شما سگ خود را چگونه تغذیه می کنید؟ آیا برنامه غذایی مناسبی برایش تهیه کرده اید؟ هنگامی که سخن از تغذیه سگ به میان می آید، انتخاب ها و تصمیمات مختلفی برای صاحب سگ وجود دارد. مواد غذایی مناسب یکی از نیازهای اساسی سگ شما است و مهم تر از آن، نوع غذا می باشد. اگر در مورد تغذیه سگ خود نگران هستید، پیشنهاد می کنم اصول و مبانی غذا دادن به سگ ها را آموزش ببینید. در این بخش از حیوانات خانگی دکتر سلام؛ به برخی از سوالات پایه در مورد تغذیه سگ پاسخ می دهیم.

تغذیه سگ با غذاهای آماده

امروزه برندهای تجاری غذای سگ زیاد شده است و انتخاب غذای مناسب برای سگتان، می تواند مسئله ای گیج کننده باشد. تمام مواد خوراکی بازاری با علامت تجاری AAFCO، برای تغذیه سگ ها، غذایی کامل و متعادل می باشند. به این معنی که این گونه غذاها، باعث بقای حیوان شده و نیازهای اولیه و مناسب تغذیه ای سگ را برآورده می کنند. با این حال، تمام مواد غذایی، به طور یکسانی تهیه نمی شوند. اکثر متخصصان بر این باورند که کیفیت مواد تشکیل دهنده غذا، نقش مهمی در سلامت و تندرستی سگ دارد.

راهنمای تغذیه سگ – برای انواع سگ های خانگی

در هنگام انتخاب مواد غذایی به منظور تغذیه سگ ، ابتدا اولویت های خود را مشخص کنید:

آیا مهمترین عامل در انتخاب تغذیه سگ ، طبیعی بودن و سالم بودن آن غذا می باشد؟ اگر اینگونه است، پس نگاهی به غذاهای طبیعی و مناسب یا غذاهای مخصوص دامپزشکی بیندازید. با این حال بهتر است درباره یک برنامه غذایی که در خانه آماده می شود، فکر کنید.

عامل هزینه و خرج، چقدر در تصمیم گیری شما نقش دارد؟ بیشتر غذاهای طبیعی و مناسب، قیمت زیادی دارند. با این حال، غذاهای مقرون به صرفه، اغلب با موادی تهیه می شوند که کیفیت پایین و نامناسبی دارند.

چه مدت زمانی را می خواهید صرف درست کردن غذا کنید؟ اگر قصد دارید در پول خود صرفه جویی کنید و زمان هم دارید، تهیه غذای خانگی، ممکن است گزینه سالمی باشد.

پس، لازم است که نیازهای غذایی سگ خود را در نظر داشته باشید:

سگ های خاص و شیک، با غذاهای کنسرو شده یا غذاهای خانگی، سازگاری بهتری دارند.

سگ های چاق و دارای اضافه وزن یا سگ هایی با شرایط سلامتی خاص، از غذاهای مخصوص دامپزشکی و یا غذاهای خانگی استفاده می کنند.

انتخاب غذاهای بازاری به منظور تغذیه سگ

برای مقایسه بین غذاها و مشخص کردن اینکه چه نوع غذایی برای سگ شما بهتر است، می توانید از یک دامپزشک کمک بگیرید. زمانی که در انتخاب نوع غذا، تردید دارید، با یک دامپزشک، مشورت کنید. این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که نظرات ممکن است خیلی با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

انتخاب غذاهای خانگی

برخی از صاحبان حیوانات خانگی، به جای انتخاب غذاهای بازاری، از غذاهای خانگی برای تغذیه حیوانات استفاده می کنند. اگر قصد امتحان کردن گزینه غذاهای خانگی را دارید، این کار را زیر نظر یک دامپزشک انجام دهید تا یک غذای کامل و متعادل را برای نیازهای سگ خود آماده کنید.

مقدار مناسب غذا در تغذیه سگ

مقدار غذایی که باید به سگ خود بدهید، به چند عامل بستگی دارد:

سن سگ شما (توله سگ باشد یا بزرگ و بالغ باشد) وضعیت جثه سگ شما سطح فعالیت سگ شما مقدار کالری و مواد مغذی در تغذیه سگ

یک دستگاه محاسبه کننده تغذیه سگ ، می تواند مقدار کالری روزانه مورد نیاز سگ شما را مشخص کند. با دامپزشک خود درباره وضعیت جثه سگ و وزن ایده آل آن، مشورت کنید.

بهترین نوع ظرف غذا برای سگ چیست؟

توصیه کارشناسان این است که از کاسه های پلاستیکی برای ظرف غذا و ظرف آبخوری سگ، استفاده نکنید. زیرا ممکن است منجر به بروز آلرژی یا حساسیت در سگ شود و باعث خارش یا نوعی آکنه در پوزه و صورت سگ می شود. نه تنها پلاستیک یک عامل محرک است، بلکه کاسه پلاستیکی نیز، محل تجمع باکتری ها یا سایر میکروب هایی می باشد که امکان دارد بر روی سگ شما تاثیرگذار باشند. ( در ضمن کاسه های پلاستیکی به سختی، تمیز می شوند). بهترین گزینه، انتخاب کاسه های فلزی یا سرامیکی برای ظرف غذا و ظرف آبخوری سگ می باشد.

راهنمای تغذیه سگ – برای انواع سگ های خانگی

مصرف خوراکی های خوشمزه در تغذیه سگ

انتخاب های زیادی در مورد خوراکی های خوشمزه و مواد قابل جویدن برای سگ، وجود دارد. فقط از انتخاب مواد امن و سالم، اطمینان حاصل کنید. همچنین به یاد داشته باشید که خوراکی ها و مواد قابل جویدنی که برای سگ خود تهیه می کنید، مکمل های غذایی سگ شما هستند و نباید بیشتر از 10 درصد کالری روزانه سگ را تشکیل دهند.

از دادن چه نوع غذاهایی به سگ خود، باید اجتناب کنم؟

بیشتر سگ ها، غذا را دوست دارند و هر چیزی را که پیدا کنند، می خورند. از دادن غذاهای مضر یا حتی سمی به سگ ها اجتناب کنید:

شکلات انگور و کشمش فندق استرالیایی هسته آلبالو یا گیلاس و دانه های میوه ها یا سبزیجات نوشیدنی ها و غذاهای حاوی الکل نوشیدنی ها و غذاهای حاوی کافئین زایلیتول که در آدامس ها یا شکلات های بدون شکر یا کم شکر وجود دارد خمیر حاوی پودر خمیر مایه غذاهای کپک زده غذاهای چرب استخوان ها، شاخ ها و سم حیوانات دیگر

تغذیه سگ با آناناس

طبیعی است که صاحبان حیوانات خانگی گاهی اوقات دوست دارند تا حیوانات خانگی شان غذای انسانی بخورند، اما در نهایت بسیاری از مردم به یک سوال مهم می رسند: آیا سگ ها می توانند آناناس بخورند؟ در حالی که بسیاری از میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهایی که برای سگ مناسب هستند، وجود دارد، اما بسیار مهم است که قبل از اضافه کردن غذاهای عجیب و غریب به رژیم غذایی سگتان، آن ها را بررسی کنید.

آناناس فقط برای انسان ها خوشمزه نیست بلکه یک درمان شگفت انگیز برای سگ هاست. در نظر داشته باشید که آنها تنها آناناس تازه بخورند.

غنی از مواد مغذی

آناناس غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان های مفید است که می توانند به سگ ها کمک کنند. آناناس دارای مواد مغذی همچون کلسیم، فسفر، روی، ویتامین C، منگنز، آهن، منیزیم و مقادیر قابل توجهی از فیبر رژیمی دارد.

این مواد مغذی می تواند به سگ شما کمک کند تا سیستم ایمنی بدن، سیستم گوارش، گردش خون و سیستم عضلانی خود را بهبود بخشد، به همین دلیل اجازه دهید که گاهی سگتان قطعه ای آناناس بخورد. سموم شناخته شده ای در آناناس وجود ندارد و تمام پروتئین ها و مواد مغذی مختلف موجود در آن توسط سگ ها قابل هضم هستند.

کمک به هضم غذا

سطح بالای فیبر رژیمی موجود در آناناس برای سیستم گوارش سگ شما عالی است، زیرا می تواند حرکات روده را تحریک کند و جذب مواد مغذی در روده سگ را بهبود بخشد. علاوه بر این، آناناس منبع غنی ای از برملائین است که یک آنزیم قدرتمند می باشد و می تواند بازدهی دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

بهبود بهداشت

یکی از مزایای خوردن آناناس توسط سگ، بوی عجیب و غریبیست که پس از هضم از خود به جا می گذارد. بعضی از سگ ها عادت عجیب و غریبی دارند و آن این است که گاهی اوقات از مدفوع خود تغذیه می کنند. این به عنوان کروفیپیا شناخته می شود و چیزی است که بیشتر صاحبان سگ می خواهند که از آن پیشگیری کنند. تحقیقات نشان داده است که هنگامی که سگ ها آناناس می خورند، از خوردن مدفوعشان پرهیز می کنند زیرا برایشان ناخوشایند به نظر می رسد. این خبر خوبی برای هر صاحب سگی است که مایل است دهان سگ خود را تمیز و بهداشتی نگه دارد.

آیا خوردن آناناس برای سگ ها ایمن است؟

همانند بسیاری از غذاهای انسانی که می توانند توسط سگ ها خورده شوند، باید اعتدال رعایت شود. در حالی که خوردن مقدار کمی از آناناس تازه، نسبت به حالت کنسرو شده یا فرآوری شده مفیدتر است، اما خوردن بیش از حد، می تواند باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی و اسهال شود. اگر این علائم ظاهر شد، خوراندن آناناس به سگ خود را متوقف کنید و میوه ها و سبزیجات دیگر را جایگزین آن کنید.

مهم است که فقط به سگ خود آناناس تازه بخورانید، زیرا آناناس کنسرو شده یا فرآوری شده فواید بسیار کمتر و همچنین میزان بالاتری از قند دارد (مانند برملائین). اگر چه مصرف قند برای سگ مهم است زیرا هر روز باید مقدار زیادی انرژی مصرف کند و مقدار زیادی قند می سوزاند، اما مقدار مصرف بیش از حد قند، درست مانند انسان، می تواند به چاقی سگ منجر شود.

بعضی از کارشناسان سگ توصیه می کنند که تا 10٪ مواد غذایی سگ خود را از میوه های تازه و سبزیجات انتخاب کنید. مانند هر غذای غیر معمول دیگر، برای خوراندن آناناس به سگتان نیز بهتر است با دامپزشک مشورت کنید. به خصوص اگر حیوان خانگی شما دارای مشکلات سلامتی و یا محدودیت های غذایی خاص باشد، این کار ضروریست.

راهنمای تغذیه سگ – برای انواع سگ های خانگی

وجود خیار در برنامه غذایی سگ ها

وقتی که سگتان خیاری را از روی میزی که بر روی آن در حال تهیه سالاد هستید، برمی دارد، ممکن است شما را به عنوان صاحب حیوان خانگی نگران کند، اما خوردن این سبزی هیچ خطری برای سگتان ندارد، حتی می تواند برای رژیم غذایی او مفید باشد.

در حالی که برخی از میوه ها و سبزیجات وجود دارد که باید سگتان را از خوردن آن ها منع کنید، اما خیارها جزئی از آنها نیستند. خوردن گاه به گاه خیار برای سگتان کاملا ایمن است. خیارها کالری کمی دارند و مقدار زیادی آب در آن ها وجود دارد و همچنین حاوی سایر مواد مغذی مفید و ویتامین ها هستند که می تواند سبب تقویت سلامت سگتان شود. با این حال، هر زمان که سگتان غذای انسانی می خورد، باید به یاد داشته باشید که تمام نیازهای تغذیه ای او باید تامین شود. به عبارت دیگر، دادن خیار به سگتان باید گاه به گاه صورت پذیرد و به عنوان جایگزین غذای اصلی یا مکمل غذایی نیست.

برخی از صاحبان سگ ترجیح می دهند که خیار را پوست کنند، تا از خوردن پوست آن توسط سگشان جلوگیری کنند، اما اگر سگ شما به پوست خیار واکنش بدی نشان نداد، به هیچ وجه نگران نباشید. با داشتن محتوای بالایی از ویتامین C، ویتامین A، آب، سیلیس، پتاسیم و منیزیم، و همچنین فیبر غذایی، این میوه، یک گزینه عالی برای سگ شما است.

مزایای خیار برای سگ ها

مزیت اصلی خیار برای سگ، توانایی آن در تقویت استحکام استخوان، کنترل چاقی، سم زدایی سیستم ایمنی و کاهش آرتروز است.

استحکام استخوان

با دارا بودن مقدار کمی از مواد معدنی مختلف و همچنین سیلیکا، خیار می تواند به قوی نگه داشتن سگتان کمک کند؛ حیوان خانگی شما درست مانند خودتان در معرض خطر پوکی استخوان و تخریب بافت استخوان قرار دارد، به طوری که گاهی اوقات افزایش مواد معدنی در رژیم غذایی اش یک ایده خوب است.

چاقی

با توجه به این که خیارها دارای کالری کم ولی محتوای آب و فیبر زیادی هستند، این سبزی می تواند به سگتان احساس سیری دهد، بنابراین از خوردن غذاهای دیگر، یا خوردن تمام مواد غذایی خود در یک وعده اجتناب می کند و این امر به جلوگیری از چاقی اش کمک می کند.

التهاب

سگ ها از بیماری های مختلف التهابی رنج می برند، اما مکمل های مناسب و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین مانند خیار می توانند به کاهش درد، کاهش سطح استرس و بهبود قدرت سیستم ایمنی بدن کمک کنند تا از واکنش های غیر ضروری جلوگیری شود.

چگونه میتوان خیار را به سگ خوراند؟

اگر می خواهید خیار را به رژیم غذایی هفته ای سگ خود اضافه کنید مطمئن باشید که این کار را با میانه روی انجام می دهید. یک قانون خوب برای تبعیت این است که سگ شما نباید بیش از 10٪ از رژیم غذایی خود را از غذاهای انسانی دریافت کند. همچنین مواد غذایی را که به سگتان می دهید، باید متفاوت باشد، بنابراین خیار را بیش از دو یا سه بار در هفته به او نخورانید.

هنگامی که برای اولین بار است که غذایی جدید مانند خیار را به سگتان می دهید، فقط مقدار کمی در برنامه غذاییش قرار دهید و به منظور وقوع هر واکنش منفی بر او نظارت کنید. اگر سگ شما بیش از حد خیار بخورد، برخی از شایع ترین عوارض جانبی ای که ممکن است به آن ها دچار شود عبارتند از: اسهال، عدم کنترل مدفوع و یا استفراغ.

راهنمای تغذیه سگ – برای انواع سگ های خانگی

تغذیه سگ با قرار دادن زنجبیل در برنامه غذایی اش

در حالی که زنجبیل یک ادویه خوشمزه و مفید برای افزودن به غذای انسان است، بسیاری از صاحبان سگ ها نمی دانند که آیا خوردن زنجبیل برای سگ خطرناک است یا خیر. قبل از خوراندن هر گونه غذا به سگتان مهم است که از تاثیرات احتمالی آن و یا مزایای بالقوه اش مطلع شوید.

سگ ها قطعا می توانند زنجبیل بخورند، اما فقط در حد کم. زنجبیل یک غذای سالم با اثرات منفی محدود است، بنابراین در مقادیر متوسط، خوردن چند قطعه زنجبیل برای سگتان خطری را ایجاد نمی کند. زنجبیل دارای تعداد زیادی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ارگانیک است که می تواند به طور قابل توجهی سلامت انسان را بهبود بخشد و برخی از این اثرات برای سگ نیز وجود دارد.

در واقع، برخی از صاحبان سگ معتقدند که با اضافه کردن مقدار کمی زنجبیل به رژیم غذایی سگ خود، سلامتی او را افزایش داده اند و مشکلات پزشکی آن ها به مقدار زیادی کم شده است.

فواید زنجبیل برای سگ ها

چند مورد از دلایل اینکه سگ ها باید زنجبیل بخورند این است که زنجبیل از ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، آرتروز، سرطان و سایر مشکلات نگران کننده ای که برخی از سگ ها آن ها را تجربه می کنند، جلوگیری می کند.

مشکلات گوارشی

شما احتمالا در بعضی مواقع در زندگی خود از زنجبیل برای بهبود سلامت دستگاه گوارشتان استفاده کرده اید تا به حالت تهوع پایان دهید یا پروسه گوارش را سریع تر کنید. مشکلات گوارشی در سگ ها بسیار معمول است و اضافه کردن کمی زنجبیل به رژیم غذایی آنها دقیقا همان چیزی است که آنها نیاز دارند. اگر سگ شما استفراغ یا اسهال دارد، سعی کنید کمی از اسانس زنجبیل را به کاسه آبش اضافه کنید. شما همچنین می توانید چند برش زنجبیل تازه را با مواد غذایی سگ مخلوط کنید. اگر سگ شما به اندازه کافی حساس باشد، افزودن زنجبیل زمینی به مواد غذایی اش ممکن است ایده بهتری باشد. برای نفخ، گرفتگی مجاری و یبوست و همچنین از بین بردن مشکلات گوارشی و علائم دردناک یبوست از زنجبیل استفاده کنید.

سرطان

سگ ها دقیقا مانند انسان در معرض ابتلا به بیماری های مزمن هستند، بنابراین پیشگیری از سرطان برای آن ها بسیار مهم است. زنجبیل به طور مستقیم با خطر ابتلای کمتر به نوع خاصی از سرطان مرتبط است و می تواند باعث ایجاد آپوپتوز در برخی از سلول های سرطانی شود. اثرات کلی آنتی اکسیدانی زنجبیل سبب کاهش تنش اکسیداتیو در بدن سگ می شود که می تواند به جلوگیری از تعدادی از بیماری های مزمن که روی کلیه ها تاثیر می گذارند کمک کند.

آرتروز

همانطور که سگ شما بالغ می شود، تحرک خود را از دست می دهد و افزایش درد در مفاصل و عضلات را تجربه می کند. درست مانند انسان، سگ ها نیز می توانند به آرتروز مبتلا شوند و این امر در سنین بالا شایع تر است. این می تواند برای سگ و شما به عنوان صاحب او بسیار دردناک و دشوار باشد. با مالیدن مقادیر کمی از روغن زنجبیل بر روی بدن سگتان، به کاهش التهاب و درد در مفاصلش کمک کنید.

راهنمای تغذیه سگ – برای انواع سگ های خانگی

آیا سگ ها می توانند کلم بخورند؟

خوردن کلم برای سگ ها بسیار امن است، اما همانند هر غذای انسانی، باید آن را با اعتدال به سگ خوراند. ساختار کلم سفت و فیبری است و طعم تلخی دارد، بنابراین کمتر از سایر سبزیجات برگ دار، مانند کاهو، محبوب است. با این حال، کلم نیز حاوی مواد مغذی ای است و به مراتب مغذی تر از کاهو است. اگر در سالاد یا خورشت خود کلم می ریزید، نگران خوردن یک برگ از آن توسط سگتان نباشید، اما فقط به خاطر اطمینان به واکنش های گوارشی، اشتها و رفتاری، او را زیر نظر بگیرید.

شما باید به یاد داشته باشید که دادن غذای انسانی به سگ، فقط باید به صورت گاه به گاه انجام پذیرد و به صورت یک برنامه منظم یا یک جایگزینی برای غذای اصلی نباشد. سگ شما باید تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذای عادی سگ دریافت کند. همچنین باید بدانید که دادن غذاهای انسانی مختلف مانند میوه و سبزیجات به سگ برای تامین مواد مغذی سگ به صورت بالقوه مفید است.

چگونه سگ خود را با کلم تغذیه کنید؟

اگر کلم را به عنوان قسمتی از تغذیه سگ خود انتخاب کرده اید، بهترین روش این است که آن را طبخ کنید، زیرا یک ترکیب فعال در کلم وجود دارد که می تواند عملکرد تیروئید سگ را تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود، هنگامی که کلم را به آرامی بخارپز می کنید، ماهیت این ترکیب تغیر می کند و دیگر هیچ خطری نخواهد داشت. این کار همچنین کلم را نرم می کند، که باعث کاهش خطر ابتلا به دلپیچه می شود زیرا کلم سخت و فیبری است. قبل از دادن آن به سگتان، کلم پخته را با ادویه طعم دار نکنید.

اگر می خواهید سگ خود را با کلم تغذیه کنید، مطمئن شوید که مقدار کمی به او می دهید و به قطعات کوچک تقسیم شده است و به غذای منظم او تبدیل نشود.

فواید سلامتی کلم برای سگ ها

مزایای کلم برای سگ ها عبارتند از: پیشگیری از سرطان، افزایش سیستم ایمنی بدن، کیفیت پوشش بدن و هضم راحت تر.

پیشگیری از بیماری های مزمن

این میان وعده های سالم حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها، می تواند شانس سگتان را برای ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان و آرتریت کاهش دهد.

هضم بهتر

در صورتی که سگ شما از یبوست رنج می برد، کلم در مقادیر متوسط، به لطف مقدار زیاد فیبر موجود در آن، می تواند سیستم گوارش را تحریک کند.

پوشش و کیفیت مو

ترکیبات سولفوریک کلم به خارج کردن پوست از حالت خشک معروف است و جلوگیری از التهاب و سوزش پوشش و پوست سگ شما را در پی دارد.

افزایش سیستم ایمنی

مقدار ویتامین کافی، به ویژه ویتامین C، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. به خصوص به این دلیل که سگ ها نمی توانند اسکرین اسکرابیت خود را تولید کنند، این امر بسیار اهمیت دارد.

اثرات جانبی کلم برای سگ ها

همانند هر غذای انسانی، خوردن بیش از حد کلم می تواند به سیستم گوارشی سگتان شوک وارد کند، که باعث اسهال، ناراحتی معده و یبوست می شود.

منبع: دکتر سلام