از لغو ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد تا توجه وزیرعلوم به بحث مهارت در سرفصل‌های دروس دانشگاهی


از لغو ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد تا توجه وزیرعلوم به بحث مهارت در سرفصل‌های دروس دانشگاهی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته های غیر مرتبط به صورت کلی لغو شد

سید جلال موسوی، مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: چند ماه پیش مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط منتشر شد که لازمه اجرایی آن از سال ۱۴۰۱ بود.

او افزود: ممنوعیت این مصوبه نیازمند صلاح دید شورای سنجش و آموزش کشور بود که دکتر آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکذیب آن را به دانشگاه ها در قالب اطلاعیه ای اعلام کرد.

موسوی تصریح کرد: ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط به صورت کلی لغو شده است و تمامی دانشجویان می توانند امسال و سال های آتی از رشته های غیر مرتبط وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.

توجه وزیرعلوم به بحث مهارت در سرفصل‌های دروس دانشگاهی

محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاهی متناسب با بازار کار موجود در جامعه اظهار کرد: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی جزو دانشگاه های مهارتی کشور هستند.

او افزود: قصد داریم دامنه فعالیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور را ارتقا و توسعه دهیم. در زمینه سایر رشته‌های دانشگاهی یک راهش این است که سرفصل‌های دروس بازنگری و بروز شوند و بحث مهارت در آن‌ها دیده شوند.

زلفی گل تصریح کرد: بحث مهمی که در موضوع علمی کشور مورد اغفال واقع شده، این است که از جغرافیای فراغت دانشجویان برای مهارت افزایی کمتر بهره برده ایم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما می‌توانیم از پتانسیل کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و ... برای فعالیت‌های فوق برنامه استفاده کنیم تا با برنامه ریزی مناسب ضمن اینکه اوقات فراغت دانشجویان را برنامه ریزی می‌کنیم از آن اوقات فراغت هم برای آموزش‌های خاص که جنبه مهارتی دارند، استفاده کنیم.

دلایل کاهش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: تقریباً بیش از ۱۰۰ خوابگاه در طرح ارتقای امسال قرار گرفتند و دانشگاه‌ها کارشان را انجام می‌دهند؛ منتهی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که اختیارات بازگشایی دانشگاه را به ستاد‌های مقابله با کرونا در استان محول کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه استان‌ها شرایط شأن با هم متفاوت است بعضی‌ها زردند بعضی‌ها نارنجی و بعضی‌ها قرمزند؛ بنابراین ستاد‌های مقابله با کرونای استانی راجع به شروع فعالیت‌های آموزشی تصمیم می‌گیرند. به محض اینکه ستاد مقابله با کرونای استان مربوطه اعلام کند دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند و صندوق و وزارت علوم نمی‌تواند تصمیمی بگیرد چرا که شرایط دانشگاه‌ها یکسان نیست.

مطیعی در خصوص علت کاهش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در دفترچه انتخاب رشته گفت: یکی از دلایل آن این است که در این دو سال تعداد زیادی دانشجویان تحصیل شان آن طوری که باید پیشرفت نکرده، بعضی واحدهایشان را کم گرفتند یا خودشان به دلیل شرایط خاص کرونایی این کار را کردند یا دانشگاه به دلیل اینکه واحد‌های عملیاتی داشته و نیاز به حضور دانشجو بوده نتوانسته ارائه دهد. مقداری تراکم دانشجو از قبل در دانشگاه‌ها داریم که این‌ها باید فارغ التحصیل شوند، چون کار‌های علمی دارند طبیعتاً اول اولویت با آنهاست که در خوابگاه باشند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: از یک طرف دیگر هم به دلیل شرایط کرونایی خود سیستم‌های بهداشت درمان وزارت بهداشت تاکید می‌کنند که بحث فاصله گذاری و این‌ها به صورت جدی باید رعایت شود. قبلاً اگر یک اتاق چهار نفره را به دلیل کمبود ظرفیت به پنج نفر می‌دادند حالا همان چهار نفر را هم باید کاهش بدهند این‌ها مسائلی است که باعث شده که ظرفیت‌ها کاهش پیدا کند. هر دانشگاهی موقعی که ظرفیتش را به سازمان سنجش اعلام می‌کند امکان اینکه می‌تواند به دانشجویان جدید خوابگاه بدهد یا ندهد را خودش اعلام می‌کند و سازمان سنجش بر اساس اعلام دانشگاه‌ها دفترچه را تنظیم می‌کند.

مطیعی اضافه کرد: معمولاً ورودی‌های جدید، چون اکثراً درس‌هایشان تئوری است و بحث واکسیناسیون هم تازه شروع شده این نیم سال را هم احتمالاً باید مجازی باشند وقتی مجازی هستند طبیعتاً برای نیم سال اول خوابگاهی را نیاز ندارند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید گفت: تعدادی خوابگاه جدید ساخته شده است. ۷ خوابگاه با کمک و مشارکت و حمایت بنیاد ۱۵ خرداد ساخته شده و به مرحله بهره برداری رسیده چند خوابگاه دیگر نیز در همین مرحله هستند. معمولاً دانشگاه‌ها اواخر شهریور ظرفیت جدید را اعلام می‌کنند و در سامانه‌های صندوق بارگذاری می‌کنند.

آخرین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در سال ۹۹ منتشر شد

محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: طی سال‌های اخیر، اشتغال در کشـور یــک موضوع محوری و حائــز اهمیـت بــوده و ً اطلاعات دقیــق از برنامه هـای مختلفـی بــرای بهبـود آن بــه اجــرا گذاشته شــده اســت. مسـلما وضــع موجـود می توانـد ابــزار مناسبی بـرای تصمیم گیری هـا در ایــن حـوزه باشـد.

او افزود: بــا توجـه بـه اینکه یکی از سیاسـت های مهـم آموزش عالی بـر طبـق اسناد بالادستی بهبـود توانمندی هـای دانش آموختگان و کاهش بیـکاری اسـت، بـر همیـن اسـاس برنامه ریـزی مناسـب در ایـن حـوزه از اهمیـت بسـیار زیـادی برخـوردار اسـت.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نـرخ بیـکاری کـه عبـارت اسـت از درصـد نسـبت جمعیـت بیـکار بـه جمعیـت فعـال شــاغل و بیــکار، در دهه هــای ۸۰ و ۹۰ ارائه شــده اســت. نــر خ بیــکاری وضعیــت متفاوتــی در ســال‌های مختلــف داشــته اســت. در ســال ۱۳۸۶ و ً در ســال ۱۳۸۹ افزایــش ۱۳۸۷ نــر خ بیـکاری در کشـور کاهـش چشـمگیری می یابد ولــی مجــددا ً در ســال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ افزایــش و در ســال ۱۳۹۸ می یابد و پـس از آن بــا شــیب نزولــی مجـددا کاهش یافتـه اســت.

سیف گفت: همچنیـن مشـاهده می شود کـه بیشـترین نــر خ بیـکاری مربـوط بــه ســال ۱۳۸۹ و کمتریـن میـزان نیـز مربـوط بـه سـال ۱۳۹۴ بوده اسـت. ایـن امـر می توانـد نشان از عـدم اســتمرار برنامه هــا و سیاسـت های مناســب در طــی ســال‌های مختلف داشته باشد. بــر همیـن اسـاس ضـروری اسـت اسـتمرار برنامه های مدون و اصولــی بــا نگاه بــه رونــد افزایشی حجم نیـروی انسانی دانش آموختـه در معــرض ورود بــه بـازار کار مدنظـر قــرار گیـرد.

او افزود: بـر اسـاس اطلاعات مرکـز آمار ایـران، نـرخ بیـکاری جمعیـت فار غ التحصیل یـا در حـال تحصیـل دوره هـای تحصیلی در سال ۱۳۹۷، بــرای گروه مردان و زنان در کل کشور ۳/۱۸ درص، بـرای گروه مـردان ۱/۱۳ درصد و بـرای گـروه زنـان ۷/۲۸ درصـد بـوده اسـت. از حـدود ۲/۱۳ میلیـون نفـر جمعیـت فار غ التحصیـل دوره هـای عــالی حـدود ۶/۷ میلیــون نفـر فعـال اقتصـادی بوده که از ایـن تعـداد ۲/۶ میلیـون نفـر شـاغل و ۴/۱ میلیـون نفـر بیکار هسـتند.

سیف بیان کرد: طبـق اطلاعات مرکز آمار ایران بیشـترین جمعیـت دانش آموختـگان مربـوط بـه گروه های علوم انسانی، فنـی و مهندسـی، هنـر، پزشـکی، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی هستند. همچنیـن گـروه های معمـاری و ســاختمان بـا ۱/۲۶ درصد، هنـر بـا ۵/۲۴ درصـد و علـوم زیستی هم جزو متقاضیان زیادی دارند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بیشـترین نـر خ بیـکاری اسـتانی جمعیـت دانش آموختـگان و یـا در حـال تحصیـل نیـز مربـوط بـه اسـتان‌های کرمانشاه بـا ۵/۲۸ درصـد، کردسـتان بـا ۵/۲۵ درصـد و کرمـان بـا ۴/۲۴ درصـد اسـت. ً بــا توجــه بــه آمــار فــوق و همچنیــن گســترش کمــی دانش آموختــگان و تخصص هــای مختلـف موردنیـاز جامعـه، بررسی مستمر وضعیـت اشـتغال دانش آموختـگان بسـیار ضـروری اسـت. مسـلما میـزان اشـتغال دانش آموختـگان دانشگاه‌ها تابع عوامل و شـرایط مختلفی اسـت کـه بسیاری از آن هـا خـار ج از حوزه وظایـف و برنامه هـای وزارت عتـف اسـت، امـا ضـرورت توسـعه توانمنـدی هـا، مهارت هـا و انطبـاق آموخته های دانش آموختـگان بـا نیازهـای شـغلی و حرفـ های حائـز اهمیت جدی بوده و بایستی بـا پایش منظم، وضعیـت اشـتغال دانش آموختـگان ایـن موضو ع مـورد ارزیابـی قرار گیرد.

او اضافه کرد: یکــی از چالش هـای مهـم در نظــام آمـوزش عالی کشـور عـدم تــوازن در تامیـن نیــروی انسانی متخصص و نیازهای کشور و اشـتغال مناسـب دانش آموختگان دانشگاهی اسـت. بــر همیــن اسـاس و بــا توجه بــه رشــد تعـداد فار غ التحصیلان دانشگاهی، تخصصی تـر شــدن مشـاغل و حرکـت بــه سـمت کسب وکار‌ها بــر پایه ی فناوری های پیشــرفته و لــزوم توسـعه و بهــره وری صنایـع کشـور، ایجاد مرا کـز هدایـت شــغلی و کاریابــی تخصصی امـری ضـروری اســت. بدیـن منظــور، برنامه ریزی های مناســبی جهـت ایجاد مرا کـز هدایــت شــغلی و کاریابــی تخصصـی صـورت پذیرفـت. پـس از بررسـی و ارزیابـی عملکـرد دانشـگاه ها، در حوزه های مرتبـط بــا توانمندســازی و اشــتغال پذیــری دانشجویان و بــر اساس پرا کندگی جغرافیایی، در ســال ۹۸ و ۹۹ تعداد ۴۰ دانشگاه جهـت ایجـاد مرکــز هدایـت شـغلی و کاریابی تخصصی انتخــاب و موردحمایــت مالی قــرار گرفتند.

سیف بیان کرد: ایــن مرا کـز بستری مناسـب در جهـت رشـد آ گاهی های دانشجویان از ویژگی هـای شـخصیتی و علاقه مندی های فـردی، آشـنایی بــا نیازهــا و الزامات بـازار کار حـال و آینـده و تعییـن عناویـن دوره هـای مهارتـی و کارآمـوزی هماهنـگ بـا رشـته‌های تحصیلی و همچنیــن متناسـب بــا نیازمندی هـای بــازار کار هسـتند. ایــن امــر افزایـش اشـتغال دانش آموختـگان متخصص دانشگاهی و افزایـش امکان ایجـاد کسب وکار‌های جدیـد را در بـر خواهد داشت.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: کتاب طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با دریافت اطلاعات وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان حدود ۸۵ دانشگاه کشور تدوین شد. بر اساس نتایج به دست آمده، دانش آموختگان دکتری در سال ۹۹، ۵۳/۸۳ درصد، کارشناسی ارشد ۲۱/۶۵ درصد، کارشناسی ۲۵/۴۹ و کاردانی ۹۴/۴۵ درصد اشتغال دارند.

احتمال آغاز واکسیناسیون تمام دانشجویان کشور از هفته آینده

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ثبت نام واکسیناسیون برای تمامی دانشجویان سراسر کشور اظهار کرد: طبق اظهارات وزیر بهداشت از هفته آینده واکسیناسیون تمام دانشجویان سراسر کشور آغاز می‌شود.

او افزود: لیست اسامی تمام دانشجویان کشور جهت انجام واکسیناسیون قبلا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده است.

خاکی صدیق با بیان اینکه مکانیزم اجرایی واکسیناسیون دانشجویان از طرف وزارت بهداشت اجرایی می‌شود، تاکید کرد: دانشگاه‌ها از قبل اعلام آمادگی کرده اند که در صورت ضرورت مراکز بهداشت خود را برای انجام واکسیناسیون در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هنوز اطلاعیه رسمی در خصوص زمان واکسیناسیون دانشجویان کشور به وزارت علوم ارسال نشده است، اما طبق حرف‌های وزیر بهداشت واکسیناسیون باید از هفته آینده برای تمامی مقاطع تحصیلی دانشجویان ایران از جمله کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آغاز شود.

خاکی صدیق اضافه کرد: اولویت دانشجویان کشور برای تزریق واکسن بر اساس مقاطع تحصیلی قبلا به وزارت بهداشت ارسال شده است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این زمینه پیشتاز هستند و سپس نوبت به دانشجویان کارشناسی و کاردانی می‌رسد، اما نحوه اجرای واکسیناسیون از طرف وزارت بهداشت اعلام خواهد شد و وزارت علوم در این مورد تصمیم گیرنده نهایی نیست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان