در خاک دفن کنید زیرا این اقدام سبب حاصلخیزی خاک و همچنین جلوگیری از آلودگی زیست محیطی می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: خودروهای بازیافت در ۳۲ نقطه از شهر اصفهان در روز طبیعت آماده دریافت سبزه‌های نوروزی از شهروندان هستند.

غلامرضا ساکتی اظهار داشت: خودروهای بازیافت شهرداری اصفهان سیزدهم فروردین سبزه‌ها را از شهروندان تحویل می‌گیرند و کیسه زباله به آنان تقدیم می‌کنند.

وی اضافه کرد: این خودروهای بازیافت از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۱۳:۰۰ ظهر در نقاطی چون ورودی و خروجی شهر و نقاط گردشگر پذیر مستقر هستند و به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند.

فصلِ حساس زادآوری حیات وحش است؛ از ایجاد صدای بلند در مناطق پرهیز شود

حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان هم در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان اصفهان دارای عرصه‌های طبیعی ارزشمندی شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق شکار ممنوع است، اظهار داشت: روز طبیعت امسال (۱۳ فروردین) هیچ مانعی برای بازدید و تفریح گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش در این مناطق وجود ندارد اما باید با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست و در چهارچوب حفظ قوانین باشد.

«سیزده بدر» با طعم افطاری در طبیعت/فرصت گره زدن زندگی به نفس بهار

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا در ایام نوروز و روز طبیعت ورود گردشگران به مناطق تحت مدیریت محیط زیست ممنوع بود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ابراز داشت: از گردشگران و بازدیدکنندگان مناطق انتظار داریم در حفظ و پاکیزگی طبیعت کوشا باشند و زباله‌هایشان را جمع آوری کنند.

اکبری تصریح کرد: از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت انتظار می‌رود در صورت مشاهده حیات وحش در مناطق با آنها با مهربانی رفتار کرده و از هر گونه مزاحمت یا غذا دهی دستی به حیوانات خودداری کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بهار فصل حساس زادآوری حیات وحش است، انتظار می‌رود افراد برای حفظ آرامش حیات وحش در مناطق حفاظت شده از ایجاد صداهای بلند بپرهیزند

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بر لزوم خودداری از شستن خودروها پیرامون زیست بوم‌های آبی و چشمه‌ها و آلوده کردن آنها تاکید و خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد از ورود هر گونه سلاح به طبیعت بویژه در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع جدا خودداری کنند.

وی اضافه کرد: از گردشگران درخواست داریم عبور و مرور آن‌ها در این مناطق از جاده‌های عمومی باشد و بی دلیل با خودرو در بیابان‌ها رانندگی نکنند زیرا این اقدام سبب ایجاد جاده جدید، از بین رفتن پوشش گیاهی و برهم خوردن آرامش منطقه و فرار حیات وحش می‌شود.

بنابراین گزارش، از همین امروز تمرین کنیم در طبیعت چیزی به جز ردپا باقی نگذاریم و چیزی جز عکس برنداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساناز جلیلی کیست؛ چرا در ترکیه خودکشی کرد