دستاوردهای سفر ظریف به هند/ظرفیت میانجی گری ایران بین اسلام آباد و دهلی


دستاوردهای سفر ظریف به هند/ظرفیت میانجی گری ایران بین اسلام آباد و دهلی

هانی زاده در خصوص دستاوردهایی که سفر ظریف به هند می تواند برای کشورمان داشته باشد توضیح داد.

«حسن هانی زاده» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هند گفت: کشور هند یک شریک تجاری برای جمهوری اسلامی ایران است و جناب ظریف از این سفر خود به دهلی نو برای بهبود روابط اقتصادی دو کشور می تواند بهره فراوانی ببرد.

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به این مطلب که حضور سرمایه گذاران هندی در منطقه آزاد چابهار می تواند یکی از موضوعات سفر ظریف به هند را رقم بزند، افزود: این پروژه دروازه اقتصادی جنوب شرق آسیا را بر روی ایران می گشاید و همین امر موجب ایجاد فرصت های بیشتری برای تعاملات تجاری با این منطقه خواهد شد.

در خبرگزاری شبستان بخوانید: جزئیات سفر ظریف به هند و عراق

وی با تاکید براین نکته که هند به عنوان مخالف تحریم های ایران در حوزه اقتصادی و تجاری همکاری های صادقانه ای با تهران داشته است، اظهار داشت: افق نگاه ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا به سمت کشورهایی چون هند، چین و روسیه است که در هر صورت تعاملات تجاری خود با ایران را حفظ می کنند.

هانی زاده یادآور شد: هند هم جزو کشورهایی است که داد وستد اقتصادی خارج از فشارهای آمریکا با ایران دارد. همراهی گروهی از تجار ایرانی با وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به هند بر روابط دو کشور در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی موثر خواهد بود.

کارشناس سیاست خارجی در خصوص تاثیر حضور ظریف در هند بر تعاملات سیاسی تهران و دهلی نو نیز تاکید کرد: به لحاظ سیاسی همکاری تنگاتنگی میان ایران و هند وجود دارد. هند می تواند به لحاظ امنیتی شریک قابل قبولی برای ایران تلقی شود. از سوی دیگر نیز دهلی نو یک حلقه اتصالی بین تهران و جنوب شرق آسیا محسوب می شود و می تواند دروازه ای برای گسترش روابط سیاسی میان ایران با ژاپن و کره جنوبی به حساب بیاید.

وی همچنین به ظرفیت سیاسی ایران برای حل مشکل کشمیر و دیگر مشکلات میان پاکستان و هند اشاره کرد و افزود: ایران می تواند به عنوان میانجی بین هند و پاکستان عمل کند مشروط بر اینکه طرف دیگر تحت تاثیر سیاست های کشورهایی چون عربستان قرار نگیرد.

هانی زاده عنوان کرد: عربستان این روزها از اختلاف میان هند و پاکستان بهره زیادی می برد و به همین دلیل تاثیرات منفی بر حکومت پاکستان در این زمینه دارد. اما ایران می تواند با تعاملات سیاسی خود میان اسلام آباد و دهلی نو توازن ایجاد کند به شرطی که عمران خان از تاثیرات خود از آل سعود بکاهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هند می تواند در سفر ظریف به هند این مساله را با وی در میان بگذارد تا ایران نیز از تمام ظرفیت خود برای میانجی گری بین این کشور و پاکستان بهره ببرد.

یادآور می شود، «بهرام قاسمی» روز گذشته از سفر محمدجواد ظریف به هند در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی در روز دوشنبه خبر داد و گفت: در این سفر سه روزه مدیران ارشد ده ها شرکت کارآفرین دولتی و خصوصی وزیر را همراهی می کنند.

طبق خبر وزارت امور خارجه سخنگوی وزیر خارجه درباره این سفر افزود: مدیران ارشد ده ها شرکت کارآفرین دولتی و خصوصی وزیر امور خارجه را در این سفر سه روزه همراهی خواهند کرد. دیدار با مقامات هندی، شرکت در همایش تجاری مشترک تجار دو کشور، حضور و سخنرانی در کنفرانس بین المللی سالانه گفتگوی رایسینا را از جمله برنامه های آقای ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر مهم است./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری