استاد هاروارد: ترامپ با ترور سلیمانی فرمان «فورد» را زیر پا نهاد


استاد هاروارد: ترامپ با ترور سلیمانی فرمان «فورد» را زیر پا نهاد

تهران- ایرنا - «جوزف نای» استاد برجسته دانشگاه هاروارد درباره اقدام تروریستی رئیس جمهوری آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی گفت، ترامپ فرمان اجرایی که در سال 1976 و پس از جنگ ویتنام به امضای «جرالد فورد» رئیس جمهوری وقت آمریکا رسید را زیرپا نهاد.

شبکه سی‌ان‌ان امروز (دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه) در ویژه برنامه «جی.پی.اس» که به موضوع اخلاقیات دونالد ترامپ بعنوان فرمانده کل قوا آمریکای پرداخت، در گفت‌وگو با جوزف نای، از او درباره ترور سردار سلیمانی پرسید و اینکه آیا ترامپ قواعد بازی را نقض کرده و مرتکب رفتاری زشت و غیراخلاقی شده است؟

نای در پاسخ گفت: بطور نمونه اگر آمریکا پاسخی نظامی داده بود، باز قابل قبول‌تر بود، اما اینکه شما یک ژنرال و فرمانده عالی را در یک کشور ثالث و اینکه با کشور مبدا در جنگ نیستید، ترور می‌کنید، در حقیقت شخص رئیس جمهوری، فرمان اجرایی جرالد فورد را که پس از جنگ ویتنام امضا شد و براساس آن، نباید در خارج از مرزها فردی را ترور کرد، زیرپا نهاده و آن را ابطال کرده است.
این استاد ۸۲ ساله دانشگاه هاروارد افزود: این بدان معناست که مایک پمپئو به بغداد برود و در آنجا مورد سوقصد و ترور واقع شود.

فرمان اجرایی «۱۱۹۰۵» رئیس جمهوری آمریکا که در ۱۸ فوریه ۱۹۷۶ (۲۹ بهمن ۱۳۵۴)توسط جرالد فورد رئیس جمهوری وقت آمریکا و پس از جنگ ویتنام به امضا رسید، هرگونه ترور سیاسی در خارج از مرزهای آمریکا را منع می‌کند.

نای همچنین درباره اقدامات ترامپ در خروج از بسیاری از پیمان‌ها و توافق‌هایی که به امضای رئیسان جمهوری پیشین آمریکا از جمله باراک اوباما به امضا رسیده است، گفت: اینکه شخص رئیس جمهوری آمریکا (ترامپ) احساس می‌کند که باید هر آنچه رئیسان پیشین انجام داده‌اند باید ابطال کند، این مساله بدی است.
نویسنده کتاب «آیا اخلاقیات مهم است» در ادامه افزود: این اقدامات از سوی چنین رئیس جمهوری برای کشور آمریکا بد است و در درازمدت به ایالات متحده لطمه می‌زند.

به گزارش ایرنا، این استاد دانشگاه به تازگی در مقاله‌ای که در تارنمای هیل منتشر شد، درباره اخلاقیات ترامپ نوشت: ترامپ بیش از همه اسلاف خود، سخن نادرست بر زبان رانده و فقط برخی از این اکاذیب به نفع او نبوده است. نای این خصیصه را دلیل آن دانسته که وقتی ترامپ تهدید سردار سلیمانی را قریب‌الوقوع اعلام می‌کند، کسی حرف او را باور نخواهد کرد.

این استاد آمریکایی در این مقاله نوشته است: از اعتبار افتادن رئیس جمهوری، قدرت آمریکا را در تاثیرگذاری بر دیگر کشورها کاهش می‌دهد.

**۱۳۰۲** ۲۰۲۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خداحافظی دسته جمعی از تیم ملی