آب و پساب‌های صنعتی معضل جدی در آینده استان قزوین هستند


آب و پساب‌های صنعتی معضل جدی در آینده استان قزوین هستند

قزوین- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: موضوع آب و پساب‌های صنعتی از معضلات جدی پیش روی آینده قزوین هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، میثم پیله فروش در در چهاردهمین اجلاس سیاستگذاری معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه چهار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که ظهر چهارشنبه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد اظهار کرد: معضل جدی و محوری استان قزوین تا اطلاع ثانوی مسئله آب، پسماند و پساب صنعتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: در قزوین توسعه صنعتی داریم ولی تدبیری برای پسماند نداریم و این موضوع به یک معضل جدی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی کار ماهر معضل بعدی قزوین است، ادامه داد: نیروی کار ماهر بیکار نمی‌ماند و سیل نیروی کار از سایر استان در حال آمد است با این حال جوان بی کاری که نمی‌تواند مهارت کسب کند و حاضر به انجام کار سخت نیست در استان بیکار مانده و تمام مشاغل سخت توسط مهاجران و تبعه‌ها انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در قزوین تطبیق بین نیروی کار و نیاز وجود ندارد، اذعان کرد: یکی از تدابیر ما همکاری سازمان فنی حرفه‌ای با کمک دانشگاه آزاد و مراکز غیر انتفاعی انجام شده که این دو فضا را در اختیار کار آموز قرار دهند و مهارت به دانشجویان بیاموزند.

پیله فروش با اشاره به اینکه امروز مهارت آموزی در دانشگاه هست ولی با تحولات بازار کار فاصله دارد، عنوان کرد: از چالش‌های اصلی استان نیز باید به سهم پایین ارزش تولیدات دانش‌بنیان در تولید ناخالص استان اشاره کرد و واحدهای دانش بنیان در حل مسائل استان سهم پایینی دارند.

سهم صنایع قزوین در پژوهش برای رشد و توسعه خیلی کم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین بیان کرد: سهم صنایع و واحدهای تولیدی در پژوهش برای رشد و توسعه خیلی کم است و آنها حاضر به انجام این هزینه نیستند در حالی که پژوهش در سطح خصوصی همواره به خروجی می‌رسد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌های ما مواجهه منفعلانه با الگوهای نوین کسب و کار است و این مسئله برای ما هزینه ایجاد می‌کند.

این مسئول با اشاره به راهکارهای موجود برای رفع چالش‌ها گفت: حمایت اهرمی در جهت توسعه فناوری در کشور، جهت دهی کمک‌های مالی و مالیاتی در جهت ورود شرکت‌های دانش بنیان به چرخه تولید در کشور، مطالبه نوآوری، تعریف استانداردهای داخلی، شناسایی کالاهای پر کاربرد کشور و ابلاغ ساخت در واحدهای تولید داخلی از جمله راهکارهای موجود ما هستند.

وی با برشمردن برخی از فرصت‌های خاص استان قزوین ابراز کرد: شهرهای قزوین رشد کرده و قزوین یک درصد از کل فضای کشور را دارد و یکی از ۴ دشت حاصلخیز کشاورز در قزوین واقع است.

این مسئول با تاکید بر اینکه تحول دانش بنیان به طور جدی پیشران استان قزوین است، عنوان کرد: صنایع دانش بنیان و صنایعی که زیر ٣ درصد آلایندگی دارند می‌توانند در قزوین استقرار داشته باشند و قزوین فرصت مناسب برای شرکت‌های پاک و دانش بنیان است.

پیله فروش با اشاره به پردیس فناوری در قزوین به عنوان آورده سفر رئیس جمهور به قزوین خاطرنشان کرد: پردیس فناوری ٧٠ هکتار فضا دارد و ۵ هکتار از آن در آبان ماه به بهره برداری می‌رسد که به شرکت‌های آرندی و های تک اختصاص دارد و فرصت بعدی صنایع تبدیلی هستند که GDP استان را به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ بفرمایید شام