آغاز ترانزیت داخلی از کیله مرزی سردشت/صادرات 130 میلیون دلار کالا


آغاز ترانزیت داخلی از کیله مرزی سردشت/صادرات 130 میلیون دلار کالا

ارومیه – رئیس گمرک سردشت از آغاز ترانزیت داخلی از گمرک کلیه مرزی سردشت خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می شود ۱۳۰ میلیون دلار کالا از این مرز صادر شود.

یوسف شریف پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در صورت رسمی شدن این مرز همه رویه‌ها در این مرز همانند سایر مرزها انجام می‌شود، افزود: طی سال جاری تاکنون ۷۰ میلیون دلار کالا شامل میوه و تره بار، محصولات فلزی، محصولات پلاستیکی و پوکه‌های معدنی از این مرز صادر شده است.

وی با بیان اینکه حذف کشور ثالث و کم شدن هزینه‌های حمل و نقل برای تجار و بازرگانان از مزایای راه اندازی ترانزیت داخلی در این مرز است، افزود: هر سال بیش از ۱۳۰ میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی کیله سردشت به عراق صادر می‌شود که با ارتقای زیر ساخت‌ها حجم مبادلات مرزی هم افزایش می‌یابد.

شریف پور اضافه کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد و پیگیری مقامات استانی و شهرستانی، امروز بازارچه کیله یک گام دیگر به سمت توسعه مبادلات تجاری پیش رفت.

وی یادآور شد: محموله‌های وارداتی که قبلاً می‌بایست از کشور همسایه وارد بازارچه کیله شود با فعال شدن رویه ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت کیله هدایت و ترخیص خواهند شد.

با توجه به اینکه مسافت تا مرکز دو استان اربیل و سلیمانیه از مرز کیله به نسبت مرزهای دیگر استان بسیار کمتر است در صورت رسمی شدن، بخش مهمی از ترانزیت بین دو کشور ایران و عراق از این مرز انجام خواهد شد.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر "قلعه دیزه در شمال عراق قرار دارد.

بازارچه مرزی کیله سردشت سال گذشته به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیأت دولت به تصویب رسید و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در این بازارچه مرزی امرار معاش می‌کنند.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب کیله و اشکان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج