عوامل «مخاطب خاص» حدود یک سال دستمزد دنیایی نگرفته اند/یکی از بینندگان با دبدن برنامه از خودکشی منصرف شد


عوامل «مخاطب خاص» حدود یک سال دستمزد دنیایی نگرفته اند/یکی از بینندگان با دبدن برنامه از خودکشی منصرف شد

هادی آشتیانی درباره برنامه و استقبال مردم از آن توضیح داد.

حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،از سال ۹۵ برنامه ای با نام «مخاطب خاص» از کربلا معلی به صورت مستقیم روی آنتن شبکه سه رفت؛برنامه ای که حال وهوای بسیار خاص ومتفاوتی را برای مخاطبان به ارمغان آورد. این شبها نیز به مناسب اربعین حسینی روی آنتن می رود به همین بهانه با هادی آشتیانی، تهیه‌کننده برنامه‌تلویزیونی گفت و گویی پیرامون از ایده تا تهیه و تولید برنامه تلویزیونی مخاطب‌خاص داشتیم که در ادامه می خوانید:

عوامل «مخاطب خاص» حدود یک سال دستمزد دنیایی نگرفته اند/یکی از بینندگان با دبدن برنامه از خودکشی منصرف شد

مخاطب‌خاص چگونه شکل گرفت؟

سال ۱۳۹۵ استودیویی توسط سازمان هنری اوج در کربلا تجهیز و آماده شد که در ایام اربعین ۱۰ شب برنامه‌ا‌ی زنده روی آنتن می‌رفت و من به نمایندگی از شبکه ۳ سیما در این استودیو مشغول به‌کار شدم. بعد از این اتفاق، جلساتی که با مسئولان اوج داشتیم پیشنهاد دادیم که برنامه‌ای هفتگی داشته باشیم که حدود پنج ماه در شعبان سال ۹۵ به صورت هفتگی شروع شد و تا امروز هم ادامه پیدا کرده است.

چقدر به اهدافی که «مخاطب‌خاص» داشته، رسیده‌اید؟

در این سال‌ها برنامه‌ مداوم زیارتی از یک نقطه را اینگونه نداشتیم و بیشتر به صورت مناسبتی پخش شده بود. کربلا فضای خاص خودش را دارد. ارتباط برقرار کردن بین مردم و حرم امام حسین (ع) یکی از اهداف مهم ما بود. به واسطه اینکه شب جمعه، شب زیارتی امام حسین (ع) است و مردم هم به امام حسین(ع) ارادت خاصی دارند. همه تلاش‌ما این است تا به بهترین شکل، این برنامه، تهیه و تولید شود.

حضور مجریِ ثابت در این برنامه، چقدر تاثیر بر مخاطب داشته است؟

در طول این سال‌ها، تجربه برنامه‌های دیگر هم اثبات کرده که باید از یک مجری، برای برنامه‌های این‌چنینی استفاده کرد. هدف ما هم این بود که با یک شخص خاص، برنامه دیده شود، تداوم برنامه با اجرای ثابت برایمان مهم بود. مردم «مخاطب خاص» را با رسالت بوذری می‌شناسند، آقای بوذری با همه‌ توان و انرژی در «مخاطب‌خاص» حاضر می‌شود و با همه‌ عوامل همکاری می‌کند. مطالعه‌ مداوم دارد و در این سال‌ها، مخاطب برنامه هم بسیار رضایت داشته است. با همراهی تیم تولید، ترجیح دادیم با ایشان کار را ادامه دهیم، البته برنامه «سمت خدا» هم این تجربه خوب را دارد که مجری تغییر نکرده است.

با توجه به اینکه تولید در شهر کربلاست، دستمزد عوامل این برنامه چطور تأمین می‌شود؟

مدتی است به خاطر اینکه هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده، هزینه‌ای که ما برای تولید دریافت می‌کنیم، بیشتر هزینه رفت و آمد است و چیزی به عنوان دستمزد به عوامل تعلق نمی‌گیرد و می‌توان به طور قاطع گفت که از سال ۹۷ تا الآن هیچ کدام از عوامل، دستمزد دنیایی نگرفته‌اند و همه تلاش خود را برای تهیه و تولید «مخاطب‌خاص» گذاشته‌اند.

خیلی پیام دریافت می‌کنیم که شما با پول بیت‌المال می‌روید و هر هفته کربلا هستید در صورتی که هزینه‌ای که به برنامه داده می‌شود، فقط به اندازه تهیه و تولید یک برنامه در تهران است.

حتی فصل‌هایی که بلیت هواپیما گران می‌شود، زمینی به کربلا می‌رویم و این مستلزم انرژی، زمان و گرمای ۵۰ درجه مسیر است، اما تمام گروه، پای کار مانده‌اند و عنایت خداوند است.

بیشتر عوامل اجرایی برنامه «مخاطب خاص» اهل کربلا هستند که از جمله آن‌ها، می‌توان به تصویربردار، کارگردان، عوامل فنی و... اشاره کرد. چند سالی‌ست که تلاش کردیم حتی در ایام شهادت پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا (ع) هماهنگ کرده‌ایم که عوامل در مشهد حضور پیدا کنند.

عوامل «مخاطب خاص» حدود یک سال دستمزد دنیایی نگرفته اند/یکی از بینندگان با دبدن برنامه از خودکشی منصرف شد

مخاطب‌خاص برای تولید و پخش از اتاق فکر استفاده می‌کند؟

چند وقت یک‌بار، کنار هم جمع می‌شویم و بیشتر به صورت فصلی برای محتوا تصمیم می‌گیریم، برداشت، محتوا و آیتم‌های برنامه از منابع روایی و زیارتی و از کلام اهل‌بیت (ع) استفاده می‌کنیم.

سعی کردیم این فضا را با زندگی امروز تلفیق کنیم تا یک اثر اخلاقی‌اجتماعی داشته باشد، اما عمده تلاش ما، تقویت باور‌ها و اعتقادات مردم است. سعی کردیم باور‌ها و اعتقادات مردم را در حوزه امامت، ولایت و ائمه افزایش دهیم و کارشناسان را بر اساس همین معیار استفاده می‌کنیم.

یک خاطره خاص، از «مخاطب‌خاص» در طول این سفر‌ها برای‌ما بگویید.

هر سفر برای ما پُر از خاطره‌ست. سراسر این سرزمین خاطره است، منتهی حس خوبی که مردم از طریق پیام‌ها به ما می‌دهند از همه چیز بهتر و ارزشمندتر است. حتی کسی بود که می‌گفت من در حال راحت کردن خودم از این دنیا بودم (می‌خواست خودکشی کند)، اما با دیدن برنامه شما از این کار انصراف دادم.

ما در برنامه «مخاطب خاص» سعی کردیم مردم را در دو حالت به زیارت امام حسین (ع) برسانیم. به صورت مجازی و در خانه و از نزدیک هم در حرم امام حسین (ع) حضور پیدا کنند. بحث زائر اولی‌هایی که تا به حال زیارت نرفتند را شروع کردیم و پیش‌بینی کردیم ویژگی این طرح این است که یک ریال کمک دولتی بابت این سفر ندارد و همه آن مردمی است و برای مردم هزینه شده است از این رو تلاش کردیم امکانات خوبی برای زائران در نظر بگیریم.

یک بخش آن توسط برنامه صورت گرفت و بخش دیگر توسط کمیته امداد صورت گرفت نکته جالبی که خود کمیته امداد اعلام کرده بود ۳۷ هزار در سال گذشته به واسطه پویش شوق زیارت از مددجویان کمیته امداد به کربلا مشرف شدند.

همه آن‌هایی که این سفر را تجربه کرده‌اند اثرات معنوی، مادی، روحی و روانی‌ است که برای آدم دارد را تجربه کرده‌اند و می‌دانند چقدر مؤثر و تأثیرگذار است و نتایج آن را در خانواده و جامعه، بسیار می‌بینیم. حتی بانی‌هایی متفاوت و خاصی را داشتیم که تعداد بسیار زیادی را راهی تجربه کردند و از هزار تومان تا میلیون‌ها تومان واریز می‌کنند و در این زیارت شریک می‌شوند.

