فصل صیادی نزدیک و وعده ها دور و دراز


فصل صیادی نزدیک و وعده ها دور و دراز

ساری- فصل صید و صیادی نزدیک است و صیادان با هزار دل نگرانی برای پهن کردن تورهایشان در دریای خزر آماده می‌شوند، آنها همچنان چشم انتظار تحقق مطالباتشان هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پاییز که از راه می‌رسد چشم انتظاری شش ماهه صیادان و دلتنگی هایشان برای رفتن به دریا و ماهیگیری به سر می‌رسد. تورهایشان طی سال‌های اخیر همانند دست‌ها و جیب‌هایشان خالی مانده و از یک سو دل کندن از دریا و ماهیگیری برایشان سخت است و از سوی دیگر نگران آینده و سال‌های ازکارافتادگی هستند.

بیش از چهار هزار صیاد مازندرانی از شرقی ترین نقطه خزر در میانکاله تا غربی‌ترین نقطه استان یعنی رامسر با هزار امید و آرزو برای دوباره رفتن به دریا لحظه شماری می‌کنند و برخی از آنها نیز همانند عمو مراد، عطای این حرفه را به لقایش بخشیده‌اند.

صیادان از حق قانونی خود بهره مند نشدند

عمو مراد بیش از ۲۰ سال از عمر و جوانیش را در دریا صرف کرد و هرچند به زبان می‌گوید رمق رفتن به دریا را ندارم اما چشم‌ها و دلش برای دریا می تپد، از بی مهری‌های دریا و مسئولان دلش گرفته است. می‌گوید سال هاست بحث کاهش حق بیمه صیادی و سخت و زیان آور شدن این شغل مطرح است اما همچنان چشم به راه تحقق وعده‌های مسئولان هستیم و تاکنون صیادان مازندران از این حق قانونی خود بهره مند نشدند.

فصل صیادی نزدیک و وعده ها دور و دراز

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال‌های قبل صیادان گیلان و گلستان از مزایای تعدیل حرفه صیادی بهره مند شدند، گفت: با آنکه درصد بالایی از صیادان شمال در مازندران اشتغال دارند ولی همچنان آرزوی دیرینه ما محقق نشده است.

صیادان در حال بازسازی تورها

شرکت‌های تعاونی مازندران مشغول بازسازی و آماده کردن تورها برای آغاز فصل صید و صیادی هستند و قرار است حدود ۱۰ روز دیگر این تورها در دریا پهن شود. علی عظیمی از صیادان قدیمی مازندران با بیان اینکه این روزها مشغول آماده سازی تورها هستیم، گرانی ادوات و تور را از جمله دغدغه صیادان و شرکت‌های تعاونی عنوان کرد و گفت: هزینه‌ها چندبرابر شده و امیدواریم امسال برخلاف سال‌های قبل حال و روز صیادی خوش باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه فصل صید جدید نزدیک است اما هنوز خواسته‌ها و مطالبات صیادان محقق نشده است، اقتصادی کردن و تعدیل شغل صید و صیادی را از جمله خواسته‌ها بیان کرد و افزود: با این کار صیادان قدیمی و کهنسال می‌توانند بازنشست شوند و جوان ترها جای آنها بیایند.

عظیمی ادامه داد: طی سال‌های اخیر به دلیل آلودگی دریا و صیدهای غیرمجاز حال و روز صیادی خوش نبود و برخی از روزها میزان صید ماهی کمتر یک سبد بود که حتی هزینه‌های جاری تعاونی‌ها را تأمین نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه شغل صید و صیادی جز مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود، گفت: هنوز مصوبه سخت و زیان آور شدن این حرفه اعمال و اجرایی نشد و این در حالی است که بیشتر صیادان با بیماری‌های زیادی به دلیل دریاروی روبرو هستند.

کاهش نرخ بیمه مطالبه صیادان است

کاهش نرخ بیمه از ۲۷ به ۱۷ درصد سال هاست که روی میز مسئولان مختلف قرار گرفته و با گذشته یک دهه همچنان اجرایی و عملی نشده است. خشایار نوایی مدیرعامل اتحادیه تعاونی پره صیادان مازندران با بیان اینکه صیادان برای بیمه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌پردازند، پرداخت این حق بیمه را سخت و مشکل دانست و گفت: در صورت کاهش نرخ بیمه، بخشی از هزینه‌های آنها کاهش می‌یابد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه در جریان سفر رئیس جمهور به استان هزار میلیارد ریال برای تعدیل، ساماندهی، تثبیت و اقتصادی شدن شغل صیادی در استان مصوب شد، تخصیص این اعتبار را از جمله مطالبات جامعه صیادی ذکر کرد و گفت: در حالی صیادان مازندران همچنان منتظر تعدیل حرفه صیادی هستند که این مصوبه سال‌های قبل در گلستان و گیلان اجرایی شده است.

فصل صیادی نزدیک و وعده ها دور و دراز

وی با اشاره به اینکه صیادان مشغول بازسازی تورها برای شروع فصل صید هستند، افزود: طی سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های تعاونی از ادامه صیادی انصراف دادند و این نگرانی همچنان وجود دارد.

سال گذشته هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی توسط جامعه صیادی مازندران صید شد که نسبت به سال قبل از آن کاهش ۳۵ درصدی داشته است و ریشه یابی آن پای صید غیرمجاز، نامناسب بودن وضعیت دریا و آلودگی را به میان می‌کشاند.

قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه طبق تصمیم کمیته صید سازمان شیلات ایران، فصل صید در منطقه میانکاله واقع در شرق استان از ۱۷ مهرماه شروع می‌شود، گفت: فصل صید در سایر مناطق ۲۲ مهرماه شروع می‌شود.

پیش بینی صید ۳۰۰۰ تن ماهی

وی ادامه داد: همچنین فصل صید برای جامعه صیادی که در تکثیر صید طبیعی کمک داشتند از ۱۹ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت و پیش بینی می‌شود در صورت مهیا بودن شرایط از جمله مناسب بودن وضعیت آب و هوایی سه هزار تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر توسط صیادان صید شود.

قاسم زاده شماره صیادان پره را حدود چهار هزار نفر ذکر کرد که در ۵۴ شرکت تعاونی مشغول صید و صیادی می‌شوند.

شمارش معکوس برای صید و صیادی در مازندران و دریای خزر شروع شد و جامعه صیادی در آستانه فصل صید چشم انتظار تحقق مطالبات بر زمین مانده است تا جانی دوباره به صید و صیادی دمیده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !