مواد سرکوبکننده صدا نقش مهمی در بهبود راحتی و آرامش داخل کابین یک خودرو دارند اما اکثر مردم اهمیتی به این متریال نمیدهند.
مهندسان نیسان جزو استثناها هستند زیرا آنها جایگزین سبکوزنی با نام متا متریال آکوستیک را توسعه دادهاند.
این متا متریال که در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته میشود طبق گفته نیسان یک راهحل ساده و خلاقانه است که از ساختاری مشبک و نواری پلاستیکی تشکیل میشود. این نوار پلاستیکی لرزشها را کنترل میکند تا نویزهای خاص مثل صدای جاده و پیشرانه با پهنای 500 تا 1200 هرتز محدود شوند.
اگرچه استفاده از متریال عایق صدا چندین سال است که صورت میگیرد اما این خودروساز ژاپنی گفته اکثر متریال برای بلوکه کردن پهنای فرکانس مورد استفاده قرار میگیرند و به همین خاطر از لاستیکهای سنگین ساخته میشوند. این امر وزن را بالا میبرد که دشمن پرفورمنس و مصرف سوخت کم است.
خوشبختانه متا متریال آکوستیک نیسان همان میزان ایزوله کردن صدا را فراهم کرده و درعینحال یکچهارم نمونههای قبلی وزن دارد. مزیتهای این متریال به همینجا ختم نمیشود زیرا ساختار ساده آن باعث کاهش هزینهها میشود. به این ترتیب استفاده از این متریال مزیتهای زیادی خواهد داشت.
نیسان در سال 2008 کار تحقیق روی این مواد را شروع کرده است. کاربری این مواد در آن زمان محدود به مواردی همچون آنتنهای حساس برای تحقیق درباره موج الکترومگنتیک بوده است اما مهندسان این شرکت به دنبال دیگر کاربریها بوده و نهایتاً به این روش خلاقانه رسیدهاند.
هنوز چیزی درباره استفاده از این متریال در محصولات آتی نیسان به گوش نرسیده اما ژاپنیها گفتهاند که تولید انبوه این مواد نیازمند توجیه هزینههای مالی آن است.
[دانلود ویدئو]