عوامل «مخاطب خاص» حدود یک سال دستمزد دنیایی نگرفته اند/یکی از بینندگان با دبدن برنامه از خودکشی منصرف شد

برای اربعین چه برنامه‌ای تدارک دیده‌اید؟

با توجه به حال و هوایی که در آن‌جا وجود دارد هدف ما منتقل کردن همان حس و حال است و تمام تلاش‌ما انتقال درست این حس است.

خیلی انتقاد می‌شود که همین برنامه را در تهران تولید کنید و در کنار آن، تجربه‌ها و تصاویر را پخش کنید من سال‌ها برنامه‌های زنده مناسبتی و معارفی کار کردم با کارشناسان برنامه هم صحبت شده، اما نظر همه این است که آن فضا، مغناطیس و حسّ و حالی که در کربلا هست با خیلی از صحبت‌هایی که در یک استودیو صورت می‌گیرد، فرق دارد حتی ما برخی اوقات برنامه «مخاطب خاص» را تولیدی پخش می‌کنیم، اما پیام‌هایی را داریم که چرا زنده پخش نمی‌شود و مردم توقع آن را دارند که این ارتباط زنده و مستقیم باشد در تماس صوتی که مردم با برنامه دارند، به جای اینکه با برنامه صحبت کنند مستقیم با امام حسین (ع) صحبت می‌کنند درد و دل‌هایی را می‌کنند که با هیچ کسی نمی‌گویند.

در حوزه فضای مجازی هم فعالیت ویژه‌ای داریم و جزء برنامه‌های معارفی‌هستیم که در رتبه دوم استقبال فضای مجازی است و در مقایسه با خیلی از برنامه‌های غیر معارفی هم بالاتر هستیم. سعی کردیم به عنوان یک رسانه‌ای در کنار رسانه دیگر در فضای مجازی حضور داشته باشیم.

درباره تغییراتی که اخیرأ در برنامه شاهد هستیم، بفرمایید.

در حوزه ساختار، شکل و قالب برنامه، دنبال تغییراتی هستیم و به مرور در برنامه شاهد هستند، سعی کردیم فضایی را از برنامه گفت و گو محور به یک برنامه ترکیبی تبدیل کنیم و مردم را به صورت مستقیم با حرم و سیدالشهداء (علیه‌السلام) ارتباط داشته باشند.

با شبکه‌های عراقی هم در تعامل و ارتباط هستید؟

در فضای استودیویی که آنجا است، خدمات متقابل با شبکه‌های عراقی را شروع کردیم، اما شبکه‌های عراق، محدود هستند.شبکه جهانی کربلا، کار‌های خوب انجام می‌دهد و بیشتر پوشش برنامه‌های حرم امام حسین (ع) در این شبکه انجام می‌شود.

اما برنامه‌ای داریم که «مخاطب خاص» را به زبان‌های دیگر نیز داشته باشیم و جلساتی داشتیم که «مخاطب خاص» را به زبان اردو هم پخش کنیم. پیگیر هستیم که در یکی از شبکه‌های عرب زبان خوب برنامه، «مخاطب خاص» به زبان عربی و حتی انگلیسی پخش شود. امیدواریم بتوانیم روزی، مخاطب‌خاص را به چهار زبان (اردو، فارسی، انگلیسی عربی) روی آنتن داشته باشیم.

درباره پیاده‌روی اربعین هم برای‌ ما بگویید.

اربعین یک اتفاق خاص، ویژه، نادر و بی‌نظیر است. در کل تاریخ یک اتفاق متفاوت است و با هیچ عقلی قابل سنجش نیست عربستان با همه امکانات حج دو الی سه میلیون نفر برگزار می‌کند، اما اربعین با یک شرایط خاص و فضای ده برابر آن جمعیت شرکت می‌کنند و هیچ پولی خرج نمی‌کنند. یک اتفاق خاص که هر ساله پررنگ‌تر شده و دوستی و اتحاد مردم ایران و عراق بیشتر شود.

صحبت های پایانی درباره برنامه و پیاده روی اربعین بفرمایید.

«مخاطب خاص» اتفاق ویژه‌ای در تلویزیون بود که به عنایت امام حسین (ع) و دعای مردم صورت گرفت. از مردم و مخاطبان که می‌توانند از لحاظ فکری و همراهی کنند درخواست می‌کنم که ما را در انجام این مهم، یاری برسانند.

گفت و گو از الهام قبادی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