دولت برخلاف سیاست‌های ابلاغی بزرگ شد/ اصل 44 قانون اساسی رعایت نشده است


دولت برخلاف سیاست‌های ابلاغی بزرگ شد/ اصل 44 قانون اساسی رعایت نشده است

گفت و گوی ویژه خبری امشب شنبه 4 خرداد با موضوع اجرای درست و قانونی خصوصی‌سازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اجرای درست و قانونی خصوصی‌سازی امشب سوم خرداد ماه با حضور یک عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید محمد هادی سبحانیان عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اهداف قانون و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گفت: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تا حدود زیادی مغفول مانده است به طوریکه تمرکز دولت و مجلس به افزایش درآمد‌ها برای جبران کسری بودجه بوده است.

وی با اشاره به بالا بودن تفاوت هزینه‌های جاری عنوان کرد: حساب ذخیره ارزی در سال‌های اخیر خیلی خالی شده است به طوری که به سمت فروش شرکت‌های دولتی رفته اند، لذا اکنون با توجه به شرایط اهداف قانون‌گذار محقق نشده است.

سبحانیان با اشاره به اینکه رقابت‌پذیری و توانمندسازی در بخش خصوصی محقق نشده است افزود: در خصوصی سازی باید تجدید ساختار اتفاق می‌افتد وقتی نگاه صرفاً درآمدی باشد تجربه ساختار اتفاق نمی‌افتد.. سید مصطفی صفاری استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از سال ۸۴ اصل ۴۴ شروع و در سال۸۸ بند ج علام شد گفت: دولت باید کوچک شود، اما متاسفانه بزرگ شده است.


وی با اشاره به اینکه اقتصاد به سه بخش تعاونی، خصوصی و دولتی تبدیل شده است گفت: بند ۴ اصل ۴۴ مغفول مانده است به طوری که دولت‌ها، مجلس و کارگران از عملکرد بخش خصوصی راضی نیستند، باید شورای رقابت به وجود می‌آمد تا انحصار دولتی تبدیل به انحصار خصوصی نشود، باید بر روی بازار‌های انحصاری نظارت کامل صورت گیرد.

صفاری با اشاره به اینکه ۱۰ درصد خصوصی‌سازی واقعی صورت گرفته است تصریح کرد:هدف خصوصی سازی نبود بلکه رها سازی بود نباید به نیروی کار خسارت وارد شود در هفت تپه و هپکو کارگران ناراضی هستند، زیرا اصل ۴۴ رعایت نشده است.

سید محمد رضا رضی مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه سیاست‌های اصل ۴۴ کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت: افزایش سطح عدالت اجتماعی و مالکیت عمومی بر اقتصاد و مسائل پیرامون توزیع درآمد و ثروت در سیاست‌های اصل ۴۴ مغفول مانده است و تجربه تلخ در خصوص خصوصی سازی داریم.

وی با اشاره به اینکه در مورد اهلیت کسی نمی‌توان تردید داشته باشیم گفت: باید واگذاری به درستی صورت گیرد به طوری که توان اداره یک مجموعه اقتصادی باید در کسی که میخواهد مجموعه‌ای را اداره کند وجود داشته باشد.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه سیاست‌ها کاملاً درست تبیین شده و رهبر بر ضرورت سیاست‌های اصل ۴۴ تاکید کرده است ادامه داد: قانون باید در چند وهله اصلاح می‌شد، آیین نامه‌ها و ساختار سازی‌ها در این رابطه به خوبی صورت گرفته است نگاه دولت نهم و دهم درآمدزایی است به طوری که نگاه درآمدزایی به واگذاری‌ها دارد و به سراغ شرکت‌های بزرگ می‌رود.

در حال تکمیل...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج