35 هزار دانشجوی غیر ایرانی در ایران تحصیل می کنند


35 هزار دانشجوی غیر ایرانی در ایران تحصیل می کنند

قزوین - ایرنا - 35 هزار دانشجوی ایرانی از ملیت های مختلف در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند که عمده آنها از اتباع کشور افغانستان هستند.

معاون مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری روز دوشنبه در حاشیه نخستین آئین نکوداشت دانش آموختگی دانشجویان غیر ایرانی قزوین از تحصیل حدود ۳۵ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و افزود: اکثر این دانشجویان را افراد افغانی و عراقی تشکیل می‌دهند و دانشجویان سوریه، یمن، ترکیه، تاجیکستان، چین و برخی کشورهای اروپایی و آمریکای مرکزی هم در ایران دانشجو دارند.

مهرداد احمدزاده، افزایش جذب دانشجویان غیر ایرانی را از سیاست‌های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: در این راستا تلاش می‌شود با توانمندسازی دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف شرایط و بسترهای لازم جهت افزایش دانشجویان خارجی فراهم شود.

وی اضافه کرد: اعطای بورس به دانشجویان خارجی به ۲ شکل بورس کامل یعنی پرداخت کل هزینه‌های تحصیل و زندگی و همچنین بورسی که تنها هزینه‌های شهریه را شامل می‌شود امکان پذیر بوده و البته تعداد بورس کامل بسیار محدود است.

احمد زاده در خصوص تعداد دانش آموختگان غیر ایرانی، گفت: به دلیل سازمان دهی نشدن فرایند اعلام دانش آموختگی دانشجویان خارجی تعداد دقیقی از فارغ التحصیلان نداریم اما تلاش می‌شود تعداد دانشجویان تا پایان برنامه پنج ساله به ۸۵ هزار نفر افزایش یابد.

وی اظهار داشت: تحصیل در کشور دیگر موجب آشنایی هرچه بیشتر اتباع ۲ کشور میهمان و میزبان با فرهنگ های یکدیگر می‌شود و می‌تواند به انتقال فرهنگ کشور میزبان پس از فراغت از تحصیل منجر شود.

احمد زاده افزود: به منظور استمرار ارتباط دانشجویان غیر ایرانی پس از فارغ التحصیلی پیشنهاد تشکیل یک انجمن دانشجویان خارجی مطرح شده تا این ارتباط همچنان مستحکم بماند و ارتباط فرد با ایران قطع نشود.

۶۱۰۱* ۷۳۸۸


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی