آغاز مرمت حسینیه کبابی‌ها/50 میلیون تومان برای بهسازی اختصاص یافت


آغاز مرمت حسینیه کبابی‌ها/50 میلیون تومان برای بهسازی اختصاص یافت

بیرجند- مرمت و بهسازی حسینیه کبابی های بیرجند با اختصاص ۵۰ میلیون تومان اعتبار آغاز شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از زمانی که مرحوم کربلایی غلامرضا کبابی خانه قدیمی خود را وقف عزاداری سید و سالار شهیدان کرد بیش از ۱۰۰ سال می‌گذرد و از آن زمان تاکنون همیشه در این حسینه قدیمی مراسم مذهبی برپا بوده است.

در محرم و صفری که پست سر گذاشته شد نیز در این حسینیه بسیار زیبا و قدیمی مراسم عزاداری با شکوه برگزار شد و اکنون با توجه به اهمیت حفظ این اثر تاریخی کار مرمت آن آغاز شده است.

گفتنی است در این حسینیه پرده تعزیه خوانی بسیار قدیمی و ارزشمندی وجود دارد که نقش‌های به کار رفته در آن شامل نقوش انسانی، حیوانی، نیروهای نامرئی، گیاهی (اسلیمی، ختایی، درخت و بوته‌های صحرایی) است.

همچنین خوشنویسی آن با روش قالب زده یا نقاشی با قلم مو به سبک قهوه‌خانه‌ای بوده است.

قدمت حسینیه به دوران قاجار بر می‌گردد

محمد علی جنتی فر رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حسینیه کبابی‌ها متعلق به دوران قاجار است که برای مراسم روضه خوانی در ماه محرم وقف شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند با اشاره به اینکه اولین هیأت متمرکز شهر بیرجند به نام هیأت ابوالفضلی نیز در ابتدا در این حسینیه مستقر می‌شود، گفت: بعد از بازدید مدیرکل میراث فرهنگی از این حسینیه و دیدار با هیأت امنای آن تصمیم بر مرمت آن گرفته شده است.

جنتی فر ادامه داد: مرمت عمارت این حسینیه زیبای قدیمی بر اساس نیازهای اعلام شده توسط هیأت امنا از کف سازی و مرمت نما توسط نیروهای امانی و اجاره‌ای شروع شده است.

وی بیان کرد: در ادامه کار می‌توانیم بهسازی و مرمت بخشی از فضای معماری که دچار فرسودگی شده است را ادامه دهیم.

اعتبار ۵۰ میلیون تومانی برای مرمت حسینیه

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند گفت: در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان برای مرمت حسینیه کبابی‌ها در نظر گرفته‌ایم اما تکمیل مرمت آن نیاز به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر دارد.

جنتی فر درباره پرده تعزیه عاشورای حسینیه کبابی‌ها نیز اظهار کرد: این اثر توسط استاد محمدحسین در سال ۱۳۳۸ هجری قمری بر روی پارچه کرباس با رنگ‌های گیاهی به‌صورت ترکیب نقاشی و مُهر اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه این پرده بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پرده تعزیه شهرستان بیرجند بوده و در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده است، یادآور شد: مرمت این اثر هنری که دارای هفت تابلو است نیز آغاز شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید