سمنان میزبان رویداد پیشگام شد/ حل مسئله با اولویت ظرفیت‌های بومی


سمنان میزبان رویداد پیشگام شد/ حل مسئله با اولویت ظرفیت‌های بومی

سمنان- رویداد پیشگام بعد از تجربه موفق در پنج استان کشور، حالا به استان سمنان می‌آید، رویدادی که تلاش می‌کند برای مسائل و مشکلات استان راهکارهای مناسبی را آموزش دهد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: رویداد پیشگام از سوی مؤسسه گام تاکنون به همت تبلیغات اسلامی در پنج استان کشور با تجربیات موفقی برگزار شده است این رویداد در واقع می‌کوشد تا گروه‌های مردمی، نخبگان، تشکل‌ها، هیئت‌های مذهبی، دانشگاهیان و… را به تلاش وادارد تا نسبت به حل مسائل درون استان شأن، اقدام کنند.

در این رویداد گروه‌هایی که دغدغه‌ها و مشکلات استان سمنان را احصا کرده‌اند گرد هم می‌آیند و از سوی اساتید و اهل فن، آموزش حل مسئله می‌بینند. در هفته جاری دانشگاه سمنان میزبان رویداد پیشگام خواهد بود و گروه‌های خوبی نیز از این رویداد استقبال کرده‌اند.

برای بررسی رویداد پیشگام و کم و کیف و در واقع فلسفه برگزاری آن با حجت‌الاسلام عباس عبدالهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان به گفتگو نشستیم.

*در ابتدا توضیحی درباره فلسفه پیشگام بدهید

در مقوله برنامه‌ریزی دو نوع برنامه‌ریزی وجود دارد که یکی از آنها منابع محور است که کشورمان از زمان طاغوت تاکنون با این مدل برنامه‌ریزی متأسفانه کار می‌کند مدلی که مبتنی بر میزان اعتبارات و پول است و کارهایی که انجام می‌شود مبتنی بر منابع خواهد بود. دل دوم که مدت‌ها است دنیا به سمت آن حرکت کرده و به همین دلیل پیشرفت‌هایی را نیز کرده، مأموریت و مسئله محوری است.

در این مدل در واقع ما از منابع، برنامه‌ریزی را شروع نمی‌کنیم بلکه از بازخوانی مسائل و مشخص کردن نظام اولویت‌های مسائل و مأموریت شخص، گروه و سازمان در قبال مسئله‌ها، شروع می‌کنیم و سپس منابع را برای پشتیبانی از برنامه‌ریزی مسئله محور، سوق می‌دهیم.

*چقدر از این نوع برنامه‌ریزی بهره مند هستیم؟

این مدل دوم متأسفانه در کشور ما نه در بین نخبگان و نه در بین کارشناسان مختلف حقیقی و حقوقی و مدیران ارشد تبدیل به یک پدیده گفتمان عمومی نشده و برخی افراد هستند که اینگونه عمل می‌کنند و در حوزه خودشان استثنا می‌شوند که برای مثال می‌توان شهید آشتیانی در مؤسسه رویان، شهید تهرانی مقدم در حوزه موشکی، شهید احمدی روشن در هسته‌ای و … را نام برد که با این روش کار می‌کردند.

نسلی از جوانان بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در دهه ۷۰ که اوج درگیری گفتمانی و عملیاتی ما با جبهه فکری، فرهنگی و تمدنی غرب بود، با فشار دوران در دانشگاه‌ها، به این جمع بندی رسیدند که اینگونه دست ما خالی است و باید مدل کاری‌مان را تغییر بدهیم و همانطور که جلو آمدیم ناکارآمدی‌های برنامه‌ریزی در دولت سازندگی و دوم خرداد پدید آمد.

زمانی که فضای دولت نهم و دهم باز شد عده‌ای از این جوانان در لایه‌های تصمیم سازی نظام وارد شدند و مجموعه‌هایی در تهران شکل گرفت که مشاوران جوان دولت وقت نمونه آن بود و این جوانان توانستند با همین مدل جدید برخی گره‌های نظام را در ساحت برنامه‌ریزی حل کنند این نسل همچنین در همان زمان پیشنهادات خوبی به وزارت بهداشت ارائه کردند و حتی مسکن مهر ایده‌ای بود که توسط همین گروه‌ها ارائه شد و شاید بتوان گفت از این طرح با تمام نواقصی که دارد، از جمله بهترین طرح‌های کشور برای مردم و معیشت آنان محسوب می‌شود زیرا قیمت زمین را حذف کرد و توانست بسیاری را خانه دار کند.

*پیشگام در واقع به دنبال چیست؟

برنامه‌ریزی مسئله محور و تفکر منطقی ناظر بر مسئله و بازخوانی تجارب موفق دنیا، توجه به ظرفیت‌های زیست بوم خودمان و همچنین نگاه به سنت‌های گذشته و آئینی اساس و اصلی است که به دنبال آن هستیم تا بتوانیم مسائل را حل کنیم و در این راه از ظرفیت‌ها کمک بگیریم. برای مثال در حوزه کشاورزی سنت آبخیزداری مبتنی بر قنات جای خودش را به چاه عمیق آب داد و تمام سفره‌های زیرزمینی را نابود کرد و اگر ما در همان سنت خودمان بودیم می‌توانستیم راحت تر هم کشاورزی را داشته باشیم و هم مشکل آب پیدا نمی‌کردیم

همان جوانان در دهه ۹۰ به این نتیجه رسیدند که ما باید مدل خودمان را به نخبگان و دانشجویان کشور آموزش دهیم بر همین اساس بسیج دانشجویی که در لایه‌های تصمیم سازی نظام حضور داشت و تجارب موفقی را نیز داشتند، نسبت به ترویج این تفکر اقدام کرد و مؤسسه‌ای به نام گام شکل گرفت.

این مؤسسه از پنج سال قبل دوره‌های آموزشی مختلفی را ارائه می‌دهد و با ورود حجت الاسلام قمی به سازمان تبلیغات اسلامی از این مدل در کار تبلیغی نیز کمک گرفته شد و در ابتدا در پنج استان کشور انجام شد و در برخی استان‌ها مانند همدان حتی رویداد پیشگام برای دو بار انجام شد و برخی تیم‌ها آنقدر خوب عمل کردند که محل مشورت مسئولان استانی نیز هستند و در بحران آب، جریان سازی می‌کند.

*و درباره پیشگام در استان سمنان

تصمیم بر این شد که رویداد پیشگام در استان سمنان هم اتفاق بیفتد این رویداد ابتدا قرار بود که شهریورماه برگزار شود اما به واسطه اربعین این رویداد با تأخیر روبرو شد و با افتتاح سال تحصیلی دانشگاه‌ها این کار شروع شد. خوشبختانه کار ثبت نام این رویداد انجام شده و در هفته جاری شش روز آموزش حضوری برای تیم‌های منتخب خواهیم داشت و دوره ۴۰ روزه تمرین حل مسئله به صورت عملی برگزار خواهد شد از سوی دیگر مربیان طرح نیز حضور خواهند داشت و به صورت حضوری و غیرحضوری تیم‌ها هدایت می‌شوند تا بتوانند مسائلی که از استان احصا کرده‌اند را حل کنند

تیم‌هایی که در این شش روز موفق نشوند که از فیلترها عبور کرده و برای مرحله بعد پذیرش شوند، آموزش‌های جبرانی و تکمیلی خواهند دید تا بتوانیم از ظرفیت جوانان فعال فرهنگی در بخش‌های مختلف استفاده خوبی را داشته باشیم تا مسائل استان سمنان را با همراهی مدیران حل کنیم این طرح همچنین تمام مسائل از جمله اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و … را در بر خواهد گرفت و مختص به یک حوزه نیست.

*مخاطب این رویداد کیست؟

مخاطب اصلی رویداد کسانی هستند که شخصاً یا گروهی مدتی بر روی مسئله‌ای فکر کرده‌اند برای مثال کانون سیدالشهدا (ع) مسئله تربیت نوجوانان را سال‌ها است که مطرح کرده است لذا در این رویداد ورود می‌کند و دغدغه خود را به صورت علمی و عملی دنبال خواهد کرد تا بتوانند این موضوع را عملیاتی کنند مثلاً گروه دیگری، مسئله دختران را دنبال می‌کنند لذا تیم‌هایی که یا مؤسسه شده‌اند یا حتی تبدیل به مؤسسه هم نشده باشند می‌توانند مخاطب این طرح باشند حتی افرادی که یک مسئله را به عنوان دغدغه دارند و می‌توانند دو الی سه نفر را گرد خودشان جمع کنند می‌توانند در این رویداد حضور یابند لذا مسئله در این رویداد اهمیت دارد.

افراد و گروه‌های مذکور با مسئله‌ای که دارند وارد رویداد می‌شوند و در آن می‌آموزند که چطور باید با مسئله به صورت علمی روبرو شوند و چطور می‌توان در کشورمان یک مسئله را گام به گام عملیاتی کرد تا بتوانیم در صحنه عملی شاهد حل آن باشیم.

*درباره روند اجرایی کار بگویید و اینکه استقبال چطور بوده است؟

هفت الی ۱۰ مربی از تهران در این رویداد حضور خواهند داشت این افراد در حوزه تخصصی خودشان عمدتاً افراد سرشناسی هستند و کارهای موفقی نیز کرده‌اند در شش روز این افراد در استان متمرکز می‌شوند و صبح تا غروب در دانشگاه سمنان برنامه برگزار خواهیم کرد و سپس ارتباط این اساتید با تیم‌های منتخب به صورت غیرمستقیم برقرار خواهد بود.

استقبال خوب بوده و پیش بینی می‌شود با توجه به فضای استان، مسائل فرهنگی و تربیتی بیشتر در این رویداد مطرح شود اما مسائلی مانند بحران آب و صنعت و … نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم