ظرفیت‌های هنری و گردشگری روستاهای سمیرم ناشناخته ماند


ظرفیت‌های هنری و گردشگری روستاهای سمیرم ناشناخته ماند

اصفهان- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: ظرفیت‌های بکر تاریخی، هنری و گردشگری روستاهای شهرستان سمیرم ناشناخته مانده است.

جعفر جعفرصالحی روز سه‌شنبه در آیین نکوداشت هفته صنایع دستی در روستای ملی بافته‌های داری مهرگرد سمیرم، اظهارداشت: هر کدام از روستاها و روستاییان این خطه می‌توانند خالق و رونق بخش یک هنر یا اثر هنری باشند.

به گفته وی مرداد ماه سال ،۹۸ گام اول در مسیر معرفی اثربخش، ملی شدن شهرستان و روستای ملی صنایع دستی مهرگرد سمیرم در رشته بافته‌های داری با حضور فعال پیشکسوتان و هنرمندان برداشته شد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: در دومین گام باید با افزایش تعداد کارگاه‌ها و توزیع در کل شهرستان، تعداد صنعتگران، نشان‌های ملی و مهر مرغوبیت، تهیه مواد اولیه و فراهم کردن شرایط صادرات راه را برای جهانی شدن رشته بافته‌های داری هموار کنیم.

جعفرصالحی تاکید کرد: این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه اهالی شهری، روستایی و عشایر شهرستان سمیرم و هنرمندان آن دست به دست هم داده و مسیر را برای کسب این عنوان ارزشمند و البته اقتصادی و جهش‌زا در سال "جهش تولید" فراهم کنند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمیرم اظهارداشت: در این هفته برنامه‌های متعددی در این شهرستان برگزار شد که افتتاح ۲ کارگاه صنایع دستی در رشته بافته‌های داری در مرکز شهر، نکوداشت هفته صنایع دستی در جمع پیشکسوتان و هنرمندان بخش پادنا، احیای رشته لوده‌بافی(حصیر بافی) و دیدار با هنرمندان و تقدیر از آنها نمونه‌هایی از این برنامه‌ها بود.

به گفته سعید سلمانیان با برنامه‌ریزی‌های خوب و مدون، همکاری دیگر سازمان‌ها و مسئولان و اهالی روستای مهرگرد، برنامه‌های متعددی در این روستا و در هفته صنایع دستی در نظر گرفته و اجرا شد.

وی به رونمائی لوح ثبتی روستای مهرگرد که با رای نهایی سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تیرماه سال گذشته نهایی شد اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ نفر در کارگاه‌های بافته‌های داری این روستا، هنرمندانه مشغول کار و تلاش هستند.

امروز با حضور مسوولان، مردم محلی و هنرمندان از تابلو نصب شده در ورودی روستا با عنوان "مهرگرد روستای ملی صنایع دستی در رشته بافته‌های داری" رونمایی شد.

همچنین مراحل تولید یک محصول از بافته‌های داری همچون گلیم از ابتدا تا انتها توسط هنرمندان جوان در مسیر نمایشگاه با لباس‌های رنگارنگ محلی اجرا شد. نمایشگاه صنایع دستی در پنج غرفه، رشته بافته‌های داری نیز که در حاشیه این برنامه‌ها برپا شد، بازدید حاضران قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان سال گذشته بعد از انتخاب مهرگرد سمیرم به عنوان روستای ملی اعلام کرده بود: فعالان صنایع دستی روستای مهرگرد، چهار نشان بین‌المللی و ۲۸ نشان ملی صنایع دستی دارند و رنگ نخ‌هایی که در بافته‌های خود استفاده می‌کنند، طبیعی و طرح‌های آنها برگرفته از طبیعت و فرهنگ منطقه است.

روستای ملی مهرگرد از توابع بخش وردشت در ۱۵ کیلومتری شمال غرب سمیرم واقع شده و مردم این روستا تُرک زبان و قشقایی هستند.

۳۰۰ نفر هنرمند روستایی و عشایری در کنار ۴۰۰ نفر هنرمند صنایع دستی در حوزه شهری این شهرستان یکصد هزار جمعیتی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان فعالیت می‌کنند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

1632 نفر دیگر در اصفهان به بیماری کووید-19 مبتلا شدند