فرماندار یزد ساماندهی حضور افغان‌های غیرمجاز را خواستار شد


فرماندار یزد ساماندهی حضور افغان‌های غیرمجاز را خواستار شد

یزد- ایرنا- فرماندار یزد از حضور شهروندان غیرمجاز به عنوان یکی از مشکلات مرکز استان یاد کرد و خواهان ساماندهی حضور آنها در این شهرستان شد و گفت: نباید در این مورد غفلت کرد.

سیدمحمد رستگاری روز یکشنبه در نشست ساماندهی اتباع خارجی مرکز استان یزد افزود: اگر در این مورد برنامه ریزی صورت نگیرد این مشکل به صورت حادتری در آینده نزدیک بروز می کند.

وی بدون اشاره به تعداد اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز (افغان ها) ادامه داد: البته اگر یزدی ها به آنها خانه اجاره ندهند و آنها را به کار نگیرند، بخش زیادی از مشکلات رفع می شود و از مردم هم خواست در این زمینه همکاری لازم را با فرمانداری داشته باشند.

فرماندار یزد اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای شهر و شهرداری ساخت مهمانشهر در جلساتی مورد موافقت مسوولان استان یزد قرار گرفت و برای کسب مجوزهای قانونی از طریق مرکز اقدام می شود.

رییس شورای تامین شهرستان یزد افزود: در جلسات مختلفی که برگزار شد شرح وظایف همه دستگاه‌ها به منظور ساماندهی اتباع خارجی مشخص و برای ابلاغ به آنها ارسال شد،اگر هر دستگاه وظایف محوله را انجام دهد قطعا موفق می شویم.

رستگاری افزود: در رابطه با ساخت شهرک ضایعات نیز پیگیری‌های لازم در دست اقدام است تا از طریق شهرداری و شورای شهر و یا بخش خصوصی این کار عملیاتی شود و ساماندهی ضایعات فروشی‌ها نیز باید در اولویت بعدی قرار گیرد.

فرماندار سابق مهریز در ادامه پیگیری ساماندهی اتباع غیرمجاز را یکی از مهمترین اولویت‌های سال ۹۹ فرمانداری یزد یاد کرد و گفت: همچنین برنامه هایی برای ساماندهی حضور شهروندان خارجی مجاز در دست بررسی و مطالعه است تا مطالبه تعداد زیادی از شهروندان یزدی عملی شود.

رستگاری افزود: در برخی مشاغل شهرستان اتباع خارجی به عنوان کارفرما فعالیت دارند به نحوی که در کوره‌های آجرپزی، گلخانه‌ها و یا ضایعات فروشی‌ها مدیریت کار را در دست دارند که ادامه این روند در آینده مشکلاتی را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: آنها در برخی مناطق یزد مانند حسن آباد علنا مواد مخدر توزیع می کنند با تصمیم شورای تامین شهرستان و حمایت خوب دادستان مرکز استان با متخلفان برخوردهای قانونی صورت می گیرد و در رابطه با مدیریت مشاغلی که در اختیارشان است، دست دلالان کوتاه و نسبت به طرد اتباع غیرمجاز اقدام می شود.

به گفته فرماندار یزد در بخش گلخانه ها نیز بخشدار مرکزی طرحی را آغاز کرده و اولویت اول جلوگیری از تصدی گری اتباع غیرمجاز است و نسبت به ساماندهی آنها اقدام و سپس برای مجازها اقدام می شود.

همچنین علیرضا جدیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری یزد گفت: از همه دستگاه های اجرایی درخواست داریم درصد پیشرفت اقدامات انجام شده خود را برای اطلاع از کارگروه فرمانداری ارسال و هر گونه مشکل در این زمینه را اطلاع رسانی کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین جمال الدین عزیزی بُندرآبادی شهردار یزد گفت: اتباع خارجی مدیریت برخی مکان‌های اقتصادی را در دست گرفته اند باید در حرکتی منسجم و با همکاری همه دستگاه‌ها نسبت به ساماندهی این قبیل مشاغل اقدام کرد.

وی اضافه کرد: شهرداری و شورای شهر آمادگی خود را برای هرگونه همکاری به منظور ساماندهی مشاغلی که اتباع غیرمجاز در آن فعالیت دارند بارها اعلام کرده و از دستگاه های اجرایی درخواست داریم با تدوین برنامه ای منسجم و درازمدت نسبت به ساماندهی اتباع غیرمجاز اقدام شود.

همچنین غلامعلی سفید رییس شورای شهر یزد گفت: از دستگاه‌های مختلف اجرایی می خواهیم به صورت کلی و با سیاست منسجم نسبت به ساماندهی اتباع غیرمجاز اقدام کنند و سووال مهمتر اینکه در شهر یزد آنها چند درصد از جمعیت را می‌توانند، تشکیل دهند؟

وی ادامه داد: گفته می‌شود در ۱۸ استان به اتباع خارجی اجازه اقامت داده نمی‌شود چرا باید شاهد حضور آنها در استان باشیم ،اگر قرار باشد اتباع بیگانه در شهر یزد حضور داشته باشند غیرمجازها نباید تحت هیچ شرایطی و در هیچ کاری مشغول شوند، همه باید بسیج شوند و دنیا نیز این امر را می پسندد، اگر کسی غیرمجاز وارد شهری شد باید عواقب آن را هم بپذیرد.

سفید افزود: در شهرهای اردکان، میبد و تفت استان یزد مهمانشهر برای اسکان افغان ها وجود دارد ولی در شهر یزد مجوز آن داده نمی‌شود، این کار چه توجیهی دارد و اگر اتباع در همه شهر و به خصوص بافت ارزشمند تاریخی پخش (ساکن )شوند آیا امر صحیحی است.

همچنین حمید اسماعیلی زاده رییس آموزش و پرورش ناحیه ۲ یزد گفت: در حال حاضر هفت هزار و ۵۳۶ دانش آموز افغان که عمدتا در بخش مرکزی و حاشیه شهر یزد سکونت دارند در این ناحیه مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر اینکه برخی اتباع خارجی به دلیل نپرداختن هزینه تحصیل فرزندان خود، آنها را به مدرسه نمی فرستند تا بتوانند پس از ۱۰ سالگی با مراجعه به نهضت سوادآموزی ادامه تحصیل دهند و هزینه کمتری پرداخت کنند و این مساله بر روی آمارهای استان اثر منفی گذاشته است.

همچنین رضا ذوالفعلی نژاد مدیرکل ندامتگاه ها ،اقدامات تامینی و تربیتی زندان های یزد گفت: تعدادی از زندانیان یزد را اتباع خارجی غیرمجاز تشکیل می‌دهند که عمدتا به دلیل ارتباط با مواد مخدر دوره محکومیت خود را سپری می کنند.

وی اضافه کرد: افغان های مجاز در شهر یزد، زمینه اسکان و اشتغال اتباع غیرمجاز را فراهم می کنند که همین امر باعث تشدید حضور اتباع خارجی در شهر یزد و افزایش آمارهاست، باید نسبت به ساماندهی افغان ها در شهرستان یزد اقدام شود.

جمعیت مجاز افغان های مقیم استان یزد حدود ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می شود برخی منابع مجموع جمعیت مجاز و غیرمجاز آنها را حدود ۳۰۰ هزار نفر در استان برآورد می کنند، تعداد افغان ها با توجه به شرایط اقلیمی کشورشان که بیشتر سردسیر و کوهستانی است در نیمه اول سال کمتر ( تعدادی برای کارهای کشاورزی ایران را ترک می کنند) و در نیمه دوم سال به دلیل آغاز فصل سرما تعداد آنها در ایران افزایش می یابد،

یکی از سخنگویان وقت دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی اعلام کرد که افغان ها ی مقیم ایران ماهانه ۵۰۰ میلیون دلار ارز به اقتصاد کشورشان کمک می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی