نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد یزد افتتاح شد


نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد یزد افتتاح شد

یزد- ایرنا- همزمان با هفته بهزیستی( 21 تا 27 تیرماه) نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد یزد همزمان با چند استان عصر سه شنبه با حضور معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی به صورت ارتباط تصویری افتتاح شد.

مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد افتتاح شده تحت نظارت بهزیستی در استان های آذربایجان شرقی، البرز، خراسان شمالی و سیستان بلوچستان مستقر است.

مدیرکل بهزیستی یزد در این ارتباط تصویری مهمترین کار این نوع مراکز را سم زدایی، بازتوانی و اشتغال عنوان کرد و افزود: مصرف کنندگان موادمخدر بر خلاف سایر مراکز اقامتی ترک اعتیاد به مدت یکسال در مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد خدمات لازم درمانی را دریافت می کنند.

علی محمد عطابخش با اشاره به تداوم درمان در مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد یزد افزود: این مرکز ، متفاوت از مراکز اقامتی معتادان متجاهر و کمپ‌های ترک اعتیاد است که با دارا بودن سه فضای فیزیکی مستقل، درمان‌های سم زدایی، روانشناختی و حمایتی از معتادان در آن انجام می شود؛ ضمن اینکه بهبود یافته با امکان دسترسی و پیگیری روند درمان به مدت یکسال از این خدمات برخوردار است.
وی با اشاره به فعالیت ۲۰ مرکز درمان سرپایی و وابستگی به مواد افیونی در استان و ۱۳ مرکز اقامتی بهبود یافته و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد افیونی گفت: سال ۹۸، ۲ هزار و ۴۹۲ نفر در مراکز درمان سرپایی و وابستگی به مواد و چهار هزار و ۶۳ نفر هم در مراکز اقامتی بهبود یافته و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد پذیرش شدند.
عطا بخش همچنین از فعالیت چهار مرکز کاهش آسیب گذری، ۲ تیم امدادرسان سیار مستقل در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: مراکز کاهش آسیب گذری به ۴۳۹ نفر و تیم های امدادرسان سیار مستقل به ۱۹۶ نفر خدمات رسانی کردند.

همچنین معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد گفت: الگوی مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد ترکیبی از رویکردهای درمان و مداخله اعتیاد است و این رویکرد بر اساس تجارب متعددی که در نتیجه مدل های درمانی حاصل شده طراحی شده است.
ناصر صباغزادگان اظهار کرد: در این الگو همزمان علاوه بر ارائه مداخله سم زدایی و پرهیزمدار با بهره گیری از بیشتر رویکردهای درمان و بازتوانی به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار، تداوم بر مراقبت بیمار، مداخله روانی، اجتماعی و توانمندسازی شغلی پرداخته می شود.
وی خاطرنشان کرد: تمامی این خدمات در قالب طرح درمان برای هر فرد طی برنامه مدیریت مورد نظرحین درمان و پس از ترخیص ارائه می شود.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد با اشار به روند اجرای درمان و بازتوانی فرد معتاد گفت: در این مدل بیماران پس از پذیرش وارد مرحله سم زدایی می شوند و به مدت ۲ هفته این مرحله را طی می کنند.

وی ادامه داد: همچنین بیماران بعد از سم زدایی به مدت سه ماه و نیم به صورت اقامتی تحت درمان های روانی، اجتماعی و معنوی به صورت نظامند قرار می گیرند.
معاون بهزیستی استان یزد افزود: پس از دوره سم زدایی و اقامت به مدت چهار ماه، فرد بهبود یافته بر اساس مدل خودیاری به مدت هشت ماه و شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده در جلسات آموزشی و درمانی مرکز شرکت می کند.
صباغزادگان به تداوم درمان و بازتوانی بیماران در این شیوه اشاره کرد گفت: در پایان این دوره افرادی که سرپناه و خانواده ندارند برای اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می شوند.
وی در خصوص اشتغال این افراد هم گفت: مراجعان این مرکز در صورت داشتن شغل به کمک مددکار به شغل سابق خود باز می گردند و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال آنها کمک می شود.
صباغزادگان خاطرنشان کرد: در مدت هشت ماه درمان غیراقامتی؛ بیمار مداخله روانشناختی فردی، آموزش خانواده، بهره مندی از ظرفیت گروه های خودیار، گروه درمانی، مداخله توسعه اجتماعی فرد و آموزش های شغلی کسب و کار دریافت می کند.

طبق اعلام سازمان بهزیستی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور معتاد هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها