اهدای 12 دستگاه «نبولایزر» به بیماران ریوی کردستان


اهدای 12 دستگاه «نبولایزر» به بیماران ریوی کردستان

سنندج- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: همزمان با هفته دولت و از سوی وزارت بهداشت، ۱۲ دستگاه «نبولایزر» به بیماران «فیبروزکسیتیک» کردستانی اهدا شد.

فریدون عبدالملکی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیماری فیبروز کسیتیک یک بیماری وراثتی است که بیشتر روی ریه‌ها تأثیر گذاشته و با تجمع مخاط چسبناک منجر به مشکلات تنفس و عفونت‌های ریوی مکرر می‌گردد.

وی با بیان اینکه در استان کردستان ۲۹ بیمار فیبروز کسیتیک تحت پیگیری و درمان این دانشگاه هستند، ادامه داد: محدوده سنی این بیماران یک تا ۲۸ ساله بوده و ۲۰ نفر آنان مذکر و ۹ نفر مؤنث است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: استفاده از نبولایزر در این بیماران، ضمن کاهش قابل توجه زمان استنشاق دارو، کیفیت زندگی آنان را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل تعداد هفت دستگاه در اختیار بیماران فیبروز کسیتیک استان قرار گرفته بود که با اخصاص این ۱۲ دستگاه، در مجموع ۱۹ نفر از بیماران استان، مجهز به این دستگاه شدند.

عبدالملکی از نقش با اهمیت درمانگاه ویژه درمان بیماران فیبروزکسیتیک در دانشگاه خبر داد و گفت: این درمانگاه در کلینیک ویژه قرار داشته و کادر درمانی و مراقبتی شامل تخصص‌هایی از قبیل فوق تخصص ریه اطفال، فوق تخصص گوارش اطفال، فوق تخصص قلب اطفال، تغذیه، اسیپرومتری و فیزیوتراپی در آن مستقر بوده و به بیماران خدمات تخصصی ارائه می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | گریه ناگهانی مجری صدا و سیما روی آنتن زنده