مسئولان به داد سیل زدگان رفسنجان برسند


مسئولان به داد سیل زدگان رفسنجان برسند

رفسنجان - امام جمعه رفسنجان با اشاره به سیل اخیر در این شهر خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان و مدیران اجرایی در سطح استانی و کشوری به مردم این منطقه شد.

حجت الاسلام علی‌اصغر عسکری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سیل اخیر در استان کرمان به شهرستان رفسنجان بیش از دیگر شهرستان‌ها آسیب وارد شد، اظهار کرد: این سیل سبب شد تا بیشتر شهر رفسنجان دچار سیلاب شود و به بسیاری از قنوات آسیب وارد کند، همچنین فرونشست زمین زیرساخت‌های آب رفسنجان را در برخی از مناطق تخریب کرده است.

وی با بیان اینکه وقوع سیل در شهرستان رفسنجان به ۲۰۰ رشته قنات این شهرستان خسارت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد کرد و در حال حاضر و پس از گذشت چندین هفته از وقوع سیلاب بسیاری از مناطق سیل‌زده دچار مشکل هستند، تصریح کرد: از سوی دیگر نفوذ آب به رشته قنات‌های خشک شده رفسنجان باعث فرونشست زمین شده تا جایی که باعث شکستگی لوله‌های انتقال آب، تخریب زیرساخت‌ها و قطعی آب شهر رفسنجان شده است.

حجت‌الاسلام عسکری با اشاره به اینکه در شهرستان رفسنجان به دلیل شدت بارندگی‌ها و میزان بارندگی‌ها واقع شده در این منطقه، بیش از ۱۳۰ رشته از قنات‌های این شهرستان آسیب دیده‌اند، گفت: خسارت عمده این قنات بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی است. نیاز است تا لایه روبی شوند و هزینه سنگینی برای لایه روبی نیاز داریم.

خسارت ۴ هزار و ۴۶۰ هزار میلیاردی سیلاب به رفسنجان

وی افزود: سیل اخیر خسارت‌های زیادی به مناطق مسکونی، باغ‌ها و مزارع وارد کرده است که می‌طلبد مسئولان اجرایی به یاری مردم بیاییند و مردم را کمک کنند. هم اینک چهار هزار و ۴۶۰ هزار میلیارد تومان خسارت به این منطقه وارد شده است که در امور شهری، ساختمان‌های عمومی و شهری، زیرسازی پل‌ها، راهداری در حوزه شهر و شهرداری، محیط زیست، خط انتقال آب، ایستگاه آب منطقه‌ای، خطوط گاز، برق، دام، طیور و گاوداری، خسارت زیادی دیده‌اند.

امام جمعه رفسنجان با بیان اینکه از ۳۰۰ قنات، ۱۳۰ قنات تخریب شده‌اند که نیاز به مرمت و لایه روبی دارند، تصریح کرد: تعمیرات این قنات‌ها، هزینه سنگینی نیاز دارد، زیرا سیل بیش از ۸۰ درصد شهر را آب فراگرفته بود، ۲۰۰ واحد در رفسنجان آسیب شدید دیدند که غیرقابل سکونت هستند.

۱۰ هزار هکتار باغات پسته را گل و لای فرا گرفته است

وی ادامه داد: همچنین ۵۰ واحد مسکونی در کوثر ریز، خشت و گلی بودند، تخریب شدند، باغات پسته در رفسنجان بین ۷۰ تا ۸۰ درصد گل و لای آن‌ها را فراگرفت و باید لایه‌روبی شوند و گرنه درخت‌های پسته خشک خواهند شد، بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغ‌های پسته را آب و گل لایه فراگرفته است هر هکتار ۱۰۰ میلیون تومان برآورد هزینه شده، ۱,۰۰۰ میلیارد تومان هزینه مرمت باغ‌ها است.

وی تاکید کرد: در این سیل به حدود سه هزار دام سبک، بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ مرغ، بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ عدد از آبزیان، بیش از ۱۱۰ ماهی قزل آلا خسارت وارد شده است که همه این موارد نیاز به جبران دارند.

خسارت‌ها جبران نشود معیشت مردم دچار مشکل می‌شود

حجت الاسلام عسکری گفت: اگر این خسارت‌ها جبران نشود، معیشت مردم دشوار می‌شود. اگرچه رئیس جمهور در سفری به کرمان به شهر رفسنجان نیامدند، اما با توجه به گزارش‌های ارسالی به دفتر ایشان، امیدواریم رئیس جمهور دستور لازم را برای جبران این خسارت‌ها صادر کنند.

امام جمعه رفسنجان اظهار کرد: همچنین در ماه‌های آینده فصل سرما فراخواهد رسید اگر این خسارت‌ها جبران نشوند، مردم در زمستان دچار مشکلات زیادی خواهند شد. مردم این شهر افراد نجیب و با نجابتی هستند، همه سختی‌ها را تحمل می‌کنند اما ضرورت دارد مسئولان هم به خواسته‌ها و نیازهای این مردم توجه کنند و نگذارند بیش از این در سختی و مشقت قرار گیرند.

گفتنی است، رفسنجان شهری تاریخی، اقتصادی و دانشگاهی در مرکز ایران و شمال غرب استان کرمان است که در فاصله ۱۱۵ کیلومتری کلانشهر کرمان قرار دارد. شهر رفسنجان به واسطه موقعیت مکانی خود که در مسیر ترانزیتی چابهار_تهران قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رفسنجان بزرگترین صادرکننده پسته جهان است و به همین سبب بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی جهان در این شهر قرار گرفته است. همچنین معدن مس سرچشمه، بزرگترین معدن مس روباز خاورمیانه در این شهر قرار گرفته است.

رفسنجان، بافت تاریخی و آثار تاریخی فراوانی از جمله خانه حاج آقا علی (بزرگترین خانه خشتی جهان)، بادگیر معین، حصار شهر، کاروانسرای وهاب زاده و بازار تاریخی رفسنجان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر نیکی کریمی که شبیه مادرش است را دیده اید؟