مراکز سالمندان به استقلال فردی کمک می‌کنند


مراکز سالمندان به استقلال فردی کمک می‌کنند

زنجان - ایرنا - مراکز نگهداری از سالمندان با ایجاد محیطی شاد و ایمن برای این قشر، فرصت مناسبی را برای پرورش روحیه دوستی با دیگر همسالان، گسترش ارتباطات اجتماعی و نیز تامین و تشدید ارائه خدمات و مراقبت‌های پزشکی به سالمندان فراهم آورده و موجب افزایش سطح سلامت جسمی و روانی سالمندان و حفظ و ارتقاء استقلال فردی آنان می‌شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون سه مرکز روزانه ویژه سالمندان در استان فعالیت می‌کند که ۷۳ زن و مرد سالمند در ۲ مرکز روزانه بنیان پاک و مهرگان و ۳۵ نفر در مرکز اندیشه شهرستان خدابنده خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

فرهاد میرزایی افزود: با ایجاد مراکز روزانه سالمندان باید شرایط حضور سالخوردگان به صورت نیمه وقت در این مراکز فراهم شود و برای اقامت شبانه در میان خانواده باشد تا رابطه عاطفی قطع نشود که در این میان مراکز روزانه این فراغ بال را برای خانواده ایجاد می‌کند که به فعالیت‌های روزمره خود برسند و حرمت سالمندان نیز حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه حداقل سن پذیرش در مراکز سالمندان ۶۰ سال است، گفت: سالمندان با حداقل وابستگی و یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مرکز روزانه بوده و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز پذیرش می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: در این مراکز، خدماتی از قبیل آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت‌های زندگی، کلاس های آموزشی مانند صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سوادآموزی، آموزش بهداشت و مراقبت فردی به گروه‌های هدف ارائه می‌شود.

میرزایی افزود: مراکز روزانه سالمندان، با کاستن از بار مسئولیت شبانه روزی مراقبت از سالمند برای خانواده ها، شانس زندگی کردن در کنار خانواده را به سالمندان می‌بخشند و آنان را قادر می سازند تا شغل و یا سرگرمی در خارج از محیط خانه پیدا کنند و برای انجام کارها و فعالیت های روزانه شان از کمک دیگران استفاده کنند.

وی یادآوری کرد: در چنین مراکزی در عین اینکه شان و احترام سالمندان حفظ می شود، از اعمال بزه و آزار از سوی فرزندان نسبت به آنان پیشگیری کرده و فرصتی را برای بازیابی ارتباطات اجتماعی و نیز استراحت در اختیار مراقبان قرار می دهد همچنین درمان های دارویی سالمندان را کنترل و درمان های فیزیکی لازم را به آنان ارائه و شانس اجتماعی شدن در کنار سایر سالمندان و برخورداری از حمایت آنان را به سالمندان هدیه می‌کند.

۹۶۴۶/۶۰۸۵



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر پایتخت در سن 71 سالگی