آیا مصرف روغن زیتون برای سگ ها مفید و امن است؟ روغن زیتون مزایای بسیاری برای انسان ها دارد، اما استفاده از روغن زیتون برای سگ ها چیزی نیست که هر صاحب سگی درباره آن بداند. خوشبختانه، نه تنها استفاده از روغن زیتون برای سگ امن است، بلکه زمانی که کنترل شده به او داده شود، می تواند مزایای چشمگیری در زمینه سلامتی داشته باشد. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی فواید و عوارض روغن زیتون برای سگ ها خواهیم پرداخت و نحوه مصرف آن را در سگ ها ذکر خواهیم کرد.

تغذیه سگ با روغن زیتون

سگ ها قطعا می توانند این روغن را بخورند، اما مانند هر نوع غذای انسانی، باید به دقت و کنترل شده به او خورانده شود. روغن زیتون به طور عمده از چربی های سالم تشکیل شده است و این یکی از دلایل اصلی ایست که مردم اغلب این گزینه را به جای روغن های گیاهی معمولی انتخاب می کنند. این در مورد سگتان نیز صادق است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات دیگر شود.

آیا سگ های خانگی می توانند روغن زیتون بخورند؟

بهترین نوع این روغن برای سگ ها روغن زیتون تصفیه نشده است که به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس است. برخلاف بسیاری از غذاهای انسانی دیگر که معمولا از روغن زیتون در آن ها مصرف می کنیم، یکی از رایج ترین استفاده ها از این روغن برای سگ ها استفاده موضعی است.

اگر سگ شما در سلامت است و مقادیر کم و یا متوسطی از ​​روغن زیتون مصرف می کند، هیچ گونه خطری برای سگتان وجود ندارد!

چرا باید سگ ها روغن زیتون بخورند؟

روغن زیتون نه تنها برای سگ ها خطرناک نیست بلکه همچنین می تواند سلامتی آن ها را از راه های مختلفی تقویت کند و می تواند بیماری هایی از قبیل، خشکی پوست، التهاب، سوء هاضمه، چاقی و سیستم ایمنی ضعیف بدن را درمان کند.

استفاده موضعی

شایع ترین استفاده از این روغن برای سگ بر روی خز آنها است، زیرا این روغن سالم یکی از بهترین داروها برای خشکی پوست است. این روغن التهاب و خارش را کم می کند. همچنین پوشش و ظاهر سگ شما را بهبود می بخشد.

آیا سگ های خانگی می توانند روغن زیتون بخورند؟

کاهش التهاب

مصرف خوراکی و موضعی روغن زیتون می تواند باعث کاهش التهاب در بدن سگ شما شود. آنتی اکسیدان های موجود در این روغن به خوبی از تنش های اکسیداتیو غیر ضروری جلوگیری کرده و سلامتی و آسایش کلی را به خصوص در دوران کهنسالی، افزایش می دهد.

درمان سوء هاضمه

اضافه کردن یک قاشق غذاخوری کوچک از روغن زیتون به شام ​​سگتان می تواند به پروسه گوارش کمک کند و هر نوع سوء هاضمه یا یبوست را از بین ببرد. به عنوان یک ملین، حرکات طبیعی گوارشی را تحریک می کند و همچنین از روده در برابر عدم تعادل باکتری ها محافظت می کند.

افزایش ایمنی

اگر سگ شما حال خوشی نداشته باشد یا مستعد ابتلا به بیماری باشد، روغن زیتون می تواند راهی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد. آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون، می توانند آسیب پذیری سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و از آن در برابر عفونت های رایج محافظت کنند.

آیا سگ های خانگی می توانند روغن زیتون بخورند؟

جلوگیری از چاقی

با توجه به چربی های سالم موجود در روغن زیتون، این امر می تواند سطح کلسترول سگ شما را کاهش دهد و از چاقی جلوگیری کند. به شرطی که سگ شما این روغن را در حد اعتدال بخورد!

افزایش توانایی شناختی مغز

وقتی سگ ها پا به سن می گذارند، کم کم توانایی شناختی مغزشان رو به کاهش می رود. استفاده از این روغن در رژیم غذایی سگ های مسن، باعث افزایش توانایی شناختی مغزشان می شود.

تناسب اندام سگ با روغن زیتون

همانطور که می دانید مصرف روغن زیتون باعث شکستن سلول های چربی می شود. اگر سگتان در حال چاق شدن است، می توانید از این روغن برای افزایش تناسب اندامش استفاده کنید.

آیا سگ های خانگی می توانند روغن زیتون بخورند؟

افزایش سطح سلامتی حیوانات

غنی بودن چربی های اشباع نشده در روغن زیتون، بر هیچ کسی پوشیده نیست. این خاصیت باعث کنترل و پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی عروقی در سگ ها می شود. همچنین با مصرف این روغن از بروز سرطان در سگتان، پیشگیری می کنید.

افزایش طول عمر سگ

یکی از خاصیت های این روغن، پیشگیری از اکسیداسیون سلولی رادیکال های آزاد بدن می باشد که این مسئله باعث می شود که از پیری زودرس پیشگیری کرده و شادابی و نشاط بیشتری را به سگتان هدیه کنید.

افزایش انرژی سگ ها با روغن زیتون

سگ هایی که در رژیم غذایی خود، روغن زیتون هم دارند، دارای تنفس راحت تر و بهتری بوده و گردش خونشان افزایش پیدا می کند. این سگ ها داراری انرژی و تحرک بیشتری خواهند بود.

آیا سگ های خانگی می توانند روغن زیتون بخورند؟

سگ شما چه میزان روغن زیتون می تواند بخورد؟

هرگز هیچ دلیلی برای سگتان به منظور مصرف بیش از حد مواد غذایی انسانی وجود ندارد، بنابراین قطعا محدودیتی برای میزان مصرف این روغن برای سگتان وجود دارد. بسته به اندازه سگ، میزان تغذیه آنها تغییر می کند، اما به عنوان یک مقدار پایه، یک سگ به طور متوسط ​​می تواند در حدود 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز مصرف کند. سگ های بزرگ ممکن است نیاز بیشتری داشته باشند و سگ های کوچکتر ممکن است فقط یک قاشق چای خوری نیاز داشته باشند. هنگام دادن اولین قاشق روغن زیتون به سگتان واکنش آنها را مشاهده کرده و مدفوع آنها را بررسی کنید، زیرا این می تواند به شما بگوید که چه میزان از این روغن به او بخورانید.

اثرات جانبی

شایع ترین عارضه جانبی مصرف روغن زیتون برای سگ ها مشکلات گوارشی است. به طور خاص، اگر سگ، بیش از حد روغن زیتون مصرف کند، اختیار مدفوع خود را از دست می دهد و یا حتی اسهال و ناراحتی معده به سراغش می ­آید. علاوه بر این، در حالی که این روغن پر از چربی مفید است، اما مقدار بیش از حد مصرف آن، می تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات چاقی و همچنین خطر پانکراتیت در سگ شود. همانطور که قبلا ذکر شد، رعایت اعتدال ضروری است!