آئین‌های سنتی عزاداری دامغان در قاب تصویر ثبت شد


آئین‌های سنتی عزاداری دامغان در قاب تصویر ثبت شد

دامغان- رئیس تبلیغات اسلامی دامغان با بیان اینکه نمایشگاه عکس صبح تیره رو در این شهرستان افتتاح شد، گفت: در این رویداد آئین‌های سنتی عزاداری دامغان در قاب تصویر به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام محمدعلی ملکیان، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دامغان از لحاظ مردمی، تشکل‌های دینی و مراسم شهر بسیار غنی و منحصر به فردی است، تاکید کرد: این مراسم حجم ارادت مردم این آب و خاک به ساحت اهل بیت (ع) را نمایان می‌سازد.

وی افزود: با توجه به اهمیت مراسم سنتی عزاداری ماه محرم در شهرستان دامغان در نظر داشتیم تا میزان عمق معرفت و شعور و شور دینی مردم مورد توجه قرار گیرد لذا فراخوانی پس از عید سعید غدیر صادر شد تا آئین‌های سنتی مراسم عزاداری دامغان به تصویر کشیده شود همچنین از این منظر دغدغه نخست ما در این زمینه بانک اطلاعاتی جامع از آئین‌های سنتی عزاداری دامغان بود تا در گام بعدی بتوانیم این مراسم را به مردم شهرستان، استان و کشور معرفی کنیم.

قدمت بالای آئین‌ها

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان ادامه داد: این آئین‌ها به واسطه زمان و ساعات محدود ممکن است که به اطلاع همگان نرسیده باشد در نتیجه رویداد صبح تیره رو تلاش کرد تا ابتدا مراسم سنتی دامغان را به خود مردم شهرستان معرفی کند.

ملکیان با بیان اینکه تنوع و کسرت آئین‌های سنتی در دامغان باعث شده تا این شهرستان به مثابه پایتخت آئین سنتی عزاداری سید الشهدا (ع) معرفی شود، ابراز کرد: در این شهرستان به عدد هر روستا چندین آئین سنتی با قدمت بالا در عرصه محرم وجود دارد لذا برخی از این مراسم حتی ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال قدمت دارد و سیاق این مراسم نیز از سبک زندگی مردم برآمده است در نتیجه نیاز بود تا این مراسم به ثبت تصویر برسد و این موضوع ماهیت اصلی و محور رویداد مذکور محسوب می‌شود.

وی افزود: اندیشه و اعتقاد مردم در آئین‌های سنتی وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند تا به جامعه شناسی و سبک زندگی مردم شهرستان دست یابیم و این برای نسل جدید درس آموز خواهد بود لذا رویداد عکاسی سال جاری به همت ۱۰ نفر از عکاسان دامغانی و بومی آغاز شد تا بتوانیم این سنت‌ها را ثبت کنیم.

صبح تیره رو

رئیس تبلیغات اسلامی دامغان با اشاره به اینکه کمیته اجرایی رویداد عکس صبح تیره رو وظیفه برنامه‌ریزی برای اجرای این رویداد را برعهده داشت، تاکید کرد: ارتباط با رابطان محلی، پژوهش درباره آئین و سنن عزاداری دامغان و … از جمله اقداماتی است که برای دهه نخست ماه محرم انجام شد تا بتوانیم بهترین خروجی را داشته باشیم.

ملکیان ادامه داد: در این طرح همچنین عکاسان پس از مطالعه درباره مراسم، به مناطق هدف اعزام شدند تا رسالت ثبت مراسم را داشته باشند و تلاش ما این بود که از هر آئین دست کم ۱۴ عکس استاندارد و قابل استناد تهیه شود که ماحصل آن در نمایشگاهی به میزبانی تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان برای تماشای علاقمندان برپا شده است.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک عکس‌هایی که از مراسم سنتی محرم دامغان در مجموعه‌ای به چاپ خواهد رسید، گفت: ۱۶ مراسم سنتی در گام نخست توسط عکاسان به ثبت رسید که از این میان، ۲۶ عکس در نمایشگاه به معرض نمایش درآمده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رسوایی اخلاقی بازیگر زن سریال جومونگ 3