سلام دخترا و البته آقایون همراه هنربازار

حال و احوال؟

دقت کردید لباس بچه چقدر گرون شده؟ البته پارچه هم خیلی گرون شده ولی خوبی این فسقلیا اینه که میشه با یه وجب پارچه هم براشون لباس دوخت. من که کلی پارچه از دوختای قبلیم دارم که جون میده برای دخترکم تبدیلشون کنم به لباسهای جینگول، پس اگه شما هم یه کوچولو تو خونه دارید و کلی ایده برای لباس‏های خوشگل، همراه من باشید با این آموزش و دوتا آموزش بعدی در سایت هنربازار و کلی فیلم و آموزش در پیج اینستاگرامم با آیدی Reihan_sewing@

خب مثل همه الگوهایی که تاحالا با هم کشیدیم، برای دوخت لباس کودک هم باید در ابتدا یا اندازه های کوچولومونو بگیریم یا از جدول اندازه های کودکان استفاده کنیم. قبل اینکه برویم سراغ این دو مورد، برای دوستانی که علاقه به طراح لباس شدن دارند یا دوستانی که درباره این جدول های سایزبندی کنجکاو هستند یه سری نکاتو بگم.

حتما دقت کردید که بچه ها هر روز بزرگ میشوند و لباساشون درحالی که هنوز نو هستند بهشون کوچک میشه. در کل تا زمان بلوغ، سرعت رشد دخترها و پسرها تاحد زیادی برابره و به طور تقریبی بچه ها در هر سال ۶ سانتی متر قد میکشند ولی این مقدار تقریبی است و باید در تعیین سایز کودکان علاوه بر سن آنها به بلندی تمام قد آنها هم توجه شود.

از سن ۸ سالگی اختلاف های ظاهری بین دخترها و پسرها بیشتر میشه. تفاوتهای اساسی بین دخترها و پسرها در این سن، پهن شدن شانه ها در پسرها و باریکتر شدن کمر و بزرگتر شدن باسن در دخترهاست. بنابراین از سن ۸ تا ۱۲ سال برای دخترها و ۸ تا ۱۴ سال برای پسرها جدول سایزبندی مجزا خواهیم داشت ولی رسم الگو همچنان با همان روش زیر ۸ سال اجرا می شود.

در فاصله ۱۰ تا ۱۴ سالگی اندامهای زنانه دخترها یعنی سینه و باسن رشد کرده و دست و پای پسرها هم عضلانی و مردانه میشه و دیگه با الگوی بچه گانه نمی توانیم برایشان لباس بدوزیم و برای دخترها نیاز به الگویی داریم که با استفاده از پنس ها، فضاسازی سینه روی الگو ایجاد شود و برای پسرها هم الگویی می خواهیم که با اندام آنها سازگاری داشته باشد.

جدول سایزبندی ۱ تا ۸ سالگی متد مولر

برای دیدن سایز بزرگتر جداول روی آنها کلیک کنید.

برای تعیین سایز صحیح باید قد و دور سینه کودک را با جدول مقایسه کنیم تا بتوانیم ستون متناسب با اندام کودک را تعیین کنیم.

در کودکان اغلب اندام غیر نرمال کم است ولی چون به هر حال کودک کوتاه و تپل یا بلند و لاغر و … هم وجود دارد باید بدانیم که اگر دورسینه و قد اندازه گیری شده از کودک در یک ستون وجود نداشت باید چه کنیم. مثلا کودک شما قد ۹۸ دارد ولی دور سینه ۵۶ است، در این حالت اندازه های طولی از ستونی که با قد تناسب دارد برداشته می شود و اندازه های عرضی از ستونی که با دور سینه تطابق دارد استخراج می شود.

حالت دوم این است که اندازه گرفته شده توسط شما اصلا در جدول نباشد مثلا قد ۹۴ و دورسینه ۵۴٫۵، در این صورت ستونی که به اندازه های ما نزدیکتر است را انتخاب میکنیم، مثلا در این مثال ستون “۲ساله” به اندازه های ما نزدیکتر است. حتی می توانیم بین دو ستون مجاور اندازه های ما، میانگین بگیریم. یا حتی میتوانیم با گرفتن چند اندازه دیگر از کودک راحتتر ستون درست را پیدا کنیم.

اندازه گیری اندام کودک در متد مولر

اندازه گیری اندام کودک در متد مولر

جدول سایزبندی ۹ تا ۱۲ سالگی دختران متد متریک

این جدول به زودی اضافه خواهد شد

جدول سایزبندی ۹ تا ۱۴ سالگی پسران متد متریک

این جدول به زودی اضافه خواهد شد

این جداول مخصوص زمانی است که کودک در دسترس ما نیست که کامل اندازه های او را بگیریم یا به دلیلی میخواهیم سایزدوزی انجام دهیم (یا در اکثر مواقع بچه های شیطون نمی ایستند تا ما همه اندازه ها را بگیریم). در غیر اینصورت مطابق توضیحاتی که در ادامه می دهم، بخش های مختلف اندام کودک را با متر روی بدن او اندازه می گیریم.

اندازه گیری اندام کودک

طریقه اندازه گیری اندام کودکان کاملا شبیه بزرگسالان است و تفاوتی وجود ندارد. فقط برای کامل بودن آموزشمان در ادامه مختصرا هر اندازه را توضیح می دهم.

اندازه گیری اندام کودک در متد مولر

۱) بلندی تمام قد: از فرق سر تا کف پا، بدون کفش

۲) دور سینه: متر از زیر بغل رد شده، دورتادور سینه حلقه کرده و در وسط جلو به هم می رسانیم. متر نباید شل یا خیلی سفت گرفته شود و هیچ آزادی برای اندازه گیری نباید به متر داد.

۳) دورکمر: از کودک می خواهیم دستهایش را به کمر بزند همان ناحیه خط کمر خواهد بود. سپس در حالتی که کودک راحت ایستاده و دست ها در کنار بدن قرار دارد دور کمر را اندازه می گیریم. آزادی به متر نمی دهیم و فقط متر باید بتواند به آرامی روی بدن بلغزد.

۴) دور باسن: متر را در برجسته ترین قسمت باسن کودک دورتادور گرفته و چنانچه کودک تپل است و شکم دارد باید همانطور که در اندازه گیری اندام بزرگسالان گفتیم متر در راستای شک قرار گرفته و سپس اندازه گیری انجام شود.

۵) پهنای پشت یقه: از نوک سرشانه تا مهره برجسته پشت گردن کودک

۶) پهنای سرشانه: از گوشه گردن تا انتهای سرشانه جایی که متر روی دست به سمت پایین حرکت می کند.

۷) قد بالاتنه جلو: از گوشه گردن تا خط کمر

۸) قد بالاتنه پشت تا کمر: از مهره برجسته پشت گردن تا خط کمر

۹) قد بالاتنه پشت تا باسن: از مهره برجسته پشت گردن تا خط باسن (برجسته ترین قسمت باسن)

۱۰) بلندی باسن: فاصله خط کمر و خط باسن

۱۱) بلندی کف حلقه آستین: یک نوار کاغذی در زیر بغل کودک قرار داده سپس از مهره برجسته پشت گردن تا ابتدای نوار را اندازه می زنیم.

۱۲) قد آستین: از نوک سرشانه تا مچ

۱۳) دور بازو: برجسته ترین قسمت بازوی کودک با یک انگشت زیر متر

۱۴) دور مچ: دور مچ کودک را هم با قرار دادن دو انگشت خوابیده زیر متر اندازه می زنیم.

۱۵) کارور جلو: همانند اندازه گیری بزرگسال، از محل اتصال دست به بدن در یک سمت تا همان نقطه در سمت دیگر در جلوی بدن، دست ها کنار بدن آویزان باشد

۱۶) کارور پشت: همانند اندازه گیری بزرگسال، از محل اتصال دست به بدن در یک سمت تا همان نقطه در سمت دیگر در پشت بدن، دست ها کنار بدن آویزان باشد.

۱۷) بلندی فاق: از کودک میخواهیم روی یک صندلی مطابق تصویر زیر بنشیند سپس از خط کمر تا سطح صندلی را اندازه می گیریم.

اندازه گیری اندام کودک در متد مولر

چنانچه در اندازه گیری هر مورد ابهامی دارید از لینک زیر آموزش اندازه گیری اندام بانوان را مطالعه کنید چون همانطور که گفتم اندازه گیری کودک و بزرگسال مشابه است.

آخرین نکته هم اینکه در رسم الگوی کودک فرمول نداریم ولی همانند الگوی بزرگسال اندازه هایی مانند گشادی کف حلقه را برای رسم الگو نیاز داریم که نمی توانیم روی بدن اندازه بگیریم، درنتیجه این اندازه ها را باید از جدول سایزبندی استخراج کنیم.

در آموزش بعدی با هم الگوی بالاتنه کودک را رسم می کنیم.

اگر این آموزش براتون مفید بود سه صلوات برای سلامتی مولامون حضرت مهدی (عج) هدیه بفرمایید.

برای مشاهده آموزش های بعدی و قبلی از دکمه های زیر استفاده کنید.

اگر می خواهید تسلط بیشتری بر روی آموزش های خیاطی دوره نازکدوزمون پیدا کنید، می توانید از فیلم های آموزشی ما در بخش “حرفه ای شو” استفاده کنید. برای ورود به این بخش روی دکمه زیر کلیک کنید.

دوستای خوبم خوشحال میشم در پیج های اینستاگرام هنربازار با آیدی honarbazaar@ و پیج آموزش خیاطی خودم با آیدی reihan_sewing@ همراه من باشید تا هم از آموزشهای جدید مطلع شوید و هم از فیلم های داخل پیج اینستاگرام استفاده کنید.